Audi Charging Hub: dé oplossing als je thuis of op je werk niet kunt laden?
Snelladen in de wijk
Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat de meerderheid van de Nederlanders verwacht op termijn een elektrische auto aan te schaffen. Ruim 20 procent kiest zelfs bij hun volgende auto al voor een elektrisch exemplaar. Maar waar gaan al deze mensen laden? Maar weinig Nederlanders hebben een eigen oprit waar ze een laadpaal kunnen plaatsen. Audi heeft een oplossing: de Audi Charging Hub. Wij gingen in Neurenberg een kijkje nemen bij de slimme, maar ook vooral zeer relaxte laadoplossing van Audi.
Laden in Nederland
Nederland loopt in Europa voorop met zijn laadinfrastructuur. Langs de snelweg schieten snellaadstations als paddenstoelen uit de grond en bij sommige supermarkten mag je tegenwoordig zelfs gratis laden. Daarnaast zijn er duizenden Nederlanders die een laadpaal op hun oprit hebben. Maar wat als je in een rijtjeshuis, flat of een appartementencomplex woont?
Eigen oprit
Maar dertig procent van de Nederlanders heeft een eigen oprit bij huis. Een groot contrast met het buitenland, waar veel meer mensen hun auto voor of naast hun huis kunnen parkeren. Een eigen garage is al helemaal uniek in Nederland. Zonder eigen oprit of garage kan het een hele uitdaging zijn om je elektrische auto te voorzien van verse elektronen. Laden is helemaal lastig als je in een flat op appartement woont. Je bent aangewezen op een openbare laadpaal in de buurt, die natuurlijk altijd bezet is als je van je werk terugkomt.
Verlengsnoer
Natuurlijk kun je een verlengsnoer uit je brievenbus hangen, als je toevallig een plekje recht voor de deur hebt gevonden. Veel gemeenten hebben echter liever niet dat je dat doet, want het zorgt voor struikelgevaar. Vooral in de winter als het nog lang donker is, is het link om snoer over de stoep te leggen. Als je in een flat woont is dit sowieso niet mogelijk. Bovendien duurt het laden van een moderne EV zeer lang via een huishoudelijk stopcontact. Zeker als je auto met een flink accupakket hebt. Je staat al snel twintig tot zelfs vijftig uur te laden.
Laden op het werk
Wie niet thuis kan laden, kan soms terecht op het werk voor een laadbeurt. Echter is laden op het werk minder gebruikelijk dan je zou denken. Veel EV-eigenaren moeten hun werkgever nog zelf overtuigen dat er een laadpaal op het werk moet komen. Niet alle ondernemers zitten hier op te springen. Voor een setje laadpalen ben je al snel 3.000 euro verder en vervolgens willen je werknemers natuurlijk laden op kosten van de zaak.
Snelladen
Als je niet thuis of op je werk kunt laden, zit er nog maar één ding op: je moet naar een snellader. Onhandig, want die zitten bijna allemaal langs de snelweg. Vervolgens moet je minimaal een half uur in je auto wachten, want slechts een handjevol snellaadstations hebben een shop, waar je een kop koffie kan pakken of naar de wc kunt gaan. En een half uur ben je zeker zoet, want je wil je auto natuurlijk flink volladen, zodat je weer een week vooruit kunt.
Audi Charging Hub
Dat moet beter kunnen, vinden ze bij Audi. In het zuidoosten van de Duitse stad Neurenberg heeft Audi een laadstation geopend met in totaal zes snelladers. Het station staat niet langs een snelweg, maar tussen een groot park en een woonwijk met veel flats en rijtjeshuizen. Reizigers die op doorreis zijn naar München of Berlijn zullen hier niet snel komen. De laadhub van Audi is vooral bedoeld voor mensen in de stad, die thuis niet kunnen laden.
Prettige ruimte
Audi heeft niet alleen een paar laders geïnstalleerd op deze locatie. Er is goed nagedacht over zaken waaraan autobezitters behoefte hebben tijdens het laden. Het resultaat is een strakke lounge, waar je wél naar de wc kunt gaan en een goede kop koffie kunt krijgen. Maar dat niet alleen, het is een hippe ruimte, waar je lekker kunt relaxen op de aanwezige loungebanken, maar ook je eerste meeting van de dag kunt houden of je mails kunt wegwerken. Zo ga je slim om met je spaarzame tijd.
