Audi A3 Sportback: volstrekt briljant
Een ruime meerderheid van de Audi A3-kopers kiest voor de vijfdeurs Sportback. In Nederland ligt het percentage Sportback-kopers zelfs op tachtig procent. Mede doordat de vraag naar de Sportback zo groot is, heeft Audi extra aandacht besteed aan het creëren van een meer onderscheidende auto. De nieuwe, vierde generatie A3 Sportback is dan ook niet zomaar een A3 met twee extra portieren.
Ten opzichte van zijn voorganger is de Audi A3 Sportback fractioneel gegroeid. De lengte bedraagt 4,31 meter. De wielbasis groeide met 3,5 centimeter tot 2,63 meter. Ook moet het oog even wennen aan de toegenomen lengte. Vanuit bepaalde hoeken lijkt de A3 Sportback sprekend op een A4 Avant. De beenruimte achterin ligt nu op hetzelfde niveau als dat van een A4, waardoor ook bovengemiddeld lange mensen fatsoenlijk kunnen zitten. Samen met de bagage-inhoud die kan variëren van 380-1.220 liter is de Sportback praktischer dan ooit.
Hightech
De nieuwe A3 Sportback is een perfect voorbeeld van een auto met een hightech karakter en voorzieningen die normaliter alleen in duurdere modellen te vinden zijn. Zo is hij als enige in zijn klasse leverbaar met full-LED-koplampen. Daarnaast biedt het MMI-systeem tal van innovatieve functies, waaronder navigatie via Google Earth, een UMTS-internetverbinding en voorleesfuncties voor inkomende berichten. Door subtiele aanpassingen is het systeem bovendien nog eenvoudiger te bedienen.
Kwaliteit
Dat Audi op het gebied van kwaliteit tot de allerbeste behoort, is inmiddels bekend. Maar toch. Het interieur van de nieuwe A3 is om van te smullen. De deuren sluiten als een kluis. Het strak vormgeven dashboard creëert rust en is tot in detail afgewerkt. Of het nu gaat om de bedieningselementen, de middenconsole of het instrumentenpaneel; alle zichtbare en tastbare delen geven het gevoel van superieure kwaliteit. Op dit gebied is de Audi A3 gewoonweg niet te kloppen.
90 kilo
Audi is momenteel heer en meester op het gebied van gewichtsbesparing. Zo is de A3 Sportback negentig kilo lichter dan zijn voorganger. Door het relatief lage gewicht is de auto wendbaarder en hij reageert alerter op stuurbewegingen. Met het Audi Drive Select-systeem kan tevens de setup van de auto worden aangepast. Een eenvoudige druk op de knop is voldoende om een comfortabele of sportieve modus in te schakelen. Zaken als de tegendruk van de stuurbekrachtiging, de reactie op het gaspedaal en het schakelgedrag van de automatische transmissie (indien van toepassing) worden dan op de gekozen modus afgestemd. Het onderstel is vergevingsgezind. De A3 Sportback heeft geen uitgesproken karakter en biedt een mooie mix tussen voldoende veercomfort en een rotsvaste wegligging.
TFSI met COD
Audi verwacht veel versies met de 1.4 TFSI-motor te verkopen. Deze krachtbron verbruikt gemiddeld 4,7 l/100 km en produceert een CO2-uitstoot van 110 g/km. Daarmee valt deze versie in de 20%-bijtellingscategorie van de fiscale bijtelling. En omdat het prijsverschil tussen een liter benzine en diesel steeds kleiner wordt, verandert het omslagpunt en wordt het voor zakelijk rijders steeds interessanter om benzine te rijden. Met 103 kW (140 pk) vermogen en een koppel van 250 Nm biedt de 1.4 TFSI meer dan voldoende power. Door het hoge koppel bij lage toerentallen accelereert de turbomotor mooi lineair en van een turbogat is geen enkele sprake. Het opvallend lage verbruik wordt mede bereikt door COD. Dat staat voor Cylinder on Demand en schakelt bij lage belasting twee van de vier cilinders uit. Daar merkt de bestuurder overigens niets van.