Wintertest – Seat Leon X-perience
Voor het eerst in de historie van Seat werd een model buiten Spanje aan de pers voorgesteld. En daar is een goede reden voor. De nieuwe Seat Leon X-perience bezit voldoende 4×4-kwaliteiten om ook in de sneeuw te excelleren. En dus nam Seat ons mee naar de Alpen.
De nieuwe Seat Leon X-perience is een ruime stationwagen met de uitstraling van een alleskunner. De op de Leon ST gebaseerde versie is direct te herkennen aan onder meer de kunststof beschermdelen rond de wielkasten en de stoere bumpers met aluminium accenten. Vergeleken met de Leon ST staat de X-Perience ook 27 mm hoger op z’n wielen.
4Drive
Bij deze versie gaat het echter niet alleen om uiterlijk opsmuk. Dankzij een aantal technische eigenschappen is de Leon X-perience tot veel meer toe in staat dan welke Seat dan ook. Te beginnen met het permanent 4×4-systeem van de nieuwste generatie. De zogeheten 4Drive-vierwielaandrijving werkt volgens het Haldex-principe, waarbij de krachtverdeling tussen de voor- en achteras elektro-hydraulisch wordt geregeld. Dat gebeurt continu en het werkt zó snel, dat de bestuurder het niet eens merkt.
Hulpmiddelen
De aandrijftechniek van de Leon X-perience is ontworpen om op elk type ondergrond uitstekend te presteren. Veiligheid gaat boven alles. Er zijn een aantal geavanceerde systemen die het 4Drive-systeem assisteren, zoals het elektronisch differentieel dat beide assen spert (EDS), een uitgebreider elektronisch sperdifferentieel voor een verbeterde grip in bochten (XDS) en de elektronische stabiliteitsregeling (ESC).
Vertrouwen
Als we de Seat Leon X-perience in de Oostenrijkse Alpen aan de tand voelen, blijkt al gauw dat hij zich hier prima thuis voelt. In en rond het karakteristieke Obertauern – een wintersportdorpje op ruim 1.500 meter hoogte – is de X-perience niet onder de indruk van het flinke pak sneeuw.
Met een verse set winterbanden en een koppelrijke tweeliter dieselmotor biedt hij verbazingwekkend veel tractie. Ook bergopwaarts, zonder sneeuwkettingen. Je hoort hem graven. En zo nu en dan voel je dat de hulpsystemen ingrijpen. Er heerst het gevoel van optimale controle. De Leon X-perience biedt veel vertrouwen, maar daar ligt ook het gevaar. Het is en blijft oppassen, hoe geavanceerd moderne 4×4-systemen ook zijn.
Meer kwaliteiten
Met de Leon X-Perience heeft Seat een echte alleskunner op de weg gezet. Afgezien van zijn all-road capaciteiten bezit hij alle eigenschappen die deze generatie Leon zo geliefd maken. Het comfort, de kwaliteit en de bagageruimte verdienen een dikke voldoende. En in het Oostenrijkse berglandschap, waar geen enkel stuk asfalt kaarsrecht is, laat hij zich met een vleugje sportiviteit besturen. En niet te vergeten: Leon X-perience mag 2.000 kilo trekken, dus is hij uitermate geschikt als caravantrekker.
Wie geen waarde hecht aan vierwielaandrijving, maar wel gecharmeerd is van het stoere uiterlijk: er komt ook een Seat Leon X-perience met voorwielaandrijving. De prijslijst begint voorlopig bij 34.950 euro voor de versie met 1.6 TDI-dieselmotor.