Waarom de autoverkoop in Noorwegen compleet is ingestort
In januari noteerde de Noorse automarkt het laagste aantal registraties van nieuwe personenauto’s sinds 1962. In totaal werden vorige maand slechts 1.860 nieuwe auto’s geregistreerd, een daling van 77 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het is bovendien een daling van 95 procent in vergelijking met de maand daarvoor. In december reden namelijk nog 40.000 nieuwe auto’s de showroom uit. Wat is er aan de hand in Noorwegen?
Dol op EV’s
Je zult het al wel vaker gelezen hebben: Noren zijn ze dol op elektrische auto’s. Acht op de tien Noorse autokopers koos in 2022 voor een EV. In totaal gingen er vorig jaar in Noorwegen 174.000 nieuwe auto’s de weg op, waarvan dus 80% zonder traditionele verbrandingsmotor. De hele top 10 van bestverkochte auto’s in 2022 bestaat volledig uit elektrische modellen:
Merk + Model | Aantal verkochte exemplaren 2022 |
Tesla Model Y | 17.356 |
Volkswagen ID.4 | 11.561 |
Skoda Enyaq | 7.133 |
BMW iX: | 6.127 |
Volvo XC40 Recharge | 5.279 |
Hyundai IONIQ 5 | 5.044 |
Audi Q4 e-tron | 4.928 |
Audi e-tron | 4.740 |
Polestar Polestar 2 | 4.692 |
Ford Mustang Mach-E | 4.226 |
Ingestort
In januari hadden de Noren opeens geen trek meer in nieuwe auto’s. In december werden nog 39,497 nieuwe auto’s verkocht, in januari ging het om slechts 1,860 nieuwe exemplaren. Een daling van maar liefst 95 procent. Volgens de Noorse RDW, de OFV, zijn er verschillende oorzaken voor de slechte verkoopcijfers. De oorlog in Oekraïne en het gebrek aan nieuwe auto’s speelt mee, maar deze zaken waren in december ook aan de orde.
Taxes, taxes, taxes
De echte reden is de aangepaste autobelastingen die sinds januari 2023 van kracht zijn. Noren moeten sinds dit jaar btw betalen op auto’s met een prijskaartje hoger dan 500.000 NOK (45.000 euro). Ook worden auto’s met een hoger gewicht – elektrische auto’s dus – zwaarder belast dan voorheen. Door deze nieuwe belastingregels zijn elektrische auto’s in het nieuwe jaar ineens een stuk duurder geworden. Het gaat vaak om duizenden extra euro’s.
Recordcijfers
Door de hogere prijzen zijn Noren minder geneigd om een showroom in te lopen. Bovendien hebben de meeste hun slag al geslagen in december. De Noren zagen de prijsverhoging natuurlijk aankomen en kochten daarom in december massaal een EV. Hetzelfde patroon zie je in ons land, waar het bijtellingspercentage voor volledig elektrische auto’s ieder jaar omhoog gaat, waardoor Nederlanders in december nog snel een EV aanschaffen. De OFV zegt dat het nog te vroeg is om te zeggen of de verkoopdaling zich tot verder in het jaar zal voortzetten. Het bestverkochte model in januari was de Volkswagen ID. Buzz, met slechts 210 verkochte exemplaren.
Lees ook: Man zet Audi E-tron met waterschade in gigantische bak met 2.000 kilo rijst