Wist je dat: de Renault 4 is rechts langer dan links
De kleine Fransman zat vol innovaties
Ken je de Renault 4 nog? De kleine hatchback was voor veel mensen een simpel en praktisch vervoersmiddel, maar het viertje is innovatiever dan je denkt. Wist je bijvoorbeeld dat hij links korter is dan rechts?
Quatrelle
Links korter dan rechts? Dat klinkt als een stevige aanrijding, maar dat is niet het geval. De Renault 4 (in Frankrijk Quatrelle genoemd) kwam in 1961 op de markt. Voor het ontwerp had Renault duidelijk naar de Citroën 2CV gekeken, die al sinds 1948 op de markt was.
De 2CV was goedkoop, praktisch en comfortabel, maar dankzij de tweecilinder boxermotor geen snelheidswonder. Naar verluidt kocht Renault een 2CV, demonteerde deze volledig en nam alle verbeterpunten mee in het ontwerp van de Renault 4.
Tegen een stootje kunnen
De Renault 4 kreeg een watergekoelde viercilinder benzinemotor, een ruime carrosserie en een volwaardige vijfde deur. Het is dan ook een van de eerste echte hatchbacks. Net als bij de 2CV stak bij de 4 de versnellingshendel uit het dashboard, wat extra ruimte in het interieur oplevert. De 4 moest natuurlijk ook tegen een stootje kunnen op de Franse weggetjes uit de jaren zestig.
Torsieveren
Om hem voldoende veercomfort te geven, voorzag Renault de 4 van een innovatieve ophanging. De voorwielophanging bestaat uit conventionele draagarmen en veren. De achterwielophanging bestaat uit draagarmen en torsiestaven die naast elkaar op het chassis geplaatst zijn. Daardoor is de wielbasis links iets korter dan rechts. Staat dat het veercomfort in de weg? Absoluut niet.
De 4 werd regelmatig ingezet als rallyauto en deed zelfs mee aan de loodzware Dakar-rally. Ook de 4 Sinpar stond dankzij de comfortabele wielophanging en vierwielaandrijving zijn mannetje in het terrein.
Talloze varianten
Uiteindelijk zijn er tussen 1961 en 1994 meer dan acht miljoen exemplaren geproduceerd. Daardoor is de Renault 4 één van de meest geproduceerde Franse auto’s ter wereld. Tijdens zijn productieperiode zijn er talloze varianten op de markt verschenen. Wat te denken van de Parisienne, de Fourgonnette, Rodeo, Plein Air of Renault 3. Een budgetversie zonder derde zijruit en geen enkele vorm van luxe.
Straatbeeld
Tegenwoordig is de Renault 4 een gewaardeerde klassieker, maar op veel plaatsen wordt hij nog steeds dagelijks ingezet. Overal ter wereld duiken ze nog regelmatig in het straatbeeld op. Op die manier bewijst de innovatieve wielophanging zich elke dag opnieuw.