
Alpine A390 (2025): sportieve fastback met elektrische aandrijving en ruimte voor vijf
Alle details!
De Alpine A390 is een nieuw hoofdstuk voor het Franse sportwagenmerk. Voor het eerst komt Alpine met een elektrische ‘fastback’ die niet alleen sportief oogt en rijdt, maar ook geschikt is voor dagelijks gebruik. De auto heeft een uitgesproken ontwerp en biedt plaats aan vijf inzittenden.
Alpine A390: karakteristiek ontwerp met Alpine-signatuur
De Alpine A390 valt meteen op door zijn vloeiende lijnen, een lage daklijn en coupéachtige proporties. De achterruit heeft de vorm van een vizier en het glasoppervlak blijft beperkt, wat de auto compacter doet lijken. In het profiel vallen details op zoals een scherpe schouderlijn, verzonken portiergrepen en een luchtgeleider op de motorkap. Alles is gericht op een combinatie van stijl en aerodynamica. De auto heeft een lengte van 4,615 meter, een breedte van 1,885 meter en een hoogte van 1,532 meter.
Van dichtbij vallen meer details op. De voorbumper bevat driehoekige elementen die verwijzen naar bergtoppen en de luchtinlaten voor air curtains dragen bij aan de luchtgeleiding. De verlichtingselementen zijn uniek vormgegeven. Aan de voorzijde bestaat het lichtcluster uit driehoeken die samen het effect van een komeet vormen. Bij het openen van de auto wordt een welkomstanimatie getoond en aan de zijkant wordt het logo van Alpine met sneeuwvlokken op de grond geprojecteerd. De achterkant toont een verlicht merklogo, omringd door driehoekige elementen.
Alles over de Alpine A390 – ‘Lichtgewicht’ met drie motoren – AutoRAI TV Walkaround
Aerodynamica als functioneel uitgangspunt
De ontwerpers hebben elk detail van de A390 ingezet om de luchtweerstand te minimaliseren. De daklijn helt onder een hoek van 17 graden, de diffuser achteraan loopt af met 8 graden en rond de achterwielen zijn luchtgeleiders geplaatst. Deze oplossingen zijn geïnspireerd op racewagens uit de Le Mans Daytona h-klasse. Boven de achterruit is een kleine zwarte spoiler geïntegreerd. Op de voorruit is subtiel een silhouet van de klassieke A110 verwerkt, als knipoog naar het verleden.
Kleuren en wielen in detail
De A390 is leverbaar in zes kleuren: van zwart en wit tot verschillende tinten blauw, zilver en matgrijs. Afhankelijk van de uitvoering is het dak in carrosseriekleur of in contrasterend zwart gespoten. Dorpelpanelen en wielkastranden zijn zwart afgewerkt.
De wielen zijn specifiek ontworpen voor deze auto. De standaard 20-inch exemplaren hebben een zwarte afwerking met diamantgeslepen vlakken. Wie kiest voor 21-inch krijgt wielen in de stijl van het historische Snowflake-ontwerp. Deze zijn gesmeed en beschikbaar in verschillende afwerkingen, waaronder matzwart.
Van concept naar productie
De uiteindelijke vorm van de A390 lijkt sterk op de conceptauto A390_β die Alpine in 2024 presenteerde. Deze showauto toonde al 85 procent van het uiteindelijke ontwerp, inclusief de lichtsignatuur en het silhouet. Voor het interieur gebruikte men toen materialen zoals koolstofvezel en 3D-geprinte onderdelen. De portieren openden naar elkaar toe en boden zicht op een vooruitstrevend interieur.

