Alfa Romeo Milano: een nieuwe B-segment SUV van Alfa Romeo!
Vanwaar de naam Milano?
Alfa Romeo kiest voor zijn eerste B-segment SUV voor een naam met een sterke historische waarde: Alfa Romeo Milano. Vanwaar die keuze? En wat kunnen we van de Alfa Romeo Milano verwachten?
Onthulling Alfa Romeo Milano in april 2024
De nieuwe Alfa Romeo Milano wordt in de loop van 2024 op de Nederlandse markt verwacht. Heel lang hoeven we dus niet meer te wachten op het model. Sterker nog: de auto wordt al in april 2024 gepresenteerd. De naam Milano is een eerbetoon aan de stad waar het voor Alfa Romeo allemaal begon op 24 juni 1910. Van de Milano verschijnt ook een 100% elektrische uitvoering.
CEO aan het woord
Jean-Philippe Imparato, Alfa Romeo CEO, zegt: “Met de komst van de Milano in 2024 completeert Alfa Romeo zijn line-up die aan de wensen van al onze enthousiastelingen voldoet en nog veel meer. De Milano is bedoeld als een symbolische ‘welkom terug’ voor onze fans, waaronder eigenaren van de Giulietta en Mito. Het dient ook als een ‘welkom’ voor iedereen die op zoek is naar een unieke sportieve ervaring in dit segment en de onderscheidende schoonheid van Italiaans design. Het model markeert een eerste mijlpaal in het transitieproces van het merk naar 100% elektrische mobiliteit. Net als de Tonale heeft de Milano de belangrijke taak om de internationale aanwezigheid van Alfa Romeo verder te versterken.”
Waarom de naam Milano?
Sinds 1910 bevat het embleem van Alfa Romeo twee van de symbolen die Milaan identificeren: het kruis – het historische symbool van de hoofdstad van Lombardije – en de Biscione-slang – het wapen van de adellijke familie Visconti. Ruim zestig jaar (1910-1972) stond de naam ‘MILANO’ in het onderste deel van het logo. Tot en met 1918 werd het vergezeld van het acroniem ‘A.L.F.A.’ (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), daarna vanaf 1919 door ‘ALFA ROMEO’. Daarnaast ziet Alfa Romeo de stad Milaan als een iconische stad op het gebied van kunst, ‘Made in Italy’, mode, design en muziek. Kenmerken die ook aan een auto te koppelen zijn.
Geschiedenis Alfa Romeo-logo
Voor A.L.F.A. – dat later Alfa Romeo werd – was het merklogo bedoeld om de oorsprong van de fabrikant uit Milaan te benadrukken. Door de jaren heen weerspiegelden de variaties de gebeurtenissen die plaatsvonden in de geschiedenis van het bedrijf en van Italië. Het kruis van de gemeente Milaan, de Visconti Biscione-slang en het Alfa Romeo-opschrift (A.L.F.A. alleen tot en met 1918) zijn sinds de oprichting altijd de kenmerken van het merk gebleven.
Op 24 juni 1910 werd het nieuwe bedrijf A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) officieel geregistreerd, waarna directeur Ugo Stella aan Giuseppe Merosi vroeg om een wapen te tekenen om de grille van zijn toekomstige auto’s te versieren. De geschiedenisboeken leren ons dat de jonge tekenaar Romano Cattaneo aan Merosi vertelde dat hij was geraakt door de Visconti Biscione-slang, die hij op de Torre della Filarete op Piazza Castello had gezien toen hij op een ochtend op tram 14 wachtte. De ontwerper van Piacenza nam de suggestie niet alleen over, maar schetste ter plekke het wapen voor zijn collega. Tegelijkertijd voegde hij een rood kruis toe op een witte achtergrond en werd het geheel omringd met een blauwe rand met de letters ‘A.L.F.A.’ en ‘MILANO’ in goud, gescheiden door twee Savoy-knopen. De schets werd goedgekeurd door de edelman Ugo Stella en Cattaneo zelf kreeg het definitieve ontwerp voor productie toevertrouwd.
ALFA ROMEO
De eerste grote verandering vond plaats in 1919: het bedrijf kwam onder de leiding van Nicola Romeo en de letters ‘ALFA ROMEO’ verschenen op het merklogo. In 1925 won de GP Tipo P2 het eerste Grand Prix-wereldkampioenschap. Om dit te vieren, werd een lauwerkrans rond het symbool van het merk toegevoegd. Na de Tweede Wereldoorlog onderging het wapen een volledige herziening: de Savoy-knopen maakten – met de komst van de Italiaanse Republiek – plaats voor twee golvende lijnen, terwijl het logo gestileerd was en gemaakt van gegoten metaal, geschilderd in een enkele kleur.
Vanaf 1950 keerde het geëmailleerde, koperen merklogo terug. In 1960 werd het logo vervangen door een identieke versie van kunststof. In 1972, toen de Alfasud-fabriek in Pomigliano d’Arco werd geopend, verdween het opschrift ‘MILANO’. Tegelijkertijd werd de Biscione-slang vereenvoudigd, waarbij de tweede spoel niet langer om zichzelf heen rolde. In 1982 werd een verdere verfijning toegevoegd: de lauwerkrans maakte plaats voor een gouden lijn. Op 24 juni 2015 werd een nieuwe evolutie van het logo onthuld tijdens de lancering van de Alfa Romeo Giulia in het onlangs geopende Alfa Romeo Museum.
Toekomst Alfa Romeo
Alfa Romeo heeft grootse ambities. Niet alleen met het uitbrengen van nieuwe modellen, maar met groeiplannen wereldwijd. Het merk moet een echte wereldspeler worden. De nieuwe Milano – die in 2024 komt – moet daarbij helpen. In 2025 vindt de onthulling plaats van de eerste Alfa Romeo die exclusief geleverd wordt met 100% elektrische aandrijving. Vanaf 2027 is het complete modelgamma van Alfa Romeo 100% elektrisch.