
Géén stekker voor nieuwe Volkswagen T-Roc (2025) – Eerste kennismaking!
Met innovatieve deuropeners!
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

De Volkswagen T-Roc is uitgegroeid tot een van de bestverkopende modellen van Volkswagen. Sinds de marktintroductie in 2017 heeft Volkswagen er al meer dan twee miljoen exemplaren van verkocht. Kijken we naar de cijfers van 2024, dan Volkswagen nog 292.000 exemplaren van de T-Roc. Kortom: de opvolger treedt Volkswagen in grote voetsporen.
Volkswagen T-Roc in Nederland
In Nederland is de T-Roc ook bijzonder populair. Sinds de verkoopstart in november 2017 tot begin mei 2025 heeft de Nederlandse importeur maar liefst 27.500 exemplaren verkocht in Nederland. Op jaarbasis verkoopt Volkswagen meer dan 3.000 stuks. Er wordt dus reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe T-Roc.
De nieuwe T-Roc is te bestellen vanaf oktober 2025, maar de levering start pas in de tweede helft december 2025. Dit gaat om de MHEV. De volledig hybride (HEV) komt pas in september 2026 op de markt. De extra sportieve Volkswagen T-Roc R met 245 kW (333 pk) en 4Motion-vierwielaandrijving arriveert in februari 2027.

Einde verhaal voor T-Roc Cabrio in 2027
De huidige generatie T-Roc cabrio loopt nog door tot augustus 2027. Daarna is het over en uit voor deze toch wel unieke cabriolet. Er is wel een fullsize cabriomodel gebouwd op basis van nieuwe T-Roc, maar het rondkrijgen van de business case is volgens Volkswagen CEO Thