Waarom deze verwarmbare gordels een slim idee zijn
Raar of geniaal?
Al in 1959 introduceerde Volvo de driepuntsgordel. De uitvinding wordt samen met de airbag en de ABS- en ESP-systemen gezien als de belangrijkste bijdrage aan verkeersveiligheid. Maar het simpele veiligheidsmiddel kan meer dan alleen mensenlevens redden…
Verwarmbare gordel
Elektrisch rijden heeft verschillende voordelen: het is stil, comfortabel, duurzaam en het gaat vaak lekker vlot. Het enige grote nadeel is het feit dat je hem moet opladen. Je kunt natuurlijk maatregelen nemen zodat je minder vaak hoeft te laden. Ga achter een vrachtwagen hangen en zet de verwarming of airco niet op het hoogste standje. Veel gedoe, als je het ons vraagt. Het Duitse ZF – een van de grootste toeleverancier ter wereld van de automobielindustrie – heeft gelukkig iets uitgevonden waardoor je makkelijker zuiniger kunt rijden: de verwarmbare gordel.
Heat Belt
Maak kennis met de Heat Belt. Wat is het? Simpel: een gordel met een verwarmingselement. Deze gordel is voorzien van ingebouwde verwarmingsgeleiders, die volgens de fabrikant een gelijkmatig warmtegevoel geven. Dankzij een vermogen van zo’n 70 watt kunnen de gordels opwarmen tot 40 graden. Verder is de Heat Belt een reguliere gordel, met hetzelfde veiligheidsniveau. Bovendien rollen ze – ondanks de ingebouwde techniek – gewoon op als normale gordels. Volgens ZF is de Heat Belt namelijk nauwelijks dikker dan een reguliere gordel. Automakers kunnen ze daarom gewoon toepassen, zonder dat ze een auto technisch moeten aanpassen.
Wat heb je er aan?
De gordels houden je lekker warm, maar dat is niet de enige reden dat ZF ze op de markt brengt. Ze houden je namelijk héél efficiënt warm. Volgens het bedrijf kunnen de Heat Belts in winterse omstandigheden tot wel 15 procent aan actieradius besparen ten opzichte van het gebruik van de reguliere verwarming. Inzittenden hebben die normale verwarming namelijk haast niet nodig, omdat de gordel voor voldoende warmte zorgt.
Slim idee?
Of de cijfers in de praktijk ook zo gunstig zijn weten we niet, maar het idee van de Heat Belt is helemaal niet slecht. Met huidige EV’s kun je al zéér veel energie besparen door enkel de stoel- en stuurverwarming te gebruiken. Die houden een lichaam veel efficiënter warm dan een energieslurpende kachel, die het hele interieur moet verwarmen. Om stuurverwarming werd in het begin ook lacherig gedaan, maar blijkt nu dus zeer nuttig. Dus wie weet hebben de meeste EV’s over een aantal jaar ook verwarmbare gordels…