Volkswagen lanceert ‘meest geavanceerde aardgasmotor ter wereld’
Nieuwe 1.5 TGI Evo nog dit jaar in productie
Volkswagen start binnenkort met de productie van de gloednieuwe 1.5 TGI Evo aardgasmotor. Deze krachtbron lust benzine, aardgas (CNG) en groengas en is naar eigen zeggen de meest geavanceerde aardgasmotor ter wereld.
1.5 TGI Evo
De 1.5 TGI Evo aardgasmotor wordt sowieso leverbaar in de Volkswagen Golf. De nieuwe krachtbron vervangt dan de huidige 1.4 TGI aardgasmotor.
De 1.5 TGI Evo levert een vermogen van 96 kW (130 pk) en 200 Nm trekkracht vanaf 1.400 tpm. Het geschatte aardgasverbruik in de huidige Golf (met DSG-automaat) bedraagt 3,5 kg per 100 km. Met een volle tank aardgas – ook wel Compressed Natural Gas (CNG) – kan de Golf een afstand van ongeveer 490 km overbruggen. Als de gastank leeg is, schakelt de auto automatisch over naar benzine, waarmee nog zo’n 190 kilometer verder kunt rijden.
Het verbruik van de 1.5 TGI Evo aardgasmotor is hetzelfde als van de huidige 1.4 TGI, terwijl de prestaties (+20 pk) behoorlijk zijn toegenomen. En dat is juist het ingewikkelde aan deze motor. Het is technisch zeer ingewikkeld om een motor op aardgas net zo soepel te laten lopen dan op benzine. Het zijn twee verschillende brandstoffen met verschillende eigenschappen. Bij de 1.5 TGI Evo is dit allemaal zó geperfectioneerd, dat de motor aansprekende prestaties koppelt aan zeer gunstige verbruikscijfers. De makers spreken van de meest geavanceerde aardgasmotor ter wereld.
LEES OOK: Autotest – SEAT Ibiza 1.0 TGI (2018)
Belang van CNG
CNG is in alle opzichten milieuvriendelijker dan benzine en diesel én aanzienlijk voordeliger aan de pomp. CNG kost ongeveer 1 euro per kg, terwijl de energiewaarde van 1 kg overeenkomt met 1,5 liter benzine en 1,3 liter diesel.
De Volkswagen Groep zet vol in op CNG-voertuigen om de gemiddelde CO2-uitstoot van het complete modellenaanbod terug te dringen. Die mag in 2020 nog maar 95 g/km bedragen. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor groengas, waarbij ongeveer 72% minder CO2 uit dan een benzinemotor en 85% minder stikstofoxiden dan diesel.
LEES OOK: Volkswagen gaat zijn logo veranderen