Winterbanden: alles wat je moet weten
Winterbanden: de feiten op een rij
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Winterbanden geven meer grip onder koudere omstandigheden dan zomerbanden. Maar waar moet je allemaal op letten bij winterbanden? Wat zijn de regels? En hoe zit het met winterbanden in Duitsland? We zetten alles over winterbanden op een rij.
Wanneer winterbanden?
Dat is sterk afhankelijk van de weeromstandigheden. Als het maandenlang koud is, dan is het zeker verstandig om met winterbanden te rijden. De compound van een winterband blijft elastischer bij lagere temperaturen dan een zomerband, waardoor je met een winterband dus meer grip heeft. Als je doorrijdt met een zomerband in de winter, resulteert dat onder meer in een langere remweg. Kijk dus vooral naar het seizoen. Als volgens de kalender de winter begonnen is, hoeft dat nog niet te betekenen dat je meteen je banden moet wisselen. Laat de bandenwissel vooral afhangen van de temperatuur. Winterbanden zijn in hun element bij temperaturen onder 7°C. Daarboven slijten ze harder.
Winterbanden: de remweg
De ontwerper van een winterband kijkt sterk naar het profiel. Dat profiel is namelijk meer ontworpen voor gebruik op sneeuw. Daardoor is een winterband wel minder effectief op droog wegdek. Denk altijd aan het volgende principe: hoe hoger de temperatuur is, hoe langer de remweg van een winterband wordt. Kunnen we ook cijfers noemen? Zeker! Met een snelheid van ongeveer 50 km/u, een temperatuur van 15 graden Celsius en een droog wegdek moet je met zomerband rekenen op een remweg van ongeveer 12 meter of minder. Bij een winterband is dat 14 tot 15 meter. Die drie meter kunnen van groot belang zijn tijdens een noodstop.
“Je mag in Duitsland rijden met vier soorten winterbanden.”
Winterbanden vinden warmte niet fijn
Als je winterbanden onder te warme omstandigheden gebruikt, dan slijten ze sneller. Het is belangrijk dat een winterband voldoende profiel heeft om te profiteren van maximale grip in de winter. Het is dus zeker verstandig om in de winter met winterbanden te rijden en in de zomer met zomerbanden. Overigens bestaan er ook all-seasonbanden (vierseizoenenband). Zo’n all-season band vormt wat grip betreft de gulden middenweg voor iemand die geen banden wil wisselen. Bovendien heeft niet iedereen ruimte om winterbanden of zomerbanden thuis op te slaan.
Winterbanden kopen
Een winterband kopen kan bij diverse bandenbedrijven, maar tegenwoordig kun je ook heel goed online shoppen. Je moet alleen even weten welke maat je nodig hebt en of de winterband geschikt is voor jouw auto. Je kan winterbanden zonder velg kopen of winterbanden met velg. Uiteraard zit hierin een prijsverschil. Als je al een velg hebt, hoef je alleen de winterband zelf te kopen. Natuurlijk bestaan er van winterbanden diverse soorten en maten alsook diverse merken. Je hebt goedkope winterbanden en duurdere winterbanden. Wat kosten winterbanden dan? Reken op prijzen van ongeveer 50 euro tot dik 170 euro. Gemiddeld ben je ongeveer 100 euro kwijt voor een degelijke winterband. Voor winterbanden bestaan diverse merken, zoals Vredestein, Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Hankook, Michelin en Pirelli.
Minimaal profiel winterbanden
In Nederland is de wettelijke minimum profieldiepte van een autoband vastgesteld op 1,6 millimeter. Dit geldt zowel voor zomerbanden als winterbanden. Bij een winterband moet je eigenlijk al banden wisselen als je de 2 millimeter-grens nadert. Winterbanden verliezen namelijk hun kenmerkende eigenschappen bij een profieldiepte van minder dan 4 millimeter. Winterbanden helemaal ‘op’ rijden tot 1,6 millimeter, is dus niet verstandig.
“Controleer altijd de bandenspanning als de banden koud zijn.”
Winterbanden en het brandstofverbruik
Veel mensen denken dat winterbanden een nadelig effect hebben op het brandstofverbruik, juist het tegendeel is waar. Een winterband heeft door de andere rubbersamenstelling een lagere rolweerstand dan zomerbanden. Dat resulteert in een lager brandstofverbruik. Je moet dan wel zorgen dat je met de juiste bandenspanning rijdt.
Bandenspanning winterbanden
Elke auto heeft een sticker op een plaatje waarop de gewenste bandenspanning staat. Vaak is deze sticker verstopt achter het tankklepje of op onderaan de B-stijl. Deze sticker geeft de ideale spanning aan voor koude banden. Controleer dus altijd de bandenspanning als de banden koud zijn. Ze zijn koud als je er minimaal één uur niet mee hebt gereden. Neem de cijfers op de sticker als basis en tel er bij een winterband ongeveer 0,3 bar bij op. Dan weet je zeker dat je met de juiste bandenspanning rijdt.
Winterbanden: maximum snelheid
Niet elke winterband is gemaakt voor snelheden tot meer dan 250 km/u. Elke winterband heeft zijn eigen snelheidsindex met zogeheten snelheidscoderingen. Je hebt de T, H, V en W. Een winterband met T-opdruk is geschikt voor snelheden van maximaal 190 km/u. Bij een H-winterband is dat 210 km/u, bij een V-winterband 240 km/u en bij W-winterband 270 km/u.
“Elke winterband heeft zijn eigen snelheidsindex.”
Winterbanden in Duitsland
Duitsland heeft geen vaste periode in de wet vastgelegd voor wanneer je er met winterbanden moet rijden. Ook als het sneeuwt in mei ben je volgens de wet dus verplicht om met winterbanden te rijden (auto, motor of camper). Bij gladheid, sneeuw en ijzel moet je in Duitsland met winterbanden rijden. Je riskeert een boete van 40 tot 80 euro als je in Duitsland bij winters weer niet met winterbanden rijdt. Je kan ook een strafpunt krijgen in het rijbewijsregister. Bij 18 strafpunten ben je in Duitsland je rijbewijs kwijt. Overigens kan de politie in Duitsland je ook verbieden om verder te rijden.
Vier soorten winterbanden
Je mag in Duitsland rijden met vier soorten winterbanden, te weten winterbanden met een sneeuwvloksymbool (zie onder), M+S-winterbanden (aangeschaft voor 1 januari 2018), all-seasonbanden met een sneeuwvloksymbool en all-seasonbanden met een M+S-markering aangeschaft voor 1 januari 2018. Onder je caravan of aanhanger hoef je in Duitsland bij winters weer geen winterbanden te plaatsen, maar verstandig is het wel om dit te doen.
Sneeuwvloksymbool op winterbanden
Je kan een winterband niet alleen herkennen aan het ruigere profiel, maar ook aan het sneeuwvloksymbool. Dit icoontje geeft aan dat de winterband voldoet aan alle eisen waaraan een winterband moet voldoen. Sinds 2010 is het sneeuwvloksymbool verplicht op een winterband. De M+S-markering (Modder en Sneeuw) wordt op termijn vervangen door deze sneeuwvlok. Tot die tijd worden winterbanden met M+S-label gezien als winterband.