Alles wat je moet weten over de Datsun 240Z
Betaalbare klassieker
Zoek je een klassieker waarmee je een leuk potje kunt sturen, maar heb je geen zin om je hele spaarpot te legen? Dan kom je al snel uit bij een Datsun 240z. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over deze Japanner.
Datsun
Het merk Datsun kreeg rond 1970 bekendheid in Europa. Wij als Europeanen liepen hiermee achter, want het merk was al 10 jaar eerder in de Verenigde Staten gevestigd. Datsun speelde in op het brandstoftekort vanwege de oliecrisis, door modellen te ontwikkelen die compact zijn en niet veel wegen. Ook beschikten deze modellen over zuinige motoren. Met de Datsun 240Z wilde Datsun een sportief imago creëren. Sinds de jaren ’80/ 90 gaat het merk Datsun door onder de nieuwe naam Nissan, wat vandaag de dag nog een bekend fenomeen op de automarkt is.
Datsun 240Z
De Datsun 240Z werd gebouwd in de jaren 1969 tot 1978. In deze jaren bracht Datsun liefst zestig uitvoeringen op de markt. De auto is zeer sportief. De auto heeft een uniek vormgegeven voorzijde waarin de lampen erg diep liggen. Er zit een 2,4-liter 6 cilinder lijnmotor in de auto die zorgt voor 150 pk en een topsnelheid die rond de 200 kilometer per uur ligt. Binnen acht seconden rij je 100 kilometer per uur. De modellen uit 1970 hebben een handmatige choke en een handgeschakelde vierversnellingsbak. Vanaf 1971 kwam de automatische versnellingsbak met drie versnellingen op de markt. De auto heeft trommelremmen achter en remschijven voor. De Datsun 240Z was een enorm succes. De auto was snel, niet duur en voor de tijd betrouwbaar.
Waar moet je op letten als je een Datsun 240Z wilt aanschaffen?
Als je een Datsun 240Z aan je wagenpark toe wilt voegen is het verstandig om te letten op roest. Bij een auto uit die tijd is dit een veelvoorkomend probleem. Wij raden je ook aan om te letten op de synchro’s van de versnellingsbak en op de spanning van de distributieketting. De 240Z is niet onbetaalbaar. Vanaf 30.000 euro kun je een mooi exemplaar kopen en als je nog een beetje extra investeert heb je de beste variant.
Amerikaanse exemplaren
Let wel op Amerikaanse 240Z’s, omdat deze vaak slecht gerestaureerd zijn en maar vier versnellingen hebben. Let ook op de carrosserie. De panelen moeten recht zijn en er moeten geen grote kieren in zitten. Dan is er namelijk grotere kans op schade. Een meevallertje is dat reserveonderdelen relatief goed te vinden zijn, met name voor de remmen. Toch zijn er sommige onderdelen die je uit de Verenigde Staten moet importeren. De Datsun 240Z is een prachtige ‘youngtimer’ waarmee je absoluut veel rijplezier uit gaat halen.
Lees ook: