Aston Martin Valkyrie: specificaties hybride aandrijflijn
Totale oplage 175 exemplaren
Aston Martin is gestart met de bouw van de eerste prototypes van de hypercar Valkyrie. Dat vond het Britse merk een mooie gelegenheid om extra details over de hybride aandrijflijn vrij te geven. En die specificaties liegen er niet om.
175 stuks
De Valkyrie wordt door Aston Martin en partner Red Bull Advanced Technologies ontwikkeld. Aston Martin bouwt 175 exemplaren van de Valkyrie, inclusief 25 extremere AMR-uitvoeringen. Het prijskaartje bedraagt dik 3 miljoen euro, exclusief belastingen. Alle exemplaren zijn al vergeven.
Aandrijflijn
Alle exemplaren van de Aston Martin Valkyrie krijgen een hybride aandrijflijn met een gecombineerd vermogen van 1.160 pk bij 10.500 toeren per minuut en maximaal 900 Nm bij 6.000 toeren per minuut. De atmosferische 6,5-liter V12-motor zelf is al goed voor 1.014 pk bij 10.500 toeren per minuut en 740 Nm bij 7.000 toeren per minuut. Saillant detail: de V12 kan maximaal 11.100 toeren per minuut draaien, extreem veel en vergelijkbaar met een F1-auto of het motorblok van een motorfiets. Door veel titanium te gebruiken weegt de V12 slechts 206 kilogram.
Met hulp uit Kroatië
Daarnaast heeft de Valkyrie een hybride unit, bestaande uit een elektromotor van leverancier Integral Powertrain Ltd en een lichtgewicht batterijpakket van Rimac Automobili uit Kroatië. Deze hybride unit levert 160 pk en 280 Nm. De aandrijflijn van de Valkyrie heeft een Power Boost-functie, een Energy Recovery System en een KERS-systeem (Kinetic Energy Recovery Systems). Dit KERS-systeem zorgt ervoor dat remenergie, die normaal wordt omgezet in warmte, wordt opgeslagen in de batterij. Gegevens over de prestaties geeft Aston Martin in een later stadium vrij.