Wist je dat: de oorsprong van het Michelin-mannetje
Het vrolijke icoon blaast dit jaar 120 kaarsjes uit
Een wit, dik en vrolijk figuur dat regelmatig figureert reclames en de mascotte vormt voor vele vrachtwagens. Je zou het niet denken, maar het Michelin-mannetje wordt dit jaar 120! Een mooi moment om in de geschiedenis te duiken van een van de oudste beeldmerken ter wereld.
Een stapel banden
Vijf jaar na het oprichten van het merk Michelin hadden de broers Édouard en André Michelin een stand op de wereldtentoonstelling van 1894 in Lyon. Volgens de legende zag één van de broers een stapel verschillende banden liggen en zei: “Hee kijk, met een stel armen en benen lijkt het net een man!” Het duurde echter nog vier jaar voordat de Michelin-man daadwerkelijk op papier werd gezet. De gebroeders Michelin gaven pas in 1898 de cartoonist O’Galop de opdracht om een reclameafbeelding te maken voor hun merk.
”Nunc est bibendum”
O’Galop toonde vervolgens een affiche dat hij voor een Duitse bierbrouwerij had getekend Op de affiche stond een koning die zijn glas hief en in het Latijns zei: ”Nunc est bibendum” (nu is het tijd om te drinken). O’ Galop verving de koning door een stapel banden die voorzien werd van armen, benen en een gezicht en toost met een glas spijkers. Michelin wilde hiermee benadrukken dat hun banden van zulke goede kwaliteit waren, dat ze moeiteloos scherpe voorwerpen absorbeerden. De officiële Latijnse naam van de Michelin-man luidt dan ook ‘Bibendum’.
Een vriendelijkere uitstraling
De oorspronkelijke affiche werd uiteindelijk tot 1908 gebruikt en Bibendum groeide al snel uit tot een populair karakter. Hij verscheen op meer affiches, in cartoons en er waren zelfs mascottes die optraden tijdens evenementen. In de beginjaren had Bibendum door zijn sigaar en champagneglas een vrij gereserveerde en luxe uitstraling. Toen auto’s voor steeds meer mensen bereikbaar werden, kreeg de Michelin-man een vriendelijkere uitstraling en de sigaar en het glas verdwenen. Ook de rest van het uiterlijk ging op de schop. De oorspronkelijke Michelin-man bestond uit dunne, hoge banden. Toen autobanden steeds kleiner en breder werden, veranderde ook het lichaam van Bibendum.
Beste logo van de twintigste eeuw
In de jaren vijftig groeide de populariteit van Bibendum en van een mascotte van een bandenmerk veranderde hij in een onderdeel van de moderne popcultuur. Hij werd gespierder en zelfs een stuk sportiever, want maar liefst twintig jaar lang werd hij al rennend afgebeeld. In 2000 verkoos The Financial Times de Michelin-man tot beste logo van de twintigste eeuw. Vandaag de dag keurt Bibendum restaurants, siert hij landkaarten en prijkt zijn beeltenis op banden. Michelin peinst er dan ook niet over om hem te vervangen. Een historicus zei dan ook ooit: “Wanneer een karakter een icoon wordt, hoef je jezelf niet af te vragen of het wel werkt.”