Wat te doen als MKB’er: batterij-elektrisch of waterstof?
We hebben nog een lange weg te gaan...
Als MKB’er wil je natuurlijk op een duurzame manier ondernemen, maar het moet ook betaalbaar blijven. Wat moet je nu precies doen? Ga je voor Hybrid? PHEV? BEV? Of toch FCEV? De keuze is reuze.
Auto met conventionele verbrandingsmotor
De auto met conventionele brandstofmotor verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. De mild-hybride, hybride en plug-in hybride vormen puur een tussenoplossing in de transitie naar volledig elektrisch, of dat nu met batterijtechniek of waterstof is. Dus het verstand zegt dat je moet kiezen voor BEV of FCEV. De overheid stuurt ook meer op die richting. De vraag is alleen wat je als MKB’er nu precies moet doen.
Fiscale prikkels
Fiscale prikkels voor PHEV’s verdwijnen steeds meer. Je profiteert tot en met 2024 van een halftarief op de wegenbelasting. Voordeel op het gebied van bijtelling is er niet meer. Een PHEV heeft vaak ook een relatief kleine elektrische range, waardoor je vaker moet laden. Bovendien zijn PHEV’s niet goedkoop.
Verbod op brandstofmotoren
Wel handig: met een PHEV mag je wel rijden in een binnenstad waar een verbod op brandstofmotoren geldt (alleen van toepassing voor bedrijfswagens, vanaf 2025). Dit kan dan alleen wel als je nog voldoende EV-rijbereik hebt. Met een PHEV moet je weten waar je aan begint. Je moet laden wanneer het kan, niet wanneer het moet. Een BEV lijkt op dit moment de beste oplossing in Nederland, ook gezien het goede laadnetwerk.
Bijtelling en wegenbelasting
Voor de prijs van een PHEV heb je tegenwoordig ook een degelijke BEV met goede laadcapaciteiten. Dan heb je ook nog 16 procent bijtelling tot een cataloguswaarde van 30.000 euro, daarboven reken je met 22 procent bijtelling. Voor een BEV betaal je ook geen wegenbelasting, maar dat gaat wel veranderen. De precieze invulling is nog niet helemaal duidelijk, maar er komt een systeem van betalen naar gebruik, vermoedelijk rond 2030. Wie rijdt, betaalt. De komende jaren wordt daar meer duidelijk over.
In 2023 vallen alleen bepaalde auto’s zonder CO2-uitstoot volledig in het 16%-bijtellingstarief. Het verlaagde percentage van 16% geldt voor auto’s op waterstof en voor auto’s die volledig worden aangedreven door geïntegreerde zonnecellen.
BEV of FCEV?
Investeer je niet in BEV of FCEV? Dan mis je feitelijk de boot. Maar momenteel zitten we nog in de beginfase van de energietransitie. Je moet vooral kijken naar je eigen reispatroon en omgeving. Wat sluit het beste aan op je eigen situatie? Grote kans dat BEV nu als winnaar uit de bus komt, want goed toegankelijk, veel aanbod, laadmogelijkheden thuis en op kantoor en ook degelijke range. Maar als waterstoftechnologie steeds meer oprukt en er komen meer waterstoftanklocaties met betaalbare waterstof, dan ga je zien dat ‘tankgemak’ uiteindelijk weer zieltjes wint. Uiteindelijk zoeken mensen naar een oplossing die het best aansluit op wat ze al jaren gewend zijn. Belangrijk is dan wel dat er sprake is van groene waterstof. Maar uiteindelijk gaat dat er komen. We hebben nog wel een lange weg te gaan.
Waterstof
Waterstof zal vooral gebruikt worden voor transportdoeleinden, denk aan vrachtauto’s, schepen, bussen en bijvoorbeeld landbouwvoertuigen. Batterij-elektrisch lijkt voor de meeste auto’s de beste oplossing. Meer over duurzame energie lees je hier.