Bijna 400 miljoen euro opbrengst door snelheidsovertredingen in 2020
Meeste verkeersboetes opgelegd voor te hard rijden
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De boetecijfers van 2020 zijn binnen! Vorig jaar zijn er 7.779.461 verkeersovertredingen geconstateerd in 2020 op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv). De meeste verkeersboetes werden opgelegd voor te hard rijden.
Het gemiddelde boetebedrag
Leuk om te weten: het gemiddelde opgelegde boetebedrag voor verkeersovertredingen kwam in 2020 uit op 81,38 euro. Voor snelheidsovertredingen was dat 64,19 euro. Oke, nu wordt het interessant. In 2019 werden 6.364.857 boetes uitgedeeld voor snelheidsovertredingen. Het gemiddelde boetebedrag voor te hard rijden was 64,19 euro. Dat betekent dat er alleen al met snelheidsovertredingen 391.375.056 euro is opgehaald. Best indrukwekkend.
Minder boetes dan in 2019
Het totale aantal van 7.779.461 verkeersovertredingen is een stuk minder dan in 2019. Toen werden 8.369.480 verkeersboetes opgelegd onder meer voor te hard rijden, door rood licht rijden en handheld bellen.
Verkeersovertredingen
De daling zal mede komen doordat er vorig jaar gemiddeld genomen minder verkeer op de weg was sinds de oproep van de overheid half maart 2020 om zoveel mogelijk thuis te blijven vanwege corona. Toch is de daling van het aantal verkeersboetes ook vooral toe te schrijven aan minder op kenteken geconstateerde verkeersovertredingen op grond van de Wahv: 7.223.157 in 2020, tegen 7.838.782 in 2019.
Harder optreden
Het aantal verkeersboetes na een staandehouding is vorig jaar daarentegen gestegen van 530.698 in 2019 naar 556.304 in 2020. De stijging van het aantal staandehoudingen is deels te verklaren door de versterkte inzet van de politie op verkeersovertredingen, zoals te hard rijden, negeren van een rood verkeerslicht en afleiding door bijvoorbeeld telefoongebruik. Ook geeft de politie aan meer op verkeersgedrag en excessieve overtredingen te concentreren, doordat er door de corona-maatregelen minder geplande en thematische verkeerscontroles plaatvonden.
Telefoongebruik
Bij het aantal boetes voor het vasthouden en gebruik van mobiele telefoons is een opvallende stijging te zien. Vorig jaar werden hiervoor 168.034 boetes uitgeschreven, tegen 121.364 in 2019. Sinds vorig jaar wordt hierop ook met camera’s in het verkeer gecontroleerd, maar over het hele jaar gezien is nog het merendeel van deze boetes na staandehouding opgelegd. De groei is nu ook vooral toe te schrijven aan geconstateerde overtredingen voor het in de hand houden van mobiele telefoons op de fiets; dit als gevolg van de aangescherpte wetgeving per 1 juli 2019 ten aanzien van handheld telefoon gebruik. In de maanden juli tot en met december 2019 ging het hier om 21.327 boetes, tegen 47.955 over heel 2020.
Snelheidsovertredingen
De meeste verkeersboetes zijn opgelegd voor te hard rijden: 6.364.875 in 2020, tegen 6.833.365 een jaar eerder. Het merendeel van deze verkeersovertredingen wordt geconstateerd met digitale handhavingsmiddelen op kenteken. In 2020 zijn 2.803.661 snelheidsboetes opgelegd na controle met een flitspaal, tegen 3.478.825 in 2019. Ook zijn 1.476.304 snelheidsovertredingen middels mobiele radarsets geconstateerd, tegen 1.443.782 een jaar eerder.
Er is een lichte stijging te zien bij het aantal geconstateerde snelheidsovertredingen met trajectcontrolesystemen. Vorig jaar zijn er 18 trajectcontroles bijgekomen op N-wegen. Het gaat om provinciale wegen waar relatief veel ongelukken gebeuren doordat er te hard gereden wordt. Bij de trajectcontroles is in totaal het aantal geconstateerde snelheidsovertredingen gestegen van 1.832.599 in 2019 naar 1.963.918 vorig jaar.
Buitenlandse verkeersovertreders
In 2020 zijn van de opgelegde verkeersboetes 870.695 boetes naar een buitenlandse verkeersovertreder verstuurd, tegen 1.000.460 een jaar eerder. Vanaf december 2019 zijn ook Cyprus, Denemarken en Griekenland aangesloten op de geautomatiseerde uitwisseling van kentekengegevens op basis van de Europese richtlijn Cross Border Enforcement (CBE). Dit betekent dat bestuurders uit deze landen automatische een boete thuis ontvangen wanneer zij in Nederland een verkeersovertreding hebben begaan die met een digitaal handhavingsmiddel is vastgesteld.
Benieuwd naar de verkeersboetes van 2021? Check dan deze link!