Extra snelle Ford Focus ST komt deze zomer
Sportieve topversie leverbaar als vijfdeurs en Wagon.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Ford presenteert de nieuwe Focus ST. De extra sportieve uitvoering is sneller dan ooit met zijn krachtige 2.3 EcoBoost-motor, maar ook comfortabeler en prettiger voor dagelijks gebruik. De ST komt als vijfdeurs en als stationwagen op de markt. De verkoop start komende zomer.
2.3 EcoBoost
De nieuwe Ford Focus ST wordt aangedreven door de 2.3 EcoBoost turbomotor die we ook van andere sportieve Ford-modellen kennen. In de Focus ST is het vermogen en koppel vastgesteld op 280 pk en 420 Nm. De motor is naar wens te combineren met een handgeschakelde zesbak of zeventraps automaat.
De EcoBoost-motor is voorzien van nieuwe technieken voor een nog snellere reactie van de turbo. Mede daardoor kan het model in 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, ofwel 0,5 seconde sneller dan dan de vorige generatie Focus ST.
LEES OOK: Autotest – Ford Focus (2018)
Ford Performance
De nieuwe Focus ST is ontwikkeld door Ford Performance, de autosportdivisie die bijvoorbeeld ook de Ford GT en Mustang Shelby GT500 ontwikkelde. Ten opzichte van de reguliere Focus heeft de ST een sterk gewijzigd onderstel voor extra sportieve prestaties.
De ST is de eerste voorwielaangedreven Ford met een elektronisch sperdifferentieel (eLSD) voor extra grip en stabiliteit in bochten. De rijhoogte is 10 mm verlaagd ten opzichte van de standaard Focus, de veren en dempers zijn stijver en de grotere remmen zijn krachtiger. De aangepaste stuurinrichting zorgt voor een snellere stuurreactie en kleverige Michelin Pilot Sport 4S-banden zijn standaard.
Performance Pack
De vijdeurs Focus ST is tegen meerprijs leverbaar met het Performance Pack. Dan krijg je ook Launch Control, rode remklauwen en Continuously Controlled Damping (CCD). Laatstgenoemde systeem controleert om de 2 milliseconden het onderstel, de besturing en de reminput om de demping optimaal af te stemmen op de rijomstandigheden.
Ook worden de rijstanden Slippery/Wet, Normal en Sport uitgebreid met ‘Track’. In deze stand staan alle systemen op scherp voor maximale prestaties (op het circuit). De versie met handgeschakelde versnellingsbak is tevens voorzien van een automatische tussengasfunctie (Rev-matching).
Qua uitstraling oogt de Focus ST iets agressiever dankzij de grote luchtinlaten, sportieve 18-inch wielen (19-inch optioneel), achterspoiler en diffuser met twee grote uitlaatpijpen. En omdat de uitlaat niet meer in het midden zit, zoals bij de vorige Focus ST, is de nieuwe generatie geschikt voor een trekhaak.
Het interieur van de Focus ST onderscheidt zich met een sportstuur, Recaro-sportstoelen en een ST-instrumentarium met aanvullende meters voor turbodruk, oliedruk en olietemperatuur.
ZIE OOK: Wordt dit de nieuwe Ford Focus RS?
Net zo bruikbaar
De nieuwe Focus ST presteert op alle fronten beter dan zijn voorganger, maar Ford benadrukt dat het sportieve model ook comfortabeler is en prettiger in de omgang bij dagelijks gebruik. Tevens is bij de Focus ST Wagon de vering speciaal aangepast om ook bij zware belading optimaal te presteren.
Verder zijn alle slimme hulpsystemen voor meer comfort en veiligheid standaard aanwezig bij de Focus ST. Denk aan Adaptive Cruise Control (ACC) met Lane-Centering voor semi-autonoom filerijden, Adaptive Front Lighting System met voorspellende bochtverlichting en Evasive Steering Assist. Laatstgenoemde is een primeur in dit segment en helpt ongelukken te voorkomen met behulp van een automatische stuuringreep.
De prijzen zijn nog niet bekend. De Ford Focus ST gaat de concurrentiestrijd aan met modellen zoals de Renault Mégane R.S. (vanaf 42.340 euro), Volkswagen Golf GTI TCR (vanaf 50.460 euro) en Hyundai i30 N (vanaf 48.595 euro).