Advies aan overheid: maximum snelheid op snelweg omlaag
Adviescollege Stikstofproblematiek stelt snelheidsverlaging voor
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Volgens Adviescollege Stikstofproblematiek moet de maximum snelheid op snelwegen en provinciale wegen in de buurt van kwetsbare natuurgebieden naar beneden om de stikstofproblematiek in Nederland tegen te gaan. Want – zo stelt de commissie – verkeer dat 100 km/u rijdt, stoot 14 procent minder stikstof uit dan weggebruikers die 130 km/u rijden.
Stikstofuitstoot
Het Adviescollege Stikstofproblematiek stelt verder dat lagere snelheden zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer. Ook daardoor neemt de stikstofuitstoot verder af. Wat gaat er nu gebeuren? Voorlopig nog helemaal niets, want het rapport dient puur als advies waarmee de politiek aan de slag moet. Gaat de snelheid dan echt omlaag? Die kans bestaat, maar voorlopig is er nog niets aan de hand.
Niet te hard van stapel lopen
Volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck moeten we ook niet te hard van stapel lopen met het snel willen invoeren van een snelheidsverlaging op snelwegen en provinciale wegen. “Natuurlijk moeten wij onze verantwoordelijkheid nemen voor een schoner en beter milieu. De afgelopen decennia hebben wij met elkaar een te zware claim op de natuur gelegd. Onze volgende generaties mogen hier niet de dupe van zijn en dat rechtvaardigt maatregelen die ingrijpend zijn”, zegt Van Eijck.
In de nabije toekomst rijden we allemaal elektrisch
“Wij waken er echter wel voor dat deze maatregelen bewezen effect hebben en proportioneel zijn. Verlaging van de maximum snelheid op de wegen is dat vooralsnog niet. Natuurlijk zijn wij als RAI Vereniging niet tegen verlaging van de maximumsnelheid, maar vooralsnog wordt de maatregel onderbouwd met grafieken die gaan over emissies. En emissies gaan over meer dan alleen stikstofoxiden; ook over CO2 en fijnstof. Wij willen eerst exact weten wat het effect is op de stikstofdepositie. Wij moeten de maatregel immers kunnen uitleggen aan de burger. Als wij nu kiezen voor een jojo beleid met maximumsnelheden en achteraf blijkt dat de maatregel niet voldoende was, verliest de burger het vertrouwen in de politiek. Bovendien gaan we in nabije de toekomst allemaal elektrisch rijden, dus 0 uitstoot, en kunnen we alle verkeersborden weer gaan vervangen.”
Interesse in het rapport van het Adviescollege Stikstofproblematiek? Hier kun je het 51 pagina’s tellende document downloaden.
Stikstof, stikstof en nog eens stikstof, wat is het probleem eigenlijk?
Wat is er nu eigenlijk aan de hand met al dat stikstof? Er schijnt een overschot aan stikstof te zijn in Nederland. Sterker nog: Nederland is in Europa de stikstofkampioen. In Nederland zijn er aardig wat beschermde natuurgebieden, de zogeheten Natura 2000-gebieden. Nederland telt ongeveer 160 van die gebieden, waarvan 118 last hebben van te veel stikstof. In deze Natura 2000-gebieden mag alleen gebouwd worden als er maatregelen worden genomen om stijging van de stikstofuitstoot tegen te gaan. Waarom? Omdat stikstof een schadelijk effect heeft op biodiversiteit. En wat is dat dan? Simpel: de graad van verscheidenheid aan levensvormen binnen een gegeven ecosysteem. Door te veel stikstof is de balans zoek. Planten die floreren met te veel stikstof overwoekeren planten die last hebben van te veel stikstof. De brandnetel is bijvoorbeeld in opkomst, want die vindt te veel stikstof geweldig.
PAS is exit
Stikstof komt in de lucht terecht in de vorm van stikstofoxide. Onder meer voertuigen, schepen en de industrie stoten dit uit. In de landbouw komt het in de natuur terecht in de vorm van ammoniak. Die stikstof komt in de bodem terecht en dat is een slechte zaak. Volgens de Raad van State doet Nederland te weinig om stikstof terug te dringen. Om die reden is er ook een streep gezet door PAS, het Programma Aanpak Stikstof dat de uitstoot van stikstof moest beperken. Voor honderden projecten is met PAS een vergunning aangevraagd. Die projecten zijn nu allemaal afgekeurd.
Diverse projecten afgekeurd
Vanwege deze reden gaan diverse bouwprojecten niet door. Er is bijvoorbeeld een streep gezet om de maximum snelheid op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht overdag te verhogen naar 130 km/u. Ook de vergunning voor de Grand Prix Zandvoort op 3 mei 2020 is ook nog niet rond. De verbreding van de A27 bij Utrecht gaat voorlopig ook niet door en de opening van het vernieuwde vliegveld Lelystad in 2020 is ook heel twijfelachtig geworden. De aanvrager van een vergunning moet nu kunnen aantonen dat een project geen nadelig effect heeft voor een van de 118 Natura 2000-gebieden die last hebben van te veel stikstof. Uiteindelijk moet er worden besloten of de natuur voorrang krijgt of het economische belang van een project.