Wist je dat: een Daihatsu met Italiaanse genen
Een bijzondere samenwerking met een Italiaans sportautomerk
Daihatsu kennen we tegenwoordig vooral van zuinige compacte auto’s. Hoe anders was dat in de jaren tachtig toen het Japanse merk serieus snelle GTI’s bouwde. Het merk had rally-ambities en riep de hulp in van een legendarisch Italiaans sportautomerk: De Tomaso.
Supermini’s
Daihatsu specialiseerde zich vanaf de oprichting in 1951 in kleine vrachtauto’s, terreinauto’s en zogenaamde supermini’s: kleine, zuinige en betaalbare auto’s. Het merk maakte in de jaren zestig de overstap naar Europa, maar het duurde jaren voordat de modellen echt aansloegen. Pas in de jaren tachtig begon het Europese publiek modellen zoals de Charade, Rocky en Feroza te kopen.
Group B-rallykampioenschap
In de jaren tachtig werd ook de GTI steeds populairder: kleine hatchbacks met snelle (turbo)motoren. Daihatsu besloot ook om een GTI te ontwikkelen, waarmee het merk aan het beruchte Group B-rallykampioenschap wilde deelnemen. Om deel te mogen nemen moesten er minimaal 200 homologatiemodellen gebouwd worden.
Samenwerking met De Tomaso
Daihatsu ging voor de ontwikkeling van het model een samenwerking aan met het Italiaanse De Tomaso. Daihatsu had in het verleden namelijk nauw samengewerkt met Innocenti, wat ook een merk van Alessandro De Tomaso was. Daihatsu leverde namelijk motoren aan Innocenti.
De indrukwekkende 926R
In 1985 trok Daihatsu op de Tokyo Auto Salon het doek van de Daihatsu Charade De Tomaso 926R: een Charade met brede bodykit, een 926 cc driecilinder turbomotor met 88 kW (120 pk) achter de voorstoelen en achterwielaandrijving. De auto woog slechts 800 kilogram en in combinatie met de korte wielbasis en de achterwielaandrijving moet het een zeer snelle rallyauto zijn.
Italiaanse bodykit
Tegelijkertijd stond de homologatieversie in de showroom. Met de in twee kleuren gespoten carrosserie, Campagnolo-velgen, De Tomaso stickers en een Momo-sportstuurwiel was de Charade De Tomaso Turbo een flitsende verschijning. Volgens Alessandro De Tomaso is de bodykit dan ook door hem ontworpen. Onder het kleine motorkapje lag een 1,0-liter turbomotor met 80 pk die gekoppeld was aan een vijfversnellingsbak.
Nooit in actie
Voordat de 926R ook maar één rallypiste kon betreden werd de stekker uit het Group B-kampioenschap getrokken. De rallyauto’s waren te snel en te gevaarlijk en na een serie dodelijke ongelukken werden de auto’s met ingang van 1987 verboden. Daihatsu stond met lege handen en de indrukwekkende 926R is niets meer vernomen.
Flitsend en exotisch
De straatversie daarentegen groeide in liefhebberskringen uit tot een ware legende en verschillende Charades hebben alsnog meegedaan aan rally’s. Van de derde generatie Charade verscheen uiteindelijk ook een De Tomaso-versie, maar dat was niet meer dan een bodykit en een aantal stickers. Zo flitsend en exotisch als de Daihatsu Charade De Tomaso Turbo is het nooit meer geworden.