Wist je dat: kleine achterlichten, grootse historie
De achterlichten van de Fiat 850 zijn legendarisch
Ken je de Fiat 850 nog? Deze lieve, kleine sedan was jarenlang een bekend gezicht in het Nederlandse straatbeeld. Vandaag de dag staat hij als klassieker in de schaduw van de Fiat 500 en 600, maar sommige onderdelen van de 850 leven voort op de meest legendarische raceauto’s. Hoe een kleine Fiat zijn genen deelt met Simca, Ford, Lancia en Ferrari.
Comfortabele gezinsauto
Een lange neus, korte achterkant, achterwielaandrijving en de motor achterin. Dat klinkt toch als het recept van een raceauto? Met 34 pk (25 kW) was de Fiat 850 in de praktijk toch vooral een comfortabele gezinsauto voor diegene die zich net wat meer luxe kon veroorloven. Tussen 1964 en 1973 kwam de kleine Italiaan als sedan, coupé, cabriolet en zelfs als bestelbus op de markt. Dankzij het lage gewicht (670 kilogram) waagden sommigen zich met de 850 alsnog op het circuit. Zo bracht Abarth de snelle 1000 OT uit en kwamen kleine, exotische merken zoals Francis, Michelotti en Siata met speciale uitvoeringen van de 850.
Beroemde achterlichten
Dat de Fiat 850 een goed ontwerp is, wordt nog eens versterkt door de merken Lancia, Ford, Simca en Ferrari. Allemaal leenden zij namelijk de achterlichten van de 850 voor hun eigen modellen! De ronde achterlichten met een horizontale scheiding tussen het dim- en knipperlicht zijn op diverse auto’s terug te vinden. Allereerst op de Simca 1000, een kleine sedan van het Franse merk dat in de jaren zestig innige banden had met Fiat en zo diverse onderdelen uitwisselde.
De Lancia Stratos
Ook het luxe automerk Lancia vond de achterlichten perfect voor de exotische Stratos (en 037), een auto die -mede door zijn achterpartij- een plek in de autogeschiedenis verdient. Lancia bracht het prototype in 1971 uit en bouwde in 1973 de 400 vereiste exemplaren om mee te mogen strijden in WRC-kampioenschap. De Stratos viel al in de smaak door zijn kenmerkende wigvorm en snerpende Ferrari-motor, maar op de rallypistes kwam hij echt tot zijn recht. in 1974, 75, en 76 wist de Stratos het constructeurskampioenschap te winnen. In 1982 kwam de exotische Lancia 037 op de markt. Dit was de laatste achterwielaangedreven rallyauto die een officiële wedstrijd wist te winnen.
Van Ford tot Ferrari
Niet alleen op de rallypistes, maar ook op de racecircuits moest menig autocoureur tegen de achterlichten aankijken. Ferrari plaatste de achterlichten namelijk gretig op verschillende modellen. Zo kreeg ook de wonderschone (en zeer prijzige) 275 GTB gewoon de verlichting van de 850. Zelfs Ford (in die tijd de grote concurrent op Le Mans) zag de charme van de twee rode lampen in en voorzag de GT40 van Italiaanse achterlichten: een auto die notabene Ferrari versloeg op Le Mans.
Bepalend
Wie had gedacht dat een kleine gezinsauto van Fiat het achteraanzicht van zoveel legendarische auto’s zou bepalen? Dat de achterlichten kenmerkend zijn voor veel auto’s zie je ook terug in de prijzen. Voor een set in goede staat betaal je al snel meer dan 500 euro. Dus heb je nog een set oude Fiat-achterlichten in de schuur liggen? Wees er dan maar zuinig op!
Lees ook: Autotest – Alpine A110 (2018)