Waarom Opel in Engeland (nog steeds) Vauxhall heet
Hoe zit dat?
Als je ooit de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk hebt gemaakt, zal het je zijn opgevallen dat er veel Opel-modellen rijden die iets missen: het Opel-logo! In Groot-Brittannië gaan de modellen van de Duitse fabrikant door het leven als Vauxhall. Waarom heet Opel in Engeland Vauxhall?
Blitz
Veel autofans kunnen het Opel-logo blind tekenen. Het is simpel: een cirkel met in het midden een bliksemschicht die op z’n kant ligt. In 1964 werd de bliksemflits – beter bekend als de Blitz – het officiële Opel-embleem. In 2017, toen het Franse PSA de Duitse fabrikant overnam, werd het logo een zwarte bliksemschicht op een witte achtergrond. Inmiddels maakt Opel onderdeel uit van Stellantis en is de achtergrond van het logo geel geworden, een verwijzing naar elektrificatie.
Vauxhall
In het Verenigd Koningrijk hebben de modellen van Opel geen Blitz-embleem op hun neus. Het zijn niet eens meer Opels. Zodra ze Het Kanaal oversteken heten ze opeens Vauxhall en zit er een Vauxhall-embleem op de motorkap. Maar verder zijn er geen wijzigingen. Een Vauxhall Astra, Corsa, Crossland of Grandland zijn behalve de plaats van het stuurwiel identiek aan de modellen die op het vasteland met een Opel-logo rondrijden. Hoe zit dat?
Opel en Vauxhall
Vauxhall werd in 1857 opgericht door Alexander Wilson. Het bedrijf bouwde scheepsmotoren. Rond de eeuwwisseling besloot de directie om over te stappen naar het produceren van auto’s. In 1903 kwam het eerste model op de markt: een open vierpersoonswagen met een eencilindermotor. In 1908 kwam de 20 HP op de markt. Deze auto won een betrouwbaarheidsrit van meer dan 3.200 kilometer en was ook de eerste auto die op het circuit van Brooklands sneller reed dan 160 km/u. De zaken liepen goed en in 1925 ging de directie akkoord met een overnamevoorstel van het Amerikaanse General Motors. Vier jaar later kwam ook Opel in handen van GM.
Maar toen…
Na de Tweede Wereldoorlog ging het slecht met Vauxhall. De bouwkwaliteit ging achteruit en stakingen in de jaren zestig en zeventig brachten Vauxhall in een lastige positie. Opel en Vauxhall hadden tot de jaren zestig weinig met elkaar te maken, behalve dat ze onder de paraplu van dezelfde moedermaatschappij vielen. Maar dan begint de samenwerking tussen de twee te intensiveren. Door de economische opleving in West-Duitsland gingen de zaken voor Opel beter dan ooit. General Motors besloot daarom om Opel-ontwerpen te gebruiken voor de modellen van Vauxhall, om zo de toekomst van het Britse bedrijf veilig te stellen. De laatste Britse Vauxhall werd gebouwd in 1972.
Badge-engineering
De keuze van GM is een typisch voorbeeld van badge-engineering. Dit is een Engelse term voor het op de markt brengen van hetzelfde product onder verschillende merknamen. Zo introduceerde Vauxhall in 1963 de Vauxhall Viva, een Opel Kadett met een Vauxhall-logo op zijn neus. De auto rolde van de band in een nieuwe fabriek in Ellesmere Port, ten zuidoosten van Liverpool. In 1975 volgde de lancering van de Vauxhall Firenza, wat in feite een Opel Manta is.
Concurrentie
Vanaf dat moment worden de modellen van Vauxhall alleen nog in het Groot-Brittannië en andere Britse Gemenebest-landen verkocht, om concurrentie met Opel te voorkomen. Sindsdien zijn ook al deze Opel-modellen als Vauxhall op de markt gebracht: Adam, Ampera, Corsa, Astra, Meriva, Zafira, Viva, Antara, Crossland, Grandland, Insignia, Combo, Vivaro en Mokka.
Groot succes
Bijna iedere Brit met een Vauxhall weet heus wel dat hij in een Opel rijdt, toch is dat geen reden om het Vauxhall-merk op te doeken. Het merk doet het zeer goed in het thuisland, dus waarom zouden ze iets willen veranderen? Zo was de Vauxhall Corsa in 2022 de op één na bestverkochte auto van het land. Niets meer aan doen dus.
Lees ook: