Wist je dat: deze Formule 1-coureur was drummer in ABBA
Slim Borgudd combineerde het beste van twee werelden
Wat wilde jij als kind worden? Formule 1-coureur of liever een wereldberoemde muzikant? Waarom niet allebei? De Zweed Slim Borgudd combineerde een leven als succesvol drummer met een racecarrière.
Het beste van twee werelden
Professioneel racen blijft voor veel autoliefhebbers de ultieme – maar kostbare – droom. Zo ook voor Karl Edward Tommy Borgudd (beter bekend als Slim Borgudd) die dolgraag professioneel wilde racen. Als getalenteerd jazz-drummer had hij in de jaren zestig kortstondig succes met wisselende bands en na het zien van een Formule 2-race raakte hij besmet met het racevirus.
Slim kocht midden jaren zestig een Lotus Formule Ford en begon mee te doen aan lokale, Zweedse races. De muzikant bleek niet alleen een benadigd drummer te zijn, maar kon ook uitstekend overweg met de kleine raceauto. Na een aantal races meldde hij zich bij de Jim Russell Racing School in Engeland waar hij races bleef winnen.
Funky Formula
Om zijn racecarrière te bekostigen werkt Slim als studiomuzikant. Hij brengt zelfs in 1976 onder zijn eigen naam een LP uit genaamd ‘Funky Formula’. Zijn voorliefde voor autosport komt duidelijk terug in de nummers en op de cover prijkt Slim in zijn Formule 3-auto.
Altijd geldgebrek
Het lijkt Borgudd voor de wind te gaan en in de jaren zeventig racet hij afwisselend met productiemodellen en Formule-3-auto’s. Ondanks dat hij vaak succesvol is blijft het lastig om de racerij te bekostigen. Slim moet vaak onderdelen van andere teams lenen en heeft slechts één monteur in dienst.
In 1980 lijkt er een lichtpuntje te ontstaan als hij met hulp van Marlboro het Formule 2-kampioenschap kan rijden, de opstapklasse naar de Formule 1. De sponsordeal wordt helaas op het laastste moment afgekaatst en Borgudd moet zonder geld weer een seizoen Formule 3 zien te voltooien.
Een knappe prestatie
Met een geleende Formule 3-auto weet hij zich dat jaar als zestiende te kwalificeren bij de Grand Prix van Monaco. Borgudd rijdt de race van zijn leven en weet op te klimmen tot de derde plek. Helaas komt hij contact met een andere auto waardoor de carrosserie van zijn eigen auto begon los te laten. Met één hand aan het stuur en één hand buiten de cockpit om de carrosseriedelen vast te houden weet hij toch nog de race uit te rijden. Na deze knappe prestatie kon Borgudd wat geld lenen om de rest van het seizoen te voltooien.
View this post on InstagramA post shared by Tony Serpini (@tonyserpini) on
Eindelijk de Formule 1
In 1981 lukt het Slim Borgudd om op 34-jarige leeftijd zijn debuut in de Formule 1 te maken. Bij het ATS Formule 1-team neemt hij de plaats van Jan Lammers in, maar sponsoren en geld blijven ondertussen een groot probleem. Slim heeft echter een slim idee en benadert zijn oude vriend Björn Ulvaeus, oprichter en gitarist bij de beroemde band ABBA. Slim heeft namelijk als studiomuzikant voor de band gedrumd en werd daarna goede vrienden met de gitarist. Björn ziet het Formule 1-avontuur wel zitten en vanaf dat moment sponsort ABBA de Formule 1-auto van Borgudd.
View this post on InstagramA post shared by Paraguayos/As locos por la F1 (@paraguayos_f1) on
Waterloo
Slim heeft moeite om zich te kwalificeren, maar weet uiteindelijk toch enkele punten te scoren met de ATS. Hij speelt zich in de kijker bij het Tyrrell Formule 1-team, maar nadat het sponsorgeld op is vindt hij daar in 1982 zijn Waterloo. De Zweed racet nog enkele keren in de Formule 1, maar zoekt al snel zijn heil in de Formule 3 en andere raceklasses.
View this post on InstagramA post shared by swedish.f1.images (@swedish.f1.images) on
Tot midden jaren negentig blijft hij actief in de racerij en weet veel succes te behalen met tourwagens en racetrucks. Daarna werd hij Manager Director bij de Engelse sportautofabrikant Radical. Slim Borgudd wordt niet snel herinnerd om zijn Formule 1-prestaties, maar hij kreeg het wel voor mekaar om door één van de grootste bands ter wereld gesponsord te worden.
View this post on InstagramA post shared by Racing, F1 History, TravelPics (@travel.and.racing) on