10 feitjes over de nieuwe McLaren Artura
Herkenbare stijl, compleet andere techniek.
McLaren presenteert de nieuwe Artura. Het model vervangt de McLaren 570S en is vanaf april te bezichtigen in de showroom van Louwman Exclusive. Binnen en buiten is de Artura niet wezenlijk anders dan zijn voorganger. De stijl is heel herkenbaar. Maar dat geldt niet voor de techniek. Onderhuids is héél veel anders. Hier tien feitjes over de nieuwste McLaren.
1. High-Performance Hybrid
De Artura is de eerste in serie geproduceerde High-Performance Hybrid van McLaren, zoals Britse sportwagenbouwer het zelf noemt. Het model markeert het begin van een nieuw tijdperk. Niet alleen voor het merk zelf, maar ook op het gebied van prestaties in de supercarklasse. De McLaren Artura is namelijk een plug-in hybride, waarbij de elektromotor de prestaties verhoogt en de uitstoot drastisch verlaagt.
2. V6 plug-in hybrid
De McLaren Artura wordt aangedreven door een 3,0-liter twinturbo V6-motor en een elektromotor. Alleen de V6-motor levert al 585 pk em 585 Nm. De elektromotor is goed voor 95 pk en 225 Nm. Als beide motoren tegelijk hun maximale power leveren, wordt 680 pk en 720 Nm trekkracht naar de wielen gestuurd.
De elektromotor wordt gevoed door een 7,4 kWh batterij die je met een stekker moet opladen. Via een huishoudelijk stopcontact duurt dat ongeveer 3 uur. De batterij is gemonteerd op het achterste deel van de koolstofvezel monocoque. Dit realiseert de beste stijfheid, gewichtsverdeling en crashbescherming.
3. McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA)
De McLaren Artura is als eerste gebouwd op het nieuwe McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA). Dit modulaire platform dient ook als basis voor andere toekomstige McLarens. Het is voorbereid op plug-in hybride-aandrijving en omvat bijvoorbeeld een batterijcompartiment en een elektrisch aircosysteem (eHVAC).
4. Bijzonder laag gewicht
Andere belangrijke eigenschap van het MCLA-platform is het uitzonder lage gewicht. Samen met de lichtgewicht hybridecomponenten van totaal 130 kg (inclusief batterij en elektromotor) heeft de McLaren Artura een leeggewicht (DIN) van 1.495 kg. Daarmee is de Artura lichter dan sommige concurrenten zonder hybridetechniek.
5. Prestaties
De Artura is gepositioneerd onder de McLaren 720S, maar de prestaties zijn vergelijkbaar. Het model knalt van 0-100 km/u in 3,0 seconden, van 0-200 km/h in 8,3 seconden en van 0-300 km/u in 21,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 330 km/u. Als een raket vooruit is leuk, maar goed kunnen remmen is nog belangrijker. Daarom is de Artura uitgerust met koolstofkeramische remmen.
6. Rijstanden
De bestuurder kan kiezen uit vier rijstanden. De Comfort-modus is ideaal om lekker te cruisen. De auto veert dan wat zachter en onder de 40 km/u wordt automatisch de benzinemotor uitgeschakeld. In de Sport- en Trackstand wordt het elektrische vermogen op een agressievere manier ingezet voor hogere prestaties en worden ook de dempers en tractiecontrolesystemen bijgesteld.
En jawel, zoals elke plug-in hybride is ook de McLaren Artura voorzien van een EV-modus. Hiermee kan het model een afstand van maximaal 30 km volledig elektrisch rijden. Mede hierdoor is de gemiddelde CO2-uitstoot van de McLaren Artura vergelijkbaar met die van een doorsnee middenklasser, namelijk 129 g/km (WLTP).
7. Nieuwe infotainment
Het interieur van de Artura is niet wezenlijk anders dan bij andere McLaren-modellen van dit moment. Het is wel op allerlei punten gemoderniseerd en verbeterd voor meer ruimte en betere bediening van alle functies.
Volledig nieuw is het infotainmentsysteem ‘MIS II’ met verbeterde software, nieuwe navigatieweergave en smartphone-mirroring. Het systeem bevat de bekende McLaren-apps, waaronder McLaren Track Telemetry en Variable Drift Control, en is te bedienen via een 8-inch touchscreen.
8. Nieuwe modelnamen
Met de komst van de McLaren Artura wordt niet alleen de McLaren 570S vervangen. Het merk neemt ook stapsgewijs afscheidt van de typeaanduidingen met cijfers en letters (570S, 540C, etc). De nieuwe modellen krijgen tegenwoordig allemaal ‘echte’ namen, zoals de bij McLarens Senna, Speedtail en Elva.
9. Nederlandse prijs
De Nederlandse vanafprijs an de McLaren Artura bedraagt 235.500 euro. Dat is een behoorlijk scherpe prijs voor een auto van dit kaliber. Dat komt door de relatief lage BPM-heffing als gevolg van de lage CO2-uitstoot.
Er zijn drie uitvoeringen beschikbaar. De Performance is gericht op sportiviteit en functionaliteit. De TechLux bevat meer ’technische luxe’, terwijl de Vision een meer ‘avant-gardistische en avontuurlijke’ uitstraling heeft aldus de makers.
10. Levering vanaf Q3 2021
De McLaren Artura is per direct te bestellen bij Louwman Exclusive, de McLaren-dealer en importeur in Nederland. Vanaf april is de Artura daar in de showroom te bezichtigen. De levering van de eerste klantauto’s start in het derde kwartaal van 2021.