Wist je dat: Deze Alfa Romeo is rétro anno 1965
Een automagazine bedacht dit bijzondere model
De term ‘retro’ is niet meer te weg te denken uit de autowereld. Rond de eeuwwisseling begon de trend en maakten we massaal kennis met de Jaguar S-Type, Volkswagen New Beetle, Mini Cooper en Fiat 500. Allemaal combineerde ze een ‘oude’ uitstraling met moderne techniek. Alfa Romeo probeerde dat concept echter al in 1965 uit. Maak kennis met de zeldzame Alfa Romeo Gran Sport Quattroruote.
Oud uiterlijk, nieuwe techniek
Bij de eerste aanblik van de Quattroruote lijkt het alsof je met een vooroorlogse sportauto te maken hebt. Met zijn lange, gewelfde spatborden, lange motorkap en ronde koplampen lijkt de auto sprekend op de beroemde Alfa Romeo 6C uit 1930. Een auto die talloze races won en vandaag de dag nog steeds geldt als een hoogtepunt in de geschiedenis van het merk. Wie de Quattoruote van dichtbij bekijkt, valt echter een aantal dingen op. De banden zijn vrij breed voor zo’n oude auto en ook de knipperlichten en het onderstel zijn veel te modern. Is het dan een kitcar? Nee, daar doe je deze unieke auto echt te kort mee. De sportieve tweezits auto is het geestekind van Alfa Romeo, een Italiaanse automagazine en niemand minder dan Zagato.
Oude tijden herleven
Quattroruote is een Italiaans automagazine dat al sinds 1956 bestaat. Een van de drijvende krachten achter het blad is de Italiaan Gianni Mazzocchi die in zijn leven maar liefst vijftien magazines uitbracht. Mazzzocchi was niet alleen uitgever, maar hij had ook een enorme passie voor auto’s. Hij was trots op zijn Citroën DS en daarnaast fervent liefhebber van Alfa Romeo en Ferrari. Rond 1965 zat hij weg te dromen over de Alfa Romeo 6C die dertig jaar daarvoor talloze successen behaalde. Mazzocchi wilde graag die tijden herleven, maar dan wel met een moderne aandrijflijn.
Een kant-en-klaar chassis voor Zagato
Mazzocchi stapte met met idee naar Alfa Romeo en al snel komt de Gran Sport Quattroruote tot stand. Net als bij de originele 6C weet Alfa Romeo carrosseriebouwer Zagato te betrekken bij het project. Die kreeg van Alfa Romeo de kant-en-klare chassis’ van de Giulia aangeleverd en verlengde deze met maar liefst 35 centimeter. Vervolgens kregen de auto’s een aluminium carrosserie met afneembare panelen. De orginele viercilinder benzinemotor met 90 pk bleef onaangetast, maar de versnellingsbak kreeg wel kortere verhoudingen voor een sportiever rijgedrag. Daarnaast kregen de remmen een ‘downgrade’ door de remschijven van de Giulia te vervangen door remtrommels. Met de montage van 15-inch spaakwielen was de auto af.
Slechts 92 exemplaren
Met het voltooien van een prototype in 1965 had Mazzocchi zijn doel bereikt: zijn kleine spartaanse eerbetoon aan de 6C was af. De auto paste qua formaat en prijsstelling precies in het gamma van Alfa Romeo en op de New York Motorshow van 1965 maakt hij zijn debuut. Het is niet bekend wat de productiedoelstelling van Alfa Romeo was, maar de wens van Mazzocchi om een exclusieve auto te bouwen, was vervuld. Alfa Romeo wist slechts 12 exemplaren in 1965, 52 in 1966 en 29 in 1967 te slijten. De auto’s werden zowel door Alfa Romeo zelf als door de redactie van Quattroruote verkocht.
Wil je één van de 92 geproduceerde exemplaren bemachtigen? Reken dan op een stevige prijs. In 2016 ging er bij veilinghuis RM Sotheby’s een onder de hamer voor 126,500 dollar. Wil je liever het magazine kopen? Dat is wat makkelijker, Quattroruote bestaat nog steeds en voor 4,90 euro te koop bij de eerste de beste Italiaanse kiosk.