Waarom de dashcam steeds populairder wordt in Nederland
Dashcams leggen vast wat er onderweg gebeurt
Zonder de dashcam zouden merkwaardige gebeurtenissen of juist serieuze ongelukken in het verkeer niet op beeld zijn vastgelegd. De dashcam wint steeds meer terrein in Nederland. Wat is daar de reden van?
Het ontstaan van de dashcam
De dashcam – ook wel dashboardcamera of autocamera genoemd – is ooit ontstaan om bewijslast te verzamelen tegen corrupte overheidsmedewerkers in Oost-Europese landen. Door het filmen van je eigen autorit beschik je altijd over waarheidsgetrouwe videobeelden. Dat kan handig zijn als je betrokken raakt bij een ongeluk omdat er vaak precies in beeld is wie er fout handelde. Je staat zodoende sterker in je schoenen als er om bewijs gevraagd wordt. Corruptie is daarmee verleden tijd.
Toename in verkoop dashcams
Tegenwoordig is de dashcam wereldwijd te koop. De camera’s zijn razend populair, ook in Nederland. Sterker nog: de compacte dashboardcamera wint steeds meer terrein in Nederland, zo merkt ook dashcamspecialist Allcam. “Elk jaar merken we een toename in de verkoop van dashcams. Dat gaat jaarlijks om 20 tot zelfs 25 procent”, zegt René Boer van Allcam. “Naar verwachting zet deze trend zich de komende jaren voort.”
Waarom zijn dashcams zo populair?
Maar waarom wordt de dashcam steeds populairder in Nederland? Allereerst is er meer aanbod in dashcams en dat heeft een sterke invloed op de prijs. Uiteraard zijn er grote prijsverschillen in dashcams. De ene dashcam heeft een betere beeldkwaliteit dan de ander, zo eenvoudig is het. Zo werkt het ook met smartphones en televisies. Het kan altijd mooier en beter, maar in de basis werken alle dashcams op dezelfde manier. Ze leggen vast er onderweg gebeurt.
Belangrijke rol voor internet
Een andere reden waarom dashcams steeds populairder zijn, komt simpelweg door internet. Het filmen met een dashcam is namelijk niet alleen interessant voor verzekeringskwesties, maar kan ook leuke of spectaculaire beelden opleveren. YouTube staat vol met compilaties en die video’s worden goed bekeken. Er verschijnen steeds meer dashcambeelden op internet waarin opmerkelijke situaties te zien zijn. Dit komt de populariteit van dashcams ten goede. Mond-tot-mond-reclame helpt ook. Een dashcam is dus niet alleen verstandige investering, maar ook een leuke.
Ter lering en vermaak
De beelden van een dashcam kunnen cruciaal zijn om de schuldvraag te beantwoorden of om een bepaalde gevaarlijke situatie in het verkeer te analyseren. Of het levert leuke beelden op. Ter lering en vermaak dus, zo’n dashcam. Maar hoe werkt een dashcam nu eigenlijk?
Zo werkt een dashcam
Een dashcam wordt vaak gemonteerd op de voorruit, meestal net achter de binnenspiegel zodat een mooi perspectief op de weg ontstaat. Je voorziet hem van stroom via een lange kabel die je inplugt in de sigarettenaansteker of een USB-poort. Als de dashcam stroom krijgt, begint hij meteen met filmen. De beelden worden opgeslagen op een micro SD-kaartje. De videobeelden worden vaak in korte fragmenten van meestal 3 of 5 minuten vastgelegd.
Help, mijn geheugenkaart is vol!
Je zorgen maken dat het kaartje vol raakt hoeft niet, want als de SD-kaart vol is worden automatisch de oudste video’s verwijderd zodat weer ruimte ontstaat voor nieuwe opnames. Zo worden altijd de laatste ritten vastgelegd. Dit principe heet Loop recording. Een SD-kaartje van 256 GB is goed voor ongeveer 40 uur aan 1080P-video (Full-HD). Sommige dashcams nemen vanuit twee kanten op, voor en achter. In dit geval is het SD-kaartje natuurlijk eerder vol, want er worden telkens twee video’s opgenomen.
G-sensor
Je kunt bepaalde video’s ook ‘beschermen’. Dat kan handmatig met een druk op de knop, maar een dashcam beschikt vaak ook over een zogeheten G-krachtmeter, een G-sensor. Dit is een soort trillingssensor die grote schokken kan detecteren, bijvoorbeeld bij een ongeluk. De G-sensor merkt het ongeluk op en stelt het fragment direct veilig in een aparte map.