Waarom BPM-verhoging de luchtkwaliteit niet verbetert
Aangescherpte CO2-regels, hogere BPM en het terugdraaien van de geplande verlaging van de motorrijtuigenbelasting (MRB) hebben vrijwel geen effect op de verbetering van de luchtkwaliteit. Dat zegt het Planbureau voor de Leefomgeving na uitvoerig onderzoek.
In het Begrotingsakkoord 2014 is afgesproken dat de CO2-grenzen in de BPM voor 2015 worden aangescherpt. Dit moet leiden tot extra belastinginkomsten van 200 miljoen euro per jaar, maar hierdoor worden kleine zuinige auto’s wel circa 600 euro duurder. De BPM van auto’s met een hogere CO2-uitstoot blijft gelijk of wordt zelfs minder.
Het Planbureau voor de Leefomgeving verwacht een lichte verschuiving naar de verkoop van onzuinigere auto’s en dus wordt de luchtkwaliteit er niet beter op. Dat komt voor een deel omdat veel potentiële kopers van een nieuwe, kleine, zuinige auto eerder voor een occasion zullen kiezen.
Het onderzoek toont ook aan dat verhoging van de MRB het autogebruik nauwelijks beïnvloedt. De geplande verlaging van de MRB die het kabinet heeft teruggedraaid, levert dus ook niets op, behalve 250 miljoen euro aan belastinginkomsten per jaar.
“De uitkomst van het onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving biedt nieuwe kansen voor de autolobby”, zegt Harald Bresser, woordvoerder van RAI Vereniging. “Het versterkt onze argumenten om de grenswaarden voor CO2-uitstoot niet verder aan te scherpen.”
BOVAG reageert ook op het onderzoek en benadrukt dat Nederland met een gemiddelde CO2-uitstoot van 109 gram per kilometer al ruimschoots voldoet aan de Europese doelstelling van 130 gram in 2015. “Dus waarom weer nieuwe maatregelen?”, vraagt woordvoerder Tom Huyskens zich af.