Alfa Romeo Giulia 2.2 diesel – Autotest
Laat harten sneller kloppen
De ene nieuwe auto is de andere niet. En zo kan het gebeuren dat de lancering van een nieuwe Alfa Romeo Giulia op tal van plaatsen harten – veel – sneller doet kloppen. Het merk Alfa Romeo heeft nu eenmaal een reputatie die hoge verwachtingen schept. Dat is het gevolg van een lange historie met grote hoogte- en dieptepunten.
LEES OOK: Verrassing: dit is de nieuwe Ferrari J50!
Nieuw hoofdstuk
Met de Giulia begint Alfa Romeo aan een nieuw hoofdstuk in de 106-jarige geschiedenis: tot 2018 moeten acht nieuwe modellen het merk weer nieuw leven inblazen. En daarbij zorgen voor een eigen gezicht.
De opdracht is om vooral het voor het merk typerende DNA te behouden; dat is gedefinieerd als rijdynamiek, design en emotie. Het merkt leeft weer (of nog), dat mag in je elk geval stellen.
Een plaatje
We hebben wel geduld moeten koesteren, maar het mag gezegd: die Alfa Romeo Giulia is werkelijk een plaatje. Schitterende lijnen: ogenschijnlijk pure eenvoud, deze auto straalt kracht en beweging uit. De lange motorkap draagt daar ook aan bij. Sinds op 24 juni 2015 het doek van de Giulia is getrokken, raakten al heel wat lieden in vervoering en kwamen pennen in beweging.
“Instappen is genieten: een fraai dashboard, met uiteraard een machtig mooi beeldscherm”
Echte kennismaking
Meer dan de hoogste tijd dus voor een echte kennismaking. Het decor: het gebied boven Amsterdam, met plaatsen als Volendam, Marken en Edam een markant deel van ons vaderland. De hoofdpersoon: de Alfa Romeo Giulia met 2,2-liter JTD-dieselmotor. Die is verkrijgbaar in drie vermogensvarianten: 100, 110 en 132 kW (136, 150 en 180 pk). Voor deze gelegenheid staat de zwaarste uitvoering gereed, met handgeschakelde zesversnellingsbak.
Fraai dashboard
Instappen is genieten: de Alfa Romeo Giulia is voorzien van een fraai dashboard, met uiteraard een machtig mooi beeldscherm. Dat bedien je via een handige draai-/drukknop. De stoelen zitten uitstekend, de afwerking is Italiaans mooi. Je hebt een goed uitzicht naar alle kanten, de versnellingsbak laat zich gemakkelijk bedienen, soepel schakel je door de verzetten.
Als bestuurder weet je dat je ook nog eens de beschikking hebt over veel technische toevoegingen die autorijden vandaag de dag zoveel veiliger hebben gemaakt dan dat het was in de jaren dat Alfa Romeo zijn sportieve reputatie op de circuits her en der in Europa vestigde.
“De auto is ronduit stil te noemen”
Voorin zit je ook als passagier goed, ook achterin valt er niets te klagen. Door de vrij lage achterbank is de instap misschien wat lastiger, maar je beschikt daardoor wel over voldoende hoofd- en beenruimte. Met een inhoud van 450 liter is de bagageruimte ook okay te noemen.
ZIE OOK: VIDEO: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio claimt Ring-record
Snel eigen
Cruisend over de snel- en provinciale wegen rond de hoofdstad voelt de Giulia al snel vertrouwd. Je zit lekker in de stoel, de cockpit is echt rondom de bestuurder gevormd. Het stuurwiel ligt heel plezierig in de hand, de auto stuurt heerlijk direct en de soepele motor presteert wat je via het gaspedaal vraagt. Inderdaad, we rijden de dieselvariant, maar dat vergeet je gemakkelijk. De auto is ronduit stil te noemen.
Achterwielaandrijving
Het bijzondere is dat Alfa Romeo weer heeft gekozen voor achterwielaandrijving. Voor echte autoliefhebbers klinkt dat als de Hemel op aarde vanwege de specifieke rijeigenschappen, maar het bijzondere in dit geval is toch dat ook de ‘gewone’ bestuurder met deze auto goed uit de voeten kan. Je kunt eigenlijk stellen dat je van die achterwielaandrijving geen last hebt, maar wel plezier als je daarvoor kiest. En dat is een mooi compliment voor de makers achter het merk.
“Achterwielaandrijving: voor echte autoliefhebbers klinkt dat als de Hemel op aarde”
De waardering neemt toe op de polderwegen die het Hollandse landschap langs het IJsselmeer ontsluiten. Daar krijg je echt waardering voor het weggedrag. Niet alleen door de emotionele uitstraling van de auto, maar meer nog door de rijkwaliteiten lijkt deze Alfa Romeo Giulia een echte concurrent van onder meer de BMW 3-serie, de Audi A4 en de Mercedes-Benz C-Klasse.
Keuzes
Kopers kunnen bij de Alfa Romeo Giulia kiezen uit de drie eerder genoemde dieselvarianten. Daarnaast is ook een benzinevariant te koop, met een 2,0-litermotor die een vermogen van 147 kW (200 pk) en een koppel van 330 Nm levert. De dieselvariant uit dit verslag levert een koppel van 380 Nm en accelereert in 7,2 seconden van 0 tot 100 km/u.
De prijzen van de Alfa Romeo Giulia beginnen nog net onder de 40.000 euro voor zowel de voordeligste benzine- als dieseluitvoering en lopen dan op tot bijna 46.000 euro voor de duurste uitvoering, de 132 kW (180 pk) sterke diesel met achttrapsautomaat. En voor de échte fans is er ook een spectaculaire Giulia Quadrifoglio met 375 kW (510 pk), voor prijzen vanaf 109.030 euro.
LEES OOK: De eerste SUV van Alfa Romeo is een feit: de Stelvio!