
Aftellen voor nieuwe generatie Mitsubishi Eclipse Cross
Met dank aan Renault Scenic E-Tech Electric

Mitsubishi Motors geeft op geheel eigen wijze gas in Europa. Met hulp van Renault kan het merk zijn modellengamma snel uitbreiden. In september onthult het merk de nieuwe generatie Mitsubishi Eclipse Cross: een 100% elektrische SUV voor het C-segment. Als basis dient de Renault Scenic E-Tech Eletric. De levering moet al eind 2025 starten.
Mitsubishi Eclipse Cross krijgt belangrijke rol in het C-segment
Met de komst van de nieuwe Eclipse Cross zet Mitsubishi een volgende stap in het verstevigen van zijn positie binnen het populaire C-SUV-segment. Vanaf eind 2025 heeft het Japanse merk twee modellen in deze klasse, waarmee het zich duidelijk richt op het grootste autosegment van Europa. De nieuwe elektrische SUV sluit aan op de introductie van de nieuwe Mitsubishi Grandis (juli 2025) en volgt op de recent gelanceerde Outlander PHEV.
Eerste volledig elektrische Mitsubishi sinds i-MiEV
De Eclipse Cross is het eerste volledig elektrische model (BEV) dat Mitsubishi Motors in Europa introduceert sinds de komst van de i-MiEV in 2010. Die compacte stadsauto was destijds de eerste in serie geproduceerde elektrische auto van een grote fabrikant. De i-MiEV was een samenwerking met de Peugeot iOn en Citroën C-Zero. De nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross markeert dus een belangrijke stap in de elektrificatie van het merk.

Vernieuwing van de Europese line-up
Mitsubishi wil klanten een compleet aanbod bieden in de kernsegmenten van de markt. De focus ligt daarbij op SUV-modellen, met uiteenlopende aandrijflijnen: van benzine (ICE) tot hybride (HEV), plug-in hybride (PHEV) en volledig elektrisch (BEV).
Overzicht Europese line-up vanaf eind 2025:
- COLT – B-segment, ICE/HEV – gebaseerd op Renault Clio
- ASX – B-SUV, ICE/HEV – gebaseerd op Renault Captur
- Grandis – C-SUV, ICE/HEV – gebaseerd op Renault Symbioz
- Eclipse Cross – C-SUV, BEV – gebaseerd op Renault Scenic E-Tech Electric
- Outlander PHEV – D-SUV, PHEV – eigen model
Eigen gezicht
De nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross krijgt ten opzichte van de Renault Scenic E-Tech Electric – waarop de auto gebaseerd is – een eigen gezicht. Denk hierbij vooral aan een eigen front met Dynamic Shield-design.

Keuze uit twee batterijvarianten
De elektrische auto wordt leverbaar met keuze uit twee batterijopties. Bij de introductie eind 2025 komt een long-range versie beschikbaar, geschikt voor langere ritten en dagelijks gebruik. In 2026 volgt een mid-range versie met een compacter accupakket.
Een voordeel
Met de nieuwe Eclipse Cross voegt Mitsubishi Motors een strategisch model toe aan het aanbod. De elektrische SUV past binnen de versnelde uitrol van modellen in samenwerking met alliantiepartner Renault. Daarmee zet Mitsubishi koers richting een breder, moderner en meer geëlektrificeerd aanbod voor de Europese markt. Ten opzichte van Renault heeft Mitsubishi wel een voordeel: een uitgebreidere garantie. Mitsubishi biedt tot 8 jaar of 160.000 km garantie en bij Renault is dat slechts 2 jaar zonder kilometerbeperking.
Geschiedenis Mitsubishi Eclipse Cross
De Eclipse Cross is een compacte SUV die in 2017 werd geïntroduceerd. De naam ‘Eclipse’ verwijst naar de sportieve coupé van Mitsubishi die tussen 1989 en 2012 werd geproduceerd, terwijl ‘Cross’ duidelijk maakt dat het hier om een crossover gaat. De Eclipse Cross werd gepresenteerd als nieuw model tussen de ASX en de Outlander. Mitsubishi positioneerde hem als een modern alternatief voor mensen die een sportieve uitstraling en een hogere zitpositie zoeken. Het model werd gebouwd op een aangepast platform van de Outlander Sport en kreeg een opvallend, dynamisch design met een schuine achterruit, scherpe lijnen en een kenmerkende tweedelige achterruit.
Motoren en aandrijving
Bij de introductie was de Eclipse Cross leverbaar met een 1,5-liter turbobenzinemotor, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of een CVT-automaat. Later volgden ook een dieselvariant (in bepaalde markten) en een vierwielaangedreven versie. In 2021 kwam er een facelift, waarbij het design werd aangescherpt en er meer nadruk kwam te liggen op comfort en moderne technologie.
Plug-in hybride
In 2021 introduceerde Mitsubishi een plug-in hybride versie van de Eclipse Cross, vooral voor de Europese markt. Deze PHEV gebruikte technologie van de Outlander PHEV, met twee elektromotoren en een 2,4-liter benzinemotor, waardoor elektrische rijden tot circa 45-55 kilometer mogelijk werd. Deze stap sloot aan bij de elektrificatiestrategie van Mitsubishi.
Marktpositie en productie
De Eclipse Cross werd wereldwijd verkocht, onder andere in Europa, Noord-Amerika, Azië en Australië. De productie vond plaats in Japan en Thailand. Hoewel de verkoopresultaten wisselend waren per markt, was de Eclipse Cross belangrijk voor Mitsubishi als brug tussen traditionele SUV’s en moderne, meer geëlektrificeerde modellen. De nieuwe Eclipse Cross die in september 2025 wordt gepresenteerd, komt uitsluitend als EV op de markt.
