Waarom Lotus in China een andere naam heeft
Hoe zit dat?
De eerste exemplaren van de volledig elektrische Lotus Eletre rollen inmiddels van de band. Modellen voor de Chinese markt zijn voorzien van een Lotus NYO-badge. Waarom?
Lotus Eletre
Het zal je misschien zijn opgevallen dat je op veel plekken in Nederland – én zelfs op de TV – reclame ziet voor Lotus. Dat zag je vroeger nooit, een reclame voor een Elise of Evora. Lotus is sinds een aantal jaar in handen van het Chinese Geely, dat ook de scepter zwaait bij Volvo, Polestar en Lynk & Co, en die partij wil vol gas geven met Lotus. Of eigenlijk vol stroom. De volledig elektrische Eletre komt naar verwachting in de zomer 2023 op de markt en met dit model wil het merk flink scoren.
China
De auto rolt sinds een paar maanden van de fabrieksband in een stad waar je inmiddels wel bekend mee bent: Wuhan. Op de neus van de Eletre zit het oude en vertrouwde groen-gele-Lotus-logo. In China heeft hij echter een ander logo, waar Lotus NYO op staat. Om te begrijpen waarom dat zo is, moet je eerst iets weten van de geschiedenis van Lotus in China.
Lotus NYO
In 2011 maakte Lotus officieel zijn debuut in China. Het merk introduceerde toen de Evora, Exige en Elise. Modellen die inmiddels niet meer bestaan. In China was er echter al een autobouwer die de naam Lotus had geregistreerd: de China Youngman Automobile Group Co. Deze fabrikant, beter bekend als Youngman, was vanaf 2006 zelfs de officiële Chinese importeur van Lotus. Toen Lotus in 2011 zelf zaken wilde doen in China, moest het een nieuwe naam zoeken. Dat werd Lu Te Si, een fonetische vertaling van de naam Lotus in het Chinees. Op de badge staat Lotus NYO. Dat laatste staat voor nieuw. Dus in China staat het merk ook bekend als New Lotus. Alle Lotus-modellen in het land dragen daarom dit logo:
Lees ook:
Lees ook: Hoe lang kun je met een elektrische auto in de file staan?