
Volkswagen Transporter (2025) Review – Is de Transporter T7 een échte Volkswagen?

Na bijna tien jaar is er weer een compleet nieuwe Volkswagen Transporter. Hij is langer, breder en – voor het eerst – ook als volledig elektrische versie verkrijgbaar. Maar één ding is hij niet: 100% Volkswagen. Onderhuids deelt hij namelijk zijn basis met de nieuwe Ford Transit Custom. Dus, hoe Volkswagen is deze nieuwe Transporter eigenlijk?
De olifant in de kamer: Ford inside
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: de nieuwe Transporter is in de basis ontwikkeld door Ford. Dat zie je. Van bepaalde hoeken lijkt hij verdacht veel op een Ford Transit Custom en ook het interieur ademt een stevige Ford-sfeer. Voor die-hard Transporter-fans is dat even slikken. Maar wij kijken er niet van op. Volkswagen was zo ongeveer het laatste merk dat nog een bedrijfswagen bouwde zonder samenwerking. In een markt met flinterdunne marges is samenwerken simpelweg de slimste manier om kosten te drukken. Merken zoals Citroën, Peugeot, Opel, Fiat, Toyota, Renault en Mercedes-Benz doen precies hetzelfde.
De cijfers: groter, breder, meer ruimte
De nieuwe Transporter is flink gegroeid. De standaardversie meet 5,05 meter – bijna 15 centimeter langer dan zijn voorganger. Kies je voor de verlengde wielbasis, dan kom je uit op 5,45 meter. Hij is ook nog eens 12 centimeter breder. De laadruimte is standaard 2,6 meter diep en met de verlengde versie kom je uit op 3 meter, goed voor een laadvolume van 5,8 kubieke meter, of zelfs 9 kubieke meter als je kiest voor het verhoogde dak. Qua trekgewicht zit je ook goed: tot 2,8 ton. Ook de elektrische Transporter (de e-Transporter) kan flink trekken: tot 2,3 ton. Qua laadvermogen zit het ook goed met de e-Transporter: tot 1.100 kg. Kortom, ruimte en kracht genoeg.



Varianten: voor ieder wat wils
Volkswagen biedt de Transporter in meerdere smaken aan. Er is een gesloten bestelbus in twee lengtes, een dubbele cabine, een versie met verhoogd dak en natuurlijk de personenuitvoering: de Caravelle, die plaats biedt aan maar liefst negen personen in de verlengde uitvoering. Voor avontuurlijke types is er ook de PanAmericana, die extra stoer is aangekleed. Zoek je vierwielaandrijving? Geen probleem, Volkswagen biedt ook het AWD 4Motion-systeem aan op de Transporter.

Motoren: diesel, elektrisch en PHEV
De Transporter blijft trouw aan zijn roots met krachtige dieselmotoren. Onder de motorkap van de dieselversie ligt een 2,0-liter TDI-dieselmotor, leverbaar met 81, 110 of 125 kW (110, 150 of 170 pk). Schakelen gaat met een handbak met zes versnellingen of een automaat met acht verzetten. Dan is er de volledig elektrische e-Transporter. Die is er met 85, 100, 160 of 210 kW (116, 136, 218 of 286 pk). Met een 64 kWh-batterij haal je volgens de WLTP-norm zo’n 330 kilometer actieradius. Reken in de praktijk op 200 tot 250 kilometer. Tenzij je voornamelijk in de stad blijft, dan haal je eenvoudig 300 kilometer. In dat geval kun je wellicht beter wachten op de versie met kleine accu, die Volkswagen later introduceert. Een e-Transporter met 46 kWh-accu komt namelijk ook op de markt, maar daar zijn nog geen specificaties over bekend. in 2026 volgt ook een plug-in hybrideversie met 171 kW (233 pk), die 60 kilometer volledig elektrisch kan afleggen.

Hoe rijdt hij?
De e-Transporter heeft een accupakket in de bodem liggen en daardoor ligt het zwaartepunt lekker laag, ook als er geen lading achterin ligt. Hij zorgt voor een stabiele en uitgebalanceerde rijervaring. Zeker in vergelijking met een dieselversie merk je direct dat hij minder overhelt in bochten. Niet dat de dieselversie daar nou veel last van heeft. Het onderstel deelt de Transporter dus met de Transit Custom en dat is geen straf. Ford weet als geen ander hoe je een goed onderstel bouwt, zowel voor personenauto’s als bedrijfswagens. We bespeuren tijdens onze testrit zelfs een vleugje dynamiek.

Zoals je mag verwachten van een elektrische aandrijflijn, is het koppel direct beschikbaar. Dat betekent dat je altijd vlot weg bent, of je nu leeg rijdt of met een zware belading onderweg bent. Dat is het grote voordeel van een elektrische aandrijflijn. We hebben het niet getest, maar we gokken dat de e-Transporter zelfs heuvelop met een zware aanhanger geen moeite zal hebben om op snelheid te blijven.

Uiterlijk: Volkswagen met een eigen draai
Hoewel de basis Ford is, heeft Volkswagen zich flink uitgesloofd om de Transporter een eigen gezicht te geven. De voor- en achterkant zijn flink aangepast. Zo is de neus volledig van Volkswagen. De koplampen ook en doen denken aan de exemplaren die op de Multivan zitten. De achterlichten zijn ook uniek, met een carrosseriekleurig kunststof detail en een strook boven de kentekenplaat waar de modelnaam prijkt. Kortom, van buiten lijkt de nieuwe Transporter gewoon op Volkswagen.

Interieur: Ford met een Volkswagen-sausje
Binnenin is de Ford-invloed het meest zichtbaar. Toch heeft Volkswagen er een eigen draai aan gegeven. Het stuur is anders en de schermen zijn netjes ingelijst met een Volkswagen-design. Standaard krijg je een 12-inch digitaal instrumentarium en een 13-inch infotainmentscherm. Verder zijn er genoeg opbergvakken, bekerhouders, fysieke knopjes op het stuur en USB-aansluitingen (zowel A als C). Ook prettig: er is een 230v-stopcontact onder de bestuurdersstoel.





Conclusie: is het een echte Volkswagen?
Is deze nieuwe Transporter een echte Volkswagen? Het antwoord is: ja, maar wel met een Ford-hart. Volkswagen heeft er veel aan gedaan om hem een eigen karakter te geven en dat is gelukt. Hoewel hij van de band rolt in de Ford-fabriek in Turkije, gebeurt dat op een eigen assemblagelijn. Bovendien houdt Volkswagen met eigen personeel toezicht op de kwaliteitscontrole.

Prijzen
De nieuwe Transporter is verkrijgbaar vanaf 29.990 euro exclusief btw en bpm (45.690 euro inclusief) voor de 110 pk sterke dieselversie. De elektrische e-Transporter start bij 46.990 euro exclusief btw. In de video hieronder vertellen we je meer over de nieuwe Volkswagen Transporter.