Spannend in alle opzichten
Column Wouter Vastenhout
Naar mijn volgende auto-introductie kijk ik enorm uit. Die is in Madrid. En naar verwachting is het er zonnig. Een strakblauwe lucht. En de temperatuur is aangenaam voor november, zo’n 18 graden Celsius. Het hotel waar ik verblijf is bovendien prachtig. Beslist een sterretje of vier, vijf. En toch kijk ik het meest uit naar de auto die er gepresenteerd wordt. En die kost niet eens tonnen euro’s.
Toyota C-HR
Morgen rijd ik voor het eerst in de Toyota C-HR. Een crossover in het C-segment. Een behoorlijk opvallend gelijnde crossover bovendien. Zeker voor Toyota. Het Japanse merk staat nou niet bepaald bekend om zijn gewaagde designs. Topman Akio Toyoda vindt daarom dat het allemaal wel wat spannender mag. En dus schotelt Toyota je de C-HR voor. Die juist niet zo spannende afkorting staat voor Coupé High Rider. Een naam die de marketingafdeling van Toyota ongetwijfeld heel wat hoofdbrekens gekost heeft. Waar het op neerkomt is dat de C-HR hoog op de wielen staat en er boven de middellijn uitziet als een slanke coupé. 1-0 voor Toyota, want het getuigt van lef.
“De C-HR is Toyota’s eerste auto in het segment van de compacte crossovers”
Tussen het andere verkeer
Ik kijk ernaar uit om de C-HR in het echt te zien. En dan niet op een draaiend plateau in een grote beurshal met een fraaie dame in een nietsverhullende jurk die zich half over de motorkap drapeert. Nee, gewoon. Op de weg. Tussen het andere verkeer. Ik ben benieuwd hoe de auto dan overkomt. Nog net zo spannend? Of gaat de aandacht uit naar de eerste de beste Nissan Juke die voorbij rijdt, ook al zo’n gedurfd gelijnde crossover. En hoe zit ik achterin? Want een sterk aflopende daklijn staat tof, maar voorspelt zelden iets goeds voor de hoofdruimte achterin. En dan loopt de achterste zijruit ook nog eens omhoog. Claustrofobie iemand?
[parallex-1]
Weggedrag spannender
Ook kijk ik erg uit naar hoe de C-HR rijdt. Akio Toyoda heeft namelijk ook gezegd dat het weggedrag van Toyota’s wel wat spannender mag. Met uitzondering van de GT86 denk ik dan. Elke bestuurder kraait het in die auto uit van plezier. En dus hamert Toyota er in zijn persberichten op dat de C-HR mede ontwikkeld is om bovengemiddeld veel rijplezier te bieden. Onder meer dankzij het lage zwaartepunt van het nieuwe platform. Spannend. Net zoals het interieur. De middenconsole is naar de bestuurder gericht. Het geheel met ‘diamantvormige designelementen’ moet een premium uitstraling hebben. Sensuele oppervlakken, noemt Alexandre Gommier van Toyota’s designcenter in Nice het zelfs. Extra spannend…
“Het mag wel wat spannender bij Toyota”
Bloedserieuze hybride concurrentie
Wat betreft de C-HR is het ook voor Toyota Nederland spannend. Want het is Toyota’s eerste auto in het segment van de compacte crossovers (de kleinere Urban Cruiser buiten beschouwing gelaten.) Een groeiend segment in een dalende automarkt. De C-HR kan dus voor een boost in de Toyota-verkopen zorgen. Met het binnenkort verdwijnen van het bijtellingsvoordeel voor hybrideauto’s boksen de Auris Hybrid en Prius dat niet meer voor elkaar. Vooral ook omdat er bloedserieuze hybride concurrentie bij is gekomen. Ik noem de Kia Niro en de Hyundai Ioniq.
Rijtest binnenkort online
Binnenkort vind je op Autorai.nl mijn testverslag van de Toyota C-HR. En of ik een beetje lekker op de achterbank zat.
[parallex-2]