Waarom de GP van Australië leuker wordt!
Aussies willen er een spektakel van maken
Traditiegetrouw is de GP van Australië de seizoensopener van de Formule 1. Echter, vanwege de pandemie verloor de klassieker die plek aan Bahrein. Sterker, de GP op het Albert Park Street Circuit in Melbourne stond twee jaar niet eens op de F1-kalender. Om de doorgaans saaie races op het stratencircuit leuker te maken, namen de Aussies de baan eens goed onder de loep en verbeterden een aantal zaken voor de GP van komend weekend.
Weinig actie
De GP van Australië op Albert Park is vaak één van de saaiste races van het jaar. Niet echt een betiteling om trots op te zijn. Dat imago heeft het de danken aan het gebrek aan inhaalacties. Die komen zelden voor, simpelweg omdat er amper mogelijkheden voor zijn. In 2019 telde de race maar 12 inhaalacties en in het jaar ervoor slechts 9. Niet heel spannend dus…
Verbouwing
Daarom is er eens goed gekeken naar de lay-out van het stratencircuit in Melbourne. Er moest meer ruimte komen voor inhaalacties. Door de toevoeging van extra asfalt wordt het makkelijker voor de coureurs om alternatieve racelijnen te kiezen en dus in te halen. Daarnaast is een aantal bochten wat afgevlakt, waardoor meer stukken vol gas zijn. De grootste verandering is in sector 2, waar de langzame chicane van bocht 9 en 10 vervangen is door een vloeiend recht stuk. Het circuit wordt daarmee ook ietsje korter.
Extra DRS-zone
Het minder scherp maken van de bochten zorgt dus voor langere rechte stukken en daarmee ook de mogelijkheid voor een extra DRS-zone. Die is er gekomen. Albert Park kent na de verbouwing maar liefst vier DRS-zones, met twee detectiezones. Hiermee kunnen coureurs met één meting dus op twee opeenvolgende rechte stukken de achtervleugel openzetten. Dat wordt ongetwijfeld een tactisch spelletje tussen de coureurs.
Nieuwe auto’s
Het is je vast opgevallen dat de auto’s er dit jaar anders uitzien dan voorgaande jaren. Dat komt door de nieuwe technische regelmenten die vanaf 2022 van kracht zijn, met als voornaamste doel ‘vuile lucht’ te beperken zodat de auto’s dichter achter elkaar kunnen rijden. Dat moet inhalen gemakkelijker maken. De combinatie van een breder circuit, een extra DRS-zone én de nieuwe F1-auto’s moet in theorie zorgen voor een spannende en attractieve race. In ieder geval leuker dan voorgaande jaren op Albert Park. Of alle aanpassingen ook daadwerkelijk het gewenste effect hebben, zien we zondag. Het beloofd in ieder geval veel goeds!