10 jaar Lexus LFA: de supercar die alles heeft
Rasechte supercar met hoogtoerige V10
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Lexus LFA werd tien jaar geleden onthuld. Sindsdien wordt de Japanse supercar vaak genoemd in lijstjes en overzichten met de beste supercars ooit. Hoe is dat toch gekomen? En wat maakt de Lexus LFA nog altijd zo geliefd?
Een supercar van Lexus?
Ferrari, Lamborghini, Maserati, Porsche, Aston Martin, het zijn merken waarvan je verwacht dat ze het ontwikkelen van een supercar uitstekend in de vingers hebben. En toen kwam Lexus met het idee om een supercar te ontwikkelen. Zou dat wel goed gaan?
Lange ontwikkelingsperiode
Nou, in eerste instantie dus niet, want het duurde ontzettend lang om de LFA te ontwikkelen. Het verhaal van de Lexus LFA start vroeg in het jaar 2000 met een research & development-project voor een volbloed supercar. Harahiko Tanahashi, hoofdingenieur van Lexus, krijgt carte blanche om te experimenteren, bijvoorbeeld met nieuwe materialen en processen.
De jacht naar perfectie
In 2001 trad Hiromi Naruse toe tot het team. Hij stortte zich op alle aspecten van het rijgedrag. Van de set-up van het onderstel tot de vorm van het stuurwiel. Het uitgangspunt van Naruse: álles moet perfect zijn. In 2003 was het eerste prototype klaar en een jaar later legde de LFA zijn eerste rondes af op de legendarische Nürburgring Nordschleife. Vanaf dat moment stond het zwaarste circuit ter wereld centraal bij de ontwikkeling van Lexus’ eerste supercar.
Ja, hij gaat in productie
Op de autotentoonstelling van Detroit in 2005 lichtte Lexus een tipje van de sluier van de LFA op en twee jaar later presenteerde het merk een model dat nog dichter bij productie stond. In 2008 onderging de Lexus LFA de ultieme tests door deelnames aan de loodzware 24-uursrace van de Nürburgring. Op de autoshow van Tokio in 2009 bevestigde Lexus dat de LFA in productie zou gaan. Dat is dus bijna tien jaar later.
Aanpassingen
In die tien jaar werd het ontwerp van de LFA meerdere malen aangepast. Want zoals gezegd: álles moet perfect zijn. Uiteindelijk vond Lexus de LFA goed genoeg en begon eind 2010 de productie in het Japanse Motomachi.
Een LFA per dag
De productie van de Lexus LFA startte om precies te zijn op 15 december 2010. Sindsdien voltooide een team van 170 ambachtslieden (de zogeheten Takumi) elke werkdag 1 Lexus LFA. Elke motor werd met de hand geassembleerd door één man. De handtekening van die technicus werd samen met het productienummer van de auto op een metalen plaatje gegraveerd.
De V10, een meesterwerk
Eén van de meest spectaculaire features van de LFA is de 4,8-liter V10-motor die in samenwerking met de specialisten van Yamaha werd ontwikkeld. Ondanks het feit dat deze compacte motor minder cilinders had dan veel van zijn concurrenten, was hij met een vermogen van 560 pk bij 8.700 toeren per minuut goed voor uitzonderlijke prestaties. De voorin geplaatste V10 dreef de achterwielen aan via een op de achteras geplaatste zestraps automatische sequentiële transmissie, een transaxle transmissie dus.
In cijfers: de Lexus LFA accelereert in 3,7 seconden van 0-100 km/u en haalt een topsnelheid van 325 km/u. Keramische remschijven met forse remklauwen zorgen voor de nodige remkracht.
Koolstofvezel
In het begin van de ontwikkelingsfase had de Lexus LFA een aluminium carrosserie. Perfect was dat niet. Lexus stapte daarom over naar het gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP – carbon fibre reinforced plastic). Dit hightech materiaal is nog lichter én zeer sterk. De meeste carrosseriedelen, de veiligheidscel voor de inzittenden en de transmissietunnel zijn gemaakt van dit hoogwaardige composietmateriaal. Sinds de inzet in de LFA gebruikt Lexus CFRP ook in diverse F-performance modellen.
Lexus LFA Nürburgring Package
Met de LFA met Nürburgring Package liet Lexus zien dat de LFA nog extra potentie had op het gebied van performance. Van deze versie zijn slechts 50 stuks gebouwd. De LFA Nürburgring Package had een met 10 mm verlaagd onderstel, lichtere wielen met performance-banden en specifieke aerodynamische features zoals een nieuwe voorspoiler, luchtdeflectors vóór en een vaste achtervleugel in GT-stijl. De V10 van deze exclusieve editie was goed voor 570 pk. Lexus leverde elke LFA met Nürburgring Package af inclusief een professionele rijtraining én een pas die goed was voor een jaar lang onbeperkt rijden op de Nürburgring Nordschleife. Over dat circuit gesproken: in 2011 zette Akira Ida hier met de met Lexus LFA met Nürburgring Package een nieuw ronderecord voor productieauto’s neer.
Harahiko Tanahasi
Harahiko Tanahasi gaat de geschiedenisboeken in als de man die Lexus’ droom van een ware supercar wist te realiseren: “Ik wilde een supercar ontwikkelen die zijn berijder zou raken door de som der delen: het geluid van de V10, het gevoel tijdens het accelereren, het rijgedrag én de stabiliteit.” Tanahashi wilde de rijder in een euforische stemming brengen. En dat is gelukt.
Blijft uniek
De spectaculaire styling, het fabelachtige V10-geluid, de rijbeleving, de bouwkwaliteit en de beperkte oplage van slechts 500 exemplaren maken van de LFA een sensationele supercar. De LFA is en blijft uniek.