5 redenen waarom je een Maserati Grecale (niet) moet kopen
Snelle Italiaanse windhond of logge Mastino?
Heb je 100.000 euro te besteden en zoek je een SUV die nog niemand in jouw straat heeft? Dan wensen we je veel succes. Het lijkt soms wel alsof iedere Nederlander een hoogpotige auto op zijn oprit heeft staan. Wie toch origineel wil zijn, kan aankloppen bij Maserati. Die hebben een nieuwe SUV, die nog niemand heeft: de Grecale. Wij gingen twee dagen op stap met de Italiaan.
Maserati Grecale
De Grecale is de tweede SUV van de Italiaanse sportwagenfabrikant, na de Levante. Die kwam in 2016 op de markt en heeft het merk geen windeieren gelegd. Ruim de helft van de verkochte Maserati’s is tegenwoordig een Levante. Maar de verkopen zakken een beetje in en dus is het tijd voor een frisse wind: de Grecale. Deze mid-size SUV is vernoemd naar een mediterrane wind en neemt het op tegen modellen zoals de Porsche Macan en BMW X3. Wij vertellen je hieronder waarom je een degelijke Duitser voor deze charmante Italiaan (niet) moet laten staan.
1. Hij is groot 👍
De Grecale is onder de Levante gepositioneerd, maar het is geen kleine jongen. Hij is een flink stuk groter dan bijvoorbeeld de Porsche Macan en BMW X3. Sterker nog, hij is maar een paar centimeter korter dan een BMW X5. De Audi Q5 is ook een maatje kleiner dan de Italiaan.
Vooral op de tweede zitrij en in de bagageruimte merk je dat. Hij biedt minimaal 535 liter bagageruimte en lange passagiers zitten achterin prinsheerlijk. Manoeuvreren in kleine, nauwe straatjes is wel een uitdaging. Achterasbesturing is helaas niet leverbaar. Gelukkig zijn de meeste Nederlanders inmiddels wel gewend aan de flinke afmetingen van een SUV.
2. Meer vermogen 👍
De Grecale die wij testen is de GT-variant. Onder de motorkap van deze instapper ligt een 300 pk sterke 2,0-liter viercilinder. Geen grof geweld dus. Wie dat zoekt, kan kiezen voor de 530 pk sterke Trofeo. Een 330 pk sterke Modena is ook nog leverbaar. De basisversie van de Grecale is met 300 pk nog steeds een stukje krachtiger dan de goedkoopste Macan die Porsche levert. Voor 114.000 euro stuurt Porsche je naar huis met de 265 pk sterke basisversie, die over de 0-100-sprint 6,4 seconden doet en een topsnelheid van 232 km/u heeft. De Grecale GT kost ‘slechts’ 100.694 euro en heeft dus 35 pk’s meer dan de Macan. Hij laat de Porsche bovendien achter zich bij het stoplicht: 0-100 gaat in 5,8 seconden en zijn topsnelheid bedraagt 240 km/u.
3. Stijlvol 👍
Smaken verschillen, maar de Grecale is – net als haast alle modellen van Maserati – een chique en redelijk opvallende verschijning. Oké, we kunnen niet ontkennen dat de Grecale wat weg heeft van de Ford Puma – een vriendelijk geprijsde B-segment SUV – maar is dat zo erg? De Aston Martin DBX en Jaguar E-Pace lijken ook op een hoogpotige Ford. Een prima lijstje om tussen te staan dus, als je het ons vraagt.
Bovendien maakt de grote drietand op zijn neus indruk als je een straat inrijdt. Hoe vaak zie je tegenwoordig nog een nieuwe Maserati? De drie klassieke luchtopeningen boven de wielkasten vóór en vier vuistdikke uitlaten maken omstanders duidelijk dat je niet met een brave SUV op stap bent.
Dan het interieur, wat ons betreft het hoogtepunt van de Grecale. Een Maserati-interieur bestond vroeger vooral uit FCA- en Chrysler-onderdelen van goedkoop plastic. Stellantis – de nieuwe moedermaatschappij van Maserati – heeft betere materialen in huis. Overal waar je kijkt zie je hoogwaardige materialen die fraai zijn vormgegeven. Het traditionele Maserati-klokje op het dashboard is nog aanwezig, maar is nu volledig digitaal. Ook fijn: er is ook niet bespaard op rekenkracht voor het infotainmentsysteem.
4. Stuurmans-SUV 👍
De Grecale is geen gooi-en-smijt-auto, maar kan op bochtige parcoursen zijn gewicht – 1.870 kilogram – redelijk goed verhullen. Het onderstel is communicatief, waardoor je precies doorhebt wanneer je te ver dreigt te gaan. Grip is in grote mate aanwezig en van overhellen is nauwelijks sprake. Je kunt dus een flink potje sturen met de Grecale.
5. Hard en ouderwets 👎
Het nadeel laat zich al raden: het onderstel is hard. Zelfs in de Comfort-stand – je kunt kiezen uit Comfort, GT en Sport – geven de dempers veel feedback van de weg door aan je rug. Heel dramatisch is het niet, maar als je een SUV wil kopen omdat je snel last van je rug hebt, ga dan winkelen bij Land Rover of Mercedes-Benz.
Bij Mercedes-Benz kun je bovendien meteen wegrijden met een krachtige elektrische SUV met een soortgelijke prijs, zoals de EQC, EQE SUV en EQS SUV. Vergeleken daarbij voelt de Maserati Grecale GT toch een beetje ouderwets. De GT maakt weliswaar gebruik van hybride techniek, maar het gaat hier om de ‘milde’ variant. Een startmotor én een batterij – die niet veel groter is dan die in je telefoon zit – zorgen voor een klein beetje elektrische ondersteuning. Mooi om het turbogat wat op te vullen, maar daar blijft het bij.
Gelukkig introduceert Maserati in 2023 een elektrische Grecale: de Grecale Folgore. Volgens de geruchten krijgt deze variant een 105 kWh accupakket en een 800 Nm sterke elektromotor. Puike cijfers. Reken maar op een mooie actieradius en snelle acceleratietijden. Zijn prijs is nog niet bekend, maar omdat hij 0 gram CO2 uitstoot zal hij redelijk vriendelijk geprijsd zijn in ons land. De Folgore-variant is dus wellicht dé Grecale die je moet hebben én waar je dus misschien beter op kunt wachten…