Autotest – Audi Q5 2.0 TFSI quattro
Wat een waanzinnig succes, die Audi Q5. Jarenlang de bestverkochte SUV in zijn klasse, jarenlang het populairste Audi-model ter wereld en inmiddels staat de teller op ruim 1,6 miljoen verkochte exemplaren. Dus als er een compleet nieuwe generatie gepresenteerd wordt, kijkt de concurrentie gespannen toe. Want hoe goed is deze dan wel niet?
LEES OOK: Nieuwe Audi A8 kan zonder bestuurder parkeren
Als je denkt aan Audi, denk je aan vooruitstrevende technologie, een sublieme afwerking, schitterende ledverlichting en een strak en zakelijk design zonder verrassingen.
Dat is ook het geval bij de nieuwe Q5. Zoals vrijwel elke opvolger van een bestaande Audi is het ontwerp heel herkenbaar en verklappen eigenlijk alleen de bredere grille en de nog mooier ontworpen verlichting dat het een nieuwe generatie betreft.
Audi heeft de laatste jaren nogal wat kritiek over zich heen gekregen omdat het design te saai en te behoudend zou zijn. Omdat de ontwerpstijl maar nauwelijks evolueert en de verschillende modellen zo veel op elkaar lijken. Maar gezien het wereldwijde succes van Audi kunnen we de ontwerpers geen ongelijk geven.
Schitterende interieur
Binnenin gaat het wel een stap verder. Niet ten opzichte van andere recentelijk geïntroduceerde Audi’s, wel in vergelijking met de vorige generatie. Behalve een zeer strak ontwerp en een uitzonderlijk hoog afwerkingsniveau is het een en al hightech wat de klok slaat. Als je voor de eerste keer instapt, duurt het even om alles in te laten werken.
Achter het stuurwiel zit een volledig digitaal instrumentarium dat (naar wens) heel veel informatie toont, waaronder de navigatiekaart. Centraal in het midden zit het beeldscherm van het multimediasysteem. Op de middenconsole zitten alle knoppen om het systeem te bedienen.
Dan is er nog een touchpad waar je op kunt ‘schrijven’ om het invoeren en zoeken van contactpersonen en navigatiebestemmingen te vergemakkelijken. En dan hebben we het nog niet over alle andere fysieke knoppen.
De bediening van alle systemen is prettig intuïtief. En het fijne van Audi zijn die aluminium draaiknoppen met ingebouwde lagertjes die bij elke draaibeweging een bevredigend klikje laten horen.
Goed toeven achterin de Q5
Zoals het vaak gaat bij een modelvernieuwing is de nieuwe Audi Q5 in alle richtingen een fractie gegroeid. Op het eerste gezicht oogt hij lager en breder. De ruimte binnenin is gewoon weer top. Je kunt met vier volwassenen urenlang op pad dankzij de prettige hoeveelheid bewegingsruimte.
De hoofd- en beenruimte achterin is uitstekend. Passagiers genieten van veel comfort, een eigen klimaatzone en een goede geluidsisolatie. En helemaal achterin heb je riante kofferbak waar 550 liter bagage in past.
LEES OOK: Audi bevestigt: nieuwe Q4 komt in 2019
2.0 TFSI quattro
De verkoop van diesels daalt in Nederland, de vraag naar benzinemodellen neemt toe. Daarom rijden we met de Audi Q5 2.0 TFSI quattro: afgezien van de extra sportieve Audi SQ5 (voorlopig) de enige benzineversie op de prijslijst. Deze uitvoering met viercilinder turbomotor levert een vermogen van 252 pk en 370 Nm trekkracht. Daarmee is de Q5 sneller dan verwacht. De acceleratie is best indrukwekkend. Meer kracht is volstrekt onnodig.
Een 7-traps S tronic-automaat met dubbele koppeling is standaard, maar aan deze automaat kunnen we tijdens de testperiode moeilijk wennen. Hij schakelt zeer snel en heel soepel, maar overdrijft in het streven naar efficiency. In stadsverkeer en in de normale rijmodus schakelt de bak al bij zo’n 50 km/u naar de zesde versnelling. Dan rij je iets meer dan 1.000 t/min. Prima, goed voor het verbruik, maar de automaat reageert traag bij terugschakelen en doet dat vaak pas ná de bocht.
Je kunt de S tronic-transmissie eenvoudig in de sportstand zetten, zodat de automaat wat hoger in de toeren ‘blijft hangen’. Werkt goed als je in een sportieve bui bent, maar onder normale omstandigheden is een minder nerveuze automaat toch prettiger. Handmatig schakelen via de flippers aan het stuurwiel is natuurlijk ook mogelijk.
Een conventionele automaat met koppelomvormer zou deze Audi Q5 beter passen, want verder is het een fantastische auto om in te rijden. Zowel het comfort als de rijdynamiek is van hoog niveau dankzij quattro-vierwielaandrijving en luchtvering met hoogteverstelling. De hoogte en de mate van demping passen zich aan op de gekozen rijstand, die varieert van Comfort tot Dynamic en Allroad voor extra terreinwaardigheid.
Prijzen
De prijzen van de nieuwe Audi Q5 2.0 TFSI quattro beginnen bij 65.895 euro. Maar zoals we gewend zijn van de Duitse premiummerken, loopt de prijs aardig op als je kiest voor enkele interessante opties.
Onze testauto, met S-line in- en exterieurpakket, het meest uitgebreide multimedia-/navigatiesysteem, leder/alcantara stoelbekleding, panoramadak en nog veel meer kost namelijk 96.000 euro. Ben je een veelrijder en kies je toch voor een diesel, dan kun je vanaf een kleine 54.000 euro al instappen.