Boodschappen bezorgen
Door een samenwerking met boodschappenbezorgdienst Gorillas kun je zelfs je boodschappen op een afgesproken tijd laten bezorgen op deze locatie, terwijl je buiten op het grote balkon in de zon van een kopje thee geniet. In plaats van een half uurtje naar de supermarkt te gaan, kun je dus ook iedere week een half uurtje laden en direct je weekboodschappen laten bezorgen.
Reserveren
Een laadpunt kun je van te voren reserveren via een app. Zo weet je zeker dat je niet hoeft te wachten. Om te voorkomen dat je een van de krachtige 300 kW snelladers onnodig lang bezet houdt, mag je maximaal 45 minuten laden. Dat is voor haast alle moderne elektrische auto’s voldoende tijd om de batterij tot 80% te vullen. Auto’s van alle merken zijn welkom. De Audi e-tron GT waarmee wij naar de hub zijn gereden kan tot 270 kW laden. In ongeveer vijf minuten knallen er 100 extra kilometers het accupakket in en na 23 minuten geeft de auto aan dat het pakket al op 80 procent zit. Bijna te snel om te kunnen genieten van ons broodje in de lounge.
Pilot
De hub in Neurenberg is sinds januari operationeel. De bewoners van de Duitse stad weten de locatie al goed te vinden. Inmiddels zijn er al 3.100 laadbeurten voltooid, zo’n 80 auto’s per dag. In de loungeruimte komen dagelijks zo’n 35 personen, een cijfer dat dagelijks stijgt. Voor een laadbeurt rekent Audi momenteel een normaal regionaal tarief. In Neurenberg gaat het om 31 cent per kWh.
Volgens Ralph Hollmig, projectmanager van de Audi Charging hub, zijn klanten zeer te spreken over het nieuwe laadstation van het merk: “De cijfers en de positieve feedback van klanten tonen aan dat ons idee om een flexibele, premium snellaadmogelijkheid in stedelijke gebieden aan te bieden, de juiste was.”
Duurzaam
De energie waarmee auto’s kunnen laden is opgeslagen in zogenaamde “second-life”-batterijen. Deze lithium-ionbatterijen komen uit oude testvoertuigen van Audi. Volgends de berekeningen van Audi gaan deze ‘oude accu’s’ nog makkelijk zo’n tien jaar mee. De accu’s hebben een energiecapaciteit van 2,45 MWh, waardoor de hub weinig stroom via het vaste elektriciteitsnet nodig heeft, zelfs als er meerdere auto’s tegelijk laden. Zonnepanelen op het dak zorgen voor wat extra, gratis zonnestroom.
Containers
Een krachtige stroomaansluiting is dus niet nodig, wat de hub zeer geschikt maakt om hem overal neer te zetten. De Audi charging hub is namelijk geen permanent gebouw. Tenminste, nu nog niet. Audi kan de volgende hub snel opzetten op andere locaties, want de hub bestaat in feite uit een paar kubusvormige containers, die in korte tijd kunnen worden gemonteerd en gedemonteerd. Het enige wat Audi nodig heeft is een locatie met een harde ondergrond, zoals asfalt, beton of stenen.
Gebouwd in vier weken
De locatie in Neurenberg is in slechts vier weken gebouwd. Audi opent dit jaar nog nieuwe locaties, in Zürich, Berlijn en Salzburg. In 2023 komen er locaties in drie Duitse steden bij. De komende jaren wil het merk minstens vijftien hubs creëren. Voor Nederland heeft Audi op dit moment nog geen plannen, al is het merk wel druk op zoek naar nieuwe aantrekkelijke locaties en lokale partners. Een locatie ergens in de Randstad lijkt ons een prima idee. Dan vertellen wij aan onze baas dat die laadpaal op het werk er niet meer hoeft te komen.
Lees ook: