Audi Q2 1.4 TFSI – Autotest
Is de Q2 een potentiële trendsetter?
‘Helemaal origineel ontwerp’ en ‘elegante auto’ zijn enkele kwalificaties voor de Audi Q2. Ze staan in het juryrapport bij de German Design Award, die in februari 2017 aan deze nieuwkomer van Audi is toegekend. Volgens de toekenners van deze prijs (German Design Council) heeft de Q2 ‘de potentie om uit te groeien tot een trendsetter’. De loper naar succes is verder uitgerold…
Tikkeltje anders
Eigenlijk is de Audi Q2 een pittig ogende en vooral compacte SUV. Net een tikkeltje anders dan de andere modellen van dit merk. “We hebben speelse elementen toegevoegd aan Audi’s formele designtaal”, aldus Marc Lichte, hoofd design bij Audi. “Een duidelijk merkgezicht creëren met sterke, onafhankelijke producten: dat is het doel van onze nieuwe ontwerpstrategie.”
“We hebben speelse elementen toegevoegd aan Audi’s formele designtaal” – Marc Lichte, hoofd design bij Audi
Speels? Hmm….
Dat ‘speelse’ in het design is wellicht wat fantasierijk bedacht. De behoorlijke forse achthoekige grille schetst meer een beeld van spierkracht dan van dartelheid. Als speels al van toepassing is, dan vooral voor het rijgedrag. Want de Audi Q2 reageert als een jonge hond op gas, stuur en rempedaal. Kwiek en lenig alsof je in een compacte sportieve hatchback zit in plaats van een hoog op de wielen staande SUV. De zogenaamde progressieve besturing draagt er aan bij: bij grote stuurbewegingen reageert de besturing directer, waardoor de auto sportiever aanvoelt.
“Met fijne rijeigenschappen palmt de Audi Q2 je direct in”
Weinig knoppen
Met een fijne zitpositie, hoogwaardige materialen en de fijne rijeigenschappen palmt de Audi Q2 je direct in. Dat doet hij ook met zijn overzichtelijke dashboard (weinig knoppen) en een volledig digitaal instrumentarium. De klokken, meters en waarschuwingssymbolen worden kortom geprojecteerd op een beeldscherm. Stoer is ook het stuurtje met een afgeplatte onderzijde.
“Achterin zitten gaat, maar je moet niet al te fors van postuur zijn”
Flinke bagageruimte
De binnenruimte is kleiner dan je op grond van het uiterlijk zou verwachten. Achterin zitten gaat, maar je moet niet al te fors van postuur zijn. Ben je groot, dan heb je het voorin meer naar je zin. De stoelen zijn knap ver naar achteren te stellen en ook omlaag. De bagageruimte is overigens flink: 405 liter volume biedt die en als je de achterbank neerklapt krijg je maximaal 1.050 liter.
Kan zelf sturen tot 65 km/u!
Handjes los van het stuur en rijden maar, dat kan ook in de Audi Q2. Dan moet hij wel zijn voorzien van de Traffic Jam Assist, zoals aanwezig is op deze testauto. Audi levert deze optie in combinatie met de 7-traps S-Tronic automaat (dubbele koppeling). Die Traffic Jam Assist kan met behulp van ultrasone sensoren en een frontcamera de besturing overnemen in langzaam rijdend verkeer en op bepaalde wegen, tot snelheden van 65 km/u. Ook geeft de Q2 dan automatisch gas of remt hij af.
“De cilinders vallen zo nu en dan uit. En dat is geen mankement.”
Google Earth en Google Streetview
De Q2 in deze test was voorzien van een Pro Line S pakket. Dan heb je Audi Connect met een vaste simkaart in de auto, zodat je direct toegang hebt tot diensten als Google Earth en Google Streetview; reis-, verkeers- en parkeerinformatie en toegang tot Twitter en e-mail. Optioneel is wifihotspot voor het koppelen van mobiele apparaten in de auto met het internet. De gratis Audi MMI Connect app maakt online mediastreaming mogelijk evenals overdracht van agendagegevens op je smartphone.
Cilinderuitval…
De cilinders vallen zo nu en dan uit. En dat is geen mankement. Gepland schakelt de Audi Q2 bij het rijden van constante snelheid een paar cilinders uit. En daarvan merk je totaal niets. Of het moet zijn dat hij bij plotseling gas geven iets lijkt te aarzelen voordat hij de spurt er in zet. Die cilinderuitschakeling zit overigens alleen op de 1.4 TFSI benzinemotor met 110 kW (150 pk). Een technisch foefje om het verbruik terug te dringen. En het moet gezegd, we bespeurden inderdaad bij veel snelwegkilometers met constante snelheid een opmerkelijk gunstig verbruik van, volgens de boordcomputer, 5,7 l/100 km gemiddeld.