Aanschouw: de nieuwste hypercar van Pagani
Alles wat je moet weten over de Pagani Huayra Codalunga LongTail
Waar de meeste mensen al aardig blij zouden zijn met een Pagani Huayra, waren er twee klanten van Pagani die wel wat meer verlangden van hun Italiaanse hypercar. De twee veeleisende Pagani-eigenaren hebben het Italiaanse automerk zo ver gekregen om een extra bijzondere versie te bouwen: de Huayra Codalunga.
Overeenkomsten en verschillen
De Codalunga LongTail is gebaseerd op de ‘normale’ Pagani Huayra, die in 2011 in productie ging. Van deze Pagani werden er (exclusief Roadsters en andere bijzondere types) 100 geproduceerd. Van de voorkant lijkt de LongTail versie best wel veel op de reguliere Huayra, maar aan de achterkant is bijna alles anders. De LongTail versie heeft namelijk — de naam zegt het al — een lange ‘staart’.
De oplopende ‘staart’ doet denken aan oude Le Mans-racers uit de jaren ’60. De wielbasis is daarnaast veel langer dan bij een Huayra. De vleugeldeuren en elegante spiegels deelt hij wel met het model uit 2011. De vier uitlaten in het midden van de achterkant deelt hij ook met de Huayra. De hypercar voelt zich thuis op het circuit, maar mag ook de openbare weg op.
840 Italiaanse paarden
Pagani omschrijft het design van de auto als volgt: ‘Een elegante stijl, vormgegeven door de wind’. De enorme grille aan de voorkant komt qua vorm overeen met de achterkant van de auto. De flinke luchtinlaat is nodig om de V12 te koelen die achter de bestuurder ligt. De BiTurbo twaalfcilinder van Mercedes is goed voor 840 pk en 1.100 Nm. Door het veelvuldig gebruik van carbon fiber onderdelen is er flink wat gewicht bespaard op de Huayra. Zo weegt de auto maar 1.280 kilogram, terwijl een reguliere Huayra 1.350 kg weegt.
Zeldzaam apparaat
De Pagani Huayra Codalunga zul je niet snel in het wild tegenkomen. Pagani bouwt maar vijf exemplaren. De twee klanten van Pagani die geholpen hebben met de ontwikkeling van de LongTail hypercar hebben er uiteraard ook een besteld. Dan blijven er nog maar drie over voor potentiële kopers. Die moeten daarvoor flink in de buidel tasten. De hypercar kost zeven miljoen euro, exclusief belastingen. Op Goodwood maakte de Pagina zijn dynamische debuut. Hoe dat ging zie je in de video hieronder: