Alles over de Mazda MX-30 R-EV en de toekomst van de wankelmotor
Inclusief een video met de eerste details!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Groot nieuws op de Brussels Motor Show 2023: Mazda viert er de terugkeer van de wankelmotor! De rotatiemotor keert terug in de Mazda MX-30 R-EV: een plug-in hybride, maar dan net even anders. Alles over de Mazda MX-30 R-EV en de toekomst van de wankelmotor lees je in dit artikel. Inclusief alle technische specificaties!
Mazda MX-30 R-EV
De Mazda MX-30 R-EV ziet eruit als een normale MX-30. Tot zover geen verrassingen dus. Maar onderhuids zijn de verschillen tussen de batterij-elektrische variant en R-EV bijzonder groot. Officieel heet het model overigens Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, maar in de volksmond noemen we hem gewoon de R-EV. De letter ‘R’ staat voor Rotary en de combinatie EV voor Electric Vehicle. Een elektrische auto met rotatiemotor dus.
Plug-in hybride
De Mazda MX-30 R-EV is een plug-in hybride. Het accupakket van 17,8 kWh kan dus worden opgeladen met een stekker. Op een volle acculading moet je ongeveer 85 kilometer kunnen rijden. Indien onderweg de batterij onder een bepaald percentage komt, schakelt het systeem de 830 cc grote wankelmotor in om stroom op te wekken. Zodoende moet de auto ongeveer 600 kilometer kunnen rijden.
De Wankelmotor is TERUG! – Mazda MX-30 R-EV (2023) – AutoRAI TV
Gemiddeld brandstofverbruik
Op papier heeft de Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV een gemiddeld brandstofverbruik van 1,0 l/100 kilometer, gelijk aan een CO2-uitstoot van 21 g/km (WLTP). Ter verduidelijking: de wielen van de auto worden net als bij een volledig elektrische auto alleen aangedreven door de elektromotor. De benzinemotor drijft de wielen dus niet aan, maar werkt als een generator die de batterij oplaadt.
Elektromotor en wankelmotor: de cijfers
De elektromotor heeft een maximaal vermogen van 125 kW (170 pk) bij 9.000 toeren per minuut die tot 260 Nm koppel kan produceren bij 4.481 toeren per minuut. De 74 pk sterke (55 kW) wankelmotor/rotatiemotor betreft een eenschijfsmotor met een maximaal toerenbereik van 4.700 toeren per minuut. Uiteraard kan een wankelmotor veel hogere toerentallen aan, maar volgens Mazda zit tussen 500 en 4.700 toeren per minuut de ‘sweet spot’ wat betreft efficiëntie. De auto krijgt drie rijmodi, te weten EV-mode, Normal-mode en Charge-mode.
Meerdere toepassingen
Mazda droomt van meerdere toepassingen met de wankelmotor, maar benadrukt in een interview met AutoRAI.nl dat het zover nog niet is. Het merk moet eerst issues oplossen met betrekking tot de business case, bovendien helpen steeds strengere emissieregels niet mee. Een sportwagen met enkel een wankelmotor zoals de RX-7 of RX-8 gaat niet meer gebeuren. Als Mazda de wankelmotor gebruikt, dan is dat altijd in combinatie met elektropower, omdat anders de kans van slagen extreem klein is.
BEV-versie MX-30 in Nederland een stuk interessanter
Mazda verwacht dat ongeveer de helft van de MX-30-kopers voor een R-EV zal kiezen. Dit is ook sterk afhankelijk van de markt. In een land als Nederland ligt de focus veel sterker op de MX-30 BEV. Het fiscale klimaat van plug-in hybrides in Nederland is bijzonder ongustig.
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV – technische gegevens
- Aandrijving: voorwielaandrijving
- Type elektromotor: AC synchronous motor
- Systeemvermogen: 170 pk (125 kW)
- Systeemkoppel: 260 Nm
- Vermogen wankelmotor: 74,8 pk (55 kW)
- Battery type: lithium-ion
- Type batterijcel: prismatisch
- Accucapaciteit: 17,8 kWh
- Batterijvoltate: 355 Volt
- Gewicht batterij: 188,2 kilogram
- DC snelladen: maximaal 36 kW
- DC-laadtijd 36 kW: 25 minuten
- AC laden: maximaal 11 kW 3-fase of 7,2 kW 1-fase
- AC-laadtijd 11 kW: 50 minuten
- AC-laadtijd 7,2 kW: 1 uur 30 minuten
- Actieradius EV: 85 kilometer
- Gecombineerde actieradius: 600 kilometer
- Brandstoftank: 50 liter
Vehicle to load
De MX-30 R-EV ondersteunt ook V2L (vehicle to load). Met V2L kunnen eigenaren elektrische apparaten tot 1500 W gebruiken via het stopcontact in de bagageruimte. Deze handige functie stelt eigenaren in staat kooktoestellen mee te nemen op de camping of voor het opladen van de laptop.
Uitvoeringen MX-30 R-EV
Mazda levert de MX-30 R-EV in diverse uitvoeringen. De Prime-Line vormt de instapper en is voorzien van 18-inch lichtmetalen velgen in Silver Metallic, led-koplampen en i-Activsense veiligheidsfuncties zoals Radar Cruise Control, Head-up display en Blind Spot Monitoring. De Exclusive-Line heeft verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar stuurwiel. De binnen- en buitenspiegel dimt automatisch en de auto heeft ook Smart Keyless Entry.
MX-30 R-EV Advantage
De MX-30 R-EV Advantage heeft een nog luxere afwerking met een industrieel interieur of een modern interieur. De Makoto combineert de uitrusting van de Exclusive-Line met de luxe afwerking van de Advantage. Op de Makoto is daarnaast nog een derde interieur mogelijkheid beschikbaar; een Urban interieur met zwart ecologisch kunstlederen interieur met stoffen zitting van zwart denim. Optioneel kan de Makoto uitgerust worden een hoogwaardig Bose(R) audiosysteem, 360 View Monitor of een schuif-/kanteldak.
Edition R
Om de terugkeer van de rotatiemotor te vieren, komt Mazda met de Edition R. Mazda was de eerste ter wereld die de rotatiemotor met twee rotors tot een commercieel succes wist te maken. Kenmerken van de Mazda MX-30 R-EV Edition R zijn de exclusieve exterieurkleur in Jet Black met een Maroon Rouge afwerking langs het dak. Een subtiele verwijzing naar de eerste auto van Mazda, de Mazda R360, die ook leverbaar was met een ‘Maroon Rouge’ afwerking van het dak. De Edition R krijgt ook unieke designelementen mee, zoals een rotorvormig embleem dat in de vloermatten is genaaid en in reliëf is aangebracht op de hoofdsteunen van de stoelen.
Rotatiemotor verdween in juni 2012
Met het stoppen van de RX-8 beëindigde Mazda in juni 2012 de massaproductie van de rotatiemotor. Nu, ongeveer 10 jaar later, maakt de rotatiemotor een comeback. Deze nieuwe rotatiemotor is aangepast aan de eisen van deze tijd. Mazda heeft de ontwikkeling van de wankelmotor nooit stopgezet. Achter de schermen is de afgelopen jaren continu gewerkt aan de technologie.