Abarth 595 Competizione – Rijtest
Hoe klinkt en rijdt dat?
Klein van stuk, met een grote mond. Zo laat de Abarth 595 Competizione zich het best omschrijven.
De grote mond van de Abarth 595 Competizione is de speciale Record Monza-uitlaat, die het geluid van de 1,4-liter turbomotor luidkeels door de straten laat galmen. De kleine Abarth heeft maar liefst 132 kW (180 pk) vermogen en 230 Nm koppel. Daarmee schiet de 595 Competizione in 7,4 seconden naar de 100 km/u.
[video-1]
Bij voorwielaandrijvers met veel vermogen is een sperdifferentieel vaak wenselijk om wielspin te voorkomen. Toch lukt het de Italiaan om zonder sper zijn vermogen goed op de weg over te brengen. Het is geen constante speurtocht naar grip bij het accelereren. De flinke banden in de maat 205/40/17 zorgen daar wel voor. Ook in de bochten plakt de 595 Competizione gretig aan het asfalt. Op het schermpje tussen de tellers zie je hoeveel G-kracht je voor de kiezen krijgt – een grappige toevoeging.
[gallerij-1]
Past nét (niet)
Niet alleen het vermogen is vrij fors voor een klein autootje. De kuipstoelen passen nét in de Abarth 595. Het is zó krap tussen de stoel en het portier, dat je de deur moet openen om de rugleuning te verstellen, anders kom je niet bij de knop. Zoiets draagt wel bij aan de charme van Abarth, dat al sinds 1970 met ruimteproblemen in zijn autootjes kampt. Denk maar aan de originele Fiat Abarth 695 SS, waarvan de achterklep permanent open staat omdat de motor er niet onder past – grapje.
[gallerij-2]
Dorstig
In de basis is de Abarth 595 Competizione een Fiat 500. Dat merk je bijvoorbeeld aan de 500-badge op het dashboard. Maar ook aan de tankinhoud: 35 liter is ruim voldoende voor de zuinige reguliere 500, maar wanneer je de dorst van een 180 pk sterke turbomotor moet lessen, dan sta je regelmatig bij de benzinepomp.
[gallerij-3]
De keuze van Abarth 595-uitvoeringen is reuze. Voor 21.410 euro rij je de Custom met 103 kW (140 pk). Je kunt de prijs opdrijven tot boven de 70.000 euro voor een 595 Biposto met alle opties, zoals een sequentiële versnellingsbak en mechanisch sperdifferentieel. De 595 Competizione waarin wij reden, is leverbaar voor 30.995 euro.