
Audi neemt lichtgewicht veren in productie

Autofabrikanten willen hun auto’s steeds lichter en zuiniger maken. Audi wil dat ook en introduceert veren gemaakt van met glasvezel versterkt kunststof. De nieuwe veren zijn veertig procent lichter dan conventionele stalen veren.
De veren zijn gemaakt van GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymer). De ‘draad’ van veren is dikker dan die van stalen veren en de totale diameter is iets groter. Het grote verschil met stalen veren, op de lichtgroene kleur na, is het gewicht. De veer van kunststof weegt circa 1,6 kilo, tegen 2,7 kilo voor een stalen veer. Vier GFRP-veren zorgen voor een totale gewichtsbesparing van ruwweg 4,4 kilo aan onafgeveerd gewicht. Het is belangrijk voor de wegligging dat het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk is. Hoe hoger het onafgeveerde gewicht, des te meer hebben de wielen de neiging te gaan stuiteren. De nieuwe veren zijn bovendien ongevoelig voor corrosie en bestand tegen chemische materialen als wielreinigingsmiddelen. Voor de productie van deze veren is aanzienlijk minder energie nodig dan voor de fabricage van stalen veren. Vanaf dit najaar komen er Audi-modellen met veren van met glasvezel versterkte kunststof op de markt.