3 redenen waarom nieuwe A2-tunnel Maastricht zo bijzonder is
Officiële opening vindt begin 2017 plaats
In Maastricht is deze week de Koning Willem-Alexandertunnel geopend voor het verkeer. Het heeft vijf jaar en 850 miljoen euro gekost om de tunnel aan te leggen. Dit alles is betaald door de gemeenten Maastricht en Meerssen, het Rijk en de provincie Limburg. Dankzij de tunnel kunnen automobilisten op de A2 nu in drie minuten onder Maastricht door rijden. Maar wat maakt de tunnel nu echt zo bijzonder?
Reden 1: twee verdiepingen met tunnelbuizen
Allereerst omdat de 2,3 kilometer lange Koning Willem-Alexandertunnel de eerste tunnel in Nederland is met twee buizen onder en twee buizen boven. De onderste twee buizen zijn bedoeld voor het doorgaande verkeer dat langs Maastricht wil rijden op de A2. De bovenste twee buizen zijn gerealiseerd voor het lokale verkeer dat de A2 op of af wil.
Omleidingen
Overigens is het project nog niet afgerond. Alle nieuwe aansluitingen op de snelweg moeten nog worden opgeleverd. Dat is in de eerste helft van 2017 een feit. Tot die tijd maakt het lokale verkeer nog gebruik van de tijdelijke N2 en omleidingen. De officiële opening door koning Willem-Alexander vindt begin 2017 plaats. In onderstaande video wordt de werking van de tunnel uitgelegd.
Reden 2: trajectcontrole
Er is nog iets dat de A2-tunnel bij Maastricht bijzonder maakt: trajectcontrole. Het is de eerste plek in Limburg waar de overheid trajectcontroles invoert. In de bovenste tunnelbuizen, bedoeld voor lokaal verkeer, geldt een maximumsnelheid van 80 km/u. In de onderste buizen, bedoeld voor doorgaand verkeer, mag 100 km/u gereden worden.
“De pakkans is honderd procent”
Aan het begin van de tunnel en op meerdere punten in de tunnelbuizen hangen camera’s. Het systeem is zo eenvoudig als de natuurkundige formule om de snelheid te bereken: S (afstand) = V (snelheid in meters per seconde) x T (tijd). Deel je de afstand door de tijd, dan krijg je de snelheid. Is de snelheid te hoog, ook na een wettelijke snelheidscorrectie, dan volgt automatisch een bekeuring. De pakkans is honderd procent, ook als je van rijbaan wisselt. De trajectcontrole is zeven dagen per week, 24 uur per dag actief.
Reden 3: 1.800 bomen
De nieuwe tunnelbuizen leveren voor omwonenden in Maastricht diverse voordelen op. Zo wordt de luchtkwaliteit beter en mensen hoeven niet meer naar stilstaand verkeer te kijken. Het asfaltlint wordt vervangen door een lange groene strook waarop 1.800 bomen worden geplant. Ook volgen er paden voor wandelaars en fietsers. Maastricht gaat er dus op alle fronten op vooruit.
Totaal nieuw verkeerssysteem
Na de eerste helft van 2017 is het overgrote deel aangesloten op het totale nieuwe verkeerssysteem van 6 kilometer. Voor de complete infrastructuur zijn, behalve de A2-tunnel, nog 21 andere fly-overs, viaducten, fietstunneltjes en ecoducten aangelegd.
Fotocredit: a2maastricht.nl