Interieur: sportief, maar comfortabel
Het interieur van de A390 legt de nadruk op sportiviteit, zonder het comfort uit het oog te verliezen. Het dashboard, de middenconsole en portierbekleding zijn uitgevoerd in leder en voorzien van sfeerverlichting. Blauw is de dominante kleur, in lijn met andere modellen van Alpine.
Voor de bestuurder zijn twee schermen beschikbaar: een 12,3-inch display voor het instrumentarium en een 12-inch aanraakscherm in de middenconsole. De bediening van de klimaatregeling blijft fysiek, zodat de bestuurder de ogen op de weg kan houden. Het stuur is afgeplat aan de onderzijde, verwarmbaar en bekleed met blauw Nappa-leder. Knoppen op het stuur regelen rijmodi, assistentiesystemen, spraakbediening en andere functies.
Twee metalen draaiknoppen geven extra functionaliteit. De blauwe knop regelt de mate van regeneratie, tot en met de One Pedal-stand. De rode knop activeert tijdelijk extra vermogen, bedoeld voor bijvoorbeeld inhaalacties of een snelle start.

Sportieve zitpositie en materiaalgebruik
De middenconsole is hoog geplaatst en doet denken aan die van de A110. De schakelaars voor vooruit, neutraal en achteruit zitten centraal. Aan weerszijden bevinden zich verstelbare elementen die bijdragen aan het design. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar en verwarmbaar. Afhankelijk van de uitvoering is er keuze uit bekleding in Alcantara of leder. Het A-logo is zichtbaar in de rugleuning.
De topuitvoering krijgt kuipstoelen van Sabelt, bekleed met blauw en grijs Nappa-leder. De achterkant van deze stoelen kan afgewerkt zijn met geweven of gesmeed carbon, net als delen van het dashboard.
Gebruiksgemak en ruimte
De A390 beschikt over vijf portieren. Achterin profiteren de buitenste zitplaatsen van extra zijdelingse steun. De bagageruimte meet 532 liter. Met een optionele dubbele bodem wordt de ruimte flexibeler inzetbaar.
Tekst gaat verder na foto’s




















Techniek: platform met Alpine-karakter
De A390 maakt gebruik van het AmpR Medium-platform, aangepast door Alpine. De spoorbreedte is vergroot en de wielbasis blijft met 2,708 meter relatief kort. Dat draagt bij aan de wendbaarheid. Aluminium onderdelen zorgen voor gewichtsbesparing.
Voorin ligt een elektromotor, achterin twee onafhankelijke exemplaren. Dit maakt vierwielaandrijving mogelijk, maar met de rijbeleving van een achterwielaandrijver. Het achterste subframe is van aluminium en biedt ruimte aan de achterste elektromotoren. Ook maakt deze opbouw een verlaagd bagagecompartiment mogelijk.
Krachtige aandrijflijnen voor Alpine A390
De GT-variant levert 294 kW (400 pk) en sprint in 4,8 seconden naar 100 km/u. De GTS-versie haalt 346 kW (470 pk) en heeft een koppel van maximaal 808 Nm. De acceleratie naar 100 km/u duurt hier slechts 3,9 seconden. De prestaties blijven beschikbaar, ook als de batterij niet volledig is geladen. De bestuurder kan via het scherm de batterij vooraf verwarmen voor maximale prestaties of afkoelen na intensief gebruik.

