Wat gaat er gebeuren bij VDL Nedcar in Limburg?
Wat zijn de toekomstplannen?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In februari 2024 rolde bij VDL Nedcar de laatste MINI van de band in het Limburgse Born. In die maand verloren 4.000 mensen hun baan en kwam er een einde aan autoproductie in Nederland. Hoe gaat VDL Nedcar nu verder? Het bedrijf zet in op twee onderdelen: VDL Special Vehicles en het VDL Mobility Innovation Centre (MIC).
Update over VDL Nedcar
Wie de website van VDL Nedcar bezoekt, komt maar weinig informatie tegen. Er valt simpelweg ook nog niet heel veel te melden. Wel staat er een kort statement. “Met het vooralsnog ontbreken van nieuwe voertuigprojecten komt er voorlopig, na bijna 1,2 miljoen auto’s die sinds 2014 in Born zijn geproduceerd, een einde aan het onafhankelijk auto’s bouwen bij VDL Nedcar.”
“Met de start van activiteiten van VDL Special Vehicles en het VDL Mobility Innovation Centre (MIC) in Born – het (om)bouwen van speciale voertuigen en de assemblage van batterijpakketten – zijn de eerste contouren van ons streven naar enerzijds meer onafhankelijkheid van markt- en geopolitieke ontwikkelingen en anderzijds naar een krachtiger verdienmodel gestart.”
Oké, VDL Nedcar zet dus in op twee onderdelen: VDL Special Vehicles en het VDL Mobility Innovation Centre (MIC). Wat houden deze twee onderdelen in?
VDL Special Vehicles
VDL Special Vehicles is gespecialiseerd in ombouw, carrosserie en aanpassingen van voertuigen. Het doel is om verschillende waterstof- en batterij-elektrische oplossingen te ontwikkelen voor middelzware en zware wegvoertuigen zoals bussen en vrachtwagens. Het engineeringteam van dit bedrijfsonderdeel is in staat deze en andere oplossingen te integreren in bestaande voertuigen van derden. Voorbeelden zijn onder meer bouw-, landbouw-, haven- of luchthavenapparatuur.
“Als contractfabrikant leveren wij productiecapaciteit voor kleine tot middelgrote series (onderdelen van) emissievrije voertuigen. Daarnaast kunnen wij ook ondersteunen op het gebied van productontwikkeling, prototyping en certificering van emissievrije aandrijflijnen, tot aan de volledige ontwikkeling van een alternatieve aandrijflijn”, aldus de verklaring.
VDL Mobility Innovation Centre (MIC)
Het VDL Mobility Innovation Centre (MIC) is misschien nog wel interessanter. Er is namelijk in Born – op hetzelfde terrein als VDL Nedcar – een speciale, nieuwe productiefaciliteit opgezet voor batterijenassemblage. Het complex bedraagt 30.000 m². Dit is de grootste batterijenproductiefaciliteit van Nederland. Maar waarom een MIC? Op 18 juli 2024 gaf VDL onderstaande video vrij waarin je een goed beeld krijgt van het nieuwe MIC.
Duurzame mobiliteitsoplossingen
“Elektrisch rijden is de toekomst. Als innovatieve partner bieden we in het Mobility Innovation Centre (MIC) industrialisatie- en productieoplossingen aan voor (e-)mobiliteit. Of het nu gaat om ontwikkelingen op het gebied van elektrische voertuigbatterijen, het samenwerken met vooruitstrevende OEM’s bij de assemblage van e-mobiliteit, of het gezamenlijk creëren van innovatieve mobiliteitsconcepten op het gebied van ontwerp, connectiviteit, autonoom rijden en diensten. We doen het allemaal. Het MIC brengt deze verschillende duurzame mobiliteitsoplossingen samen en gedijt op samenwerkingsverbanden.”
Het VDL Mobility Innovation Centre (MIC) in Born is een nieuw bedrijf binnen de VDL Groep. MIC ontplooit samen met partners activiteiten die aansluiten bij de brede mobiliteitsstrategie van VDL Groep: design, elektrificatie, connectiviteit, autonoom rijden en services. MIC richt zich in eerste instantie op Battery & Energy Systems en Alternative Vehicles (autonoom rijden en e-mobiliteit).
Productie van accupakketten
Het lijkt er dus op dat VDL Nedcar hoopt op het vinden van een bedrijf dat graag accupakketten laat fabriceren in Limburg. Welke partij dat wordt, is nog niet bekend. VDL geeft daar zelf ook geen informatie over vrij. Dat er geïnvesteerd wordt, staat buiten kijf.