Geavanceerde ondersteltechniek
Het onderstel is afgesteld op een sportieve rijervaring. De wielophanging gebruikt hydraulische aanslagdempers en de stuurinrichting is extra direct. De remmen bestaan uit schijven van 365 mm en zeszuiger remklauwen.
Alpine voorziet de A390 van Active Torque Vectoring. De twee achterste elektromotoren kunnen het koppel afzonderlijk verdelen, waardoor de auto als het ware een sperdifferentieel simuleert. Het systeem corrigeert onder- en overstuur, past zich aan op snelheid en bochten en verhoogt de tractie.
Rijmodi en controle
De Alpine A390 kent vijf rijstanden: Save, Normal, Sport, Perso en Track. Elke stand heeft invloed op de koppelverdeling, stabiliteitscontrole en regeneratie. De stabiliteitscontrole is uitschakelbaar. De boostfunctie biedt tijdelijk extra vermogen voor bijvoorbeeld inhalen. Launch control is aanwezig en wordt geactiveerd door rem en gas tegelijk in te drukken, gevolgd door de boostknop.
Energieterugwinning en geluid
Via de blauwe RCH-knop op het stuur is het regeneratieniveau in vijf stappen aan te passen. Stand 5 activeert One Pedal-driving. De auto genereert ook een auditief profiel, afhankelijk van de gekozen rijmodus. Deze geluiden zijn gebaseerd op het gedrag van de elektromotoren en versterken het rijgevoel.
Batterij met hoge prestaties
De 89 kWh batterij is ontwikkeld in samenwerking met Verkor. Deze batterij gebruikt nikkelrijke NMC-cellen en een geavanceerd koelsysteem. De batterij kan hoge vermogens leveren en langdurig vasthouden.
De actieradius ligt tussen 520 en 555 kilometer (WLTP), afhankelijk van het gekozen wieltype. Snelladen gebeurt tot 190 kW, met een gemiddelde laadtijd van minder dan 25 minuten van 15 naar 80 procent.
Een warmtepomp is standaard. De EV-routeplanner van Google Maps houdt rekening met verbruik en batterijtemperatuur. Via de My Alpine-app kunnen bestuurders het voertuig op afstand uitlezen, voorverwarmen of het laadproces beheren.

Devialet-audiosysteem
Het audiosysteem komt van het Franse merk Devialet. Dertien luidsprekers, waaronder een subwoofer en surroundspeakers, zorgen voor een rijk geluid. Vijf geluidsmodi zijn beschikbaar. Het systeem is ook afgestemd op de Alpine Drive Sound-profielen. In de GTS is een nog geavanceerdere versie standaard.
Infotainment en digitale functies
Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive. Google Maps, Google Assistant en updates via internet zijn inbegrepen. Alpine Telemetrics geeft toegang tot rijgegevens, coachingmodules en uitdagingen. Deze functies zijn ook via de smartphone-app beschikbaar, inclusief videoregistratie met data-overlay.
Banden ontwikkeld met Michelin
Michelin ontwikkelt speciaal voor de A390 drie bandentypes: Pilot Sport EV, Pilot Sport 4S en Cross Climate 3 Sport. Elke band is afgestemd op het rijgedrag en de prestaties van de auto.
Tekst gaat verder na foto’s






Uitvoeringen Alpine A390: GT en GTS
De Alpine A390 is er in twee uitvoeringen. De GT is meer gericht op dagelijks gebruik en comfort, met 20-inch wielen en sportstoelen. De GTS legt de nadruk op prestaties, met 21-inch wielen, kuipstoelen, uitgebreide assistentiesystemen en het geavanceerde audiosysteem. Tijdens de introductie moet de prijs van de GT starten bij ongeveer 65.000 euro en de GTS bij 76.000 euro. Definitieve prijzen volgen pas later dit jaar.
Productie in Dieppe
De A390 wordt gebouwd in de Alpine-fabriek in Dieppe, die is aangepast voor EV-productie. Elektromotoren komen uit Cléon, batterijen uit Douai, en het onderstel uit Le Mans. Alpine investeert hiermee in de Franse maakindustrie. De fabriek heeft extra personeel aangetrokken en het productieproces herzien.
Technische specificaties Alpine A390
Afmetingen:
- Lengte: 4,615 m
- Breedte: 1,885 m
- Hoogte: 1,532 m
- Wielbasis: 2,708 m
- Bagageruimte: 532 liter
Gewicht:
- Vanaf 2.121 kg
Aandrijflijnen:
- GT: 294 kW (400 pk), 650 Nm, 0-100 km/u in 4,8 s
- GTS: 346 kW (470 pk), 808 Nm, 0-100 km/u in 3,9 s
Batterij:
- 89 kWh lithium-ion
- Actieradius: 520 tot 555 km WLTP
- Laden: AC tot 11/22 kW, DC tot 190 kW
Opladen:
- 15–80% in <25 minuten
Productie:
- Dieppe (assemblage), Cléon (motoren), Douai (batterijen), Le Mans (onderstel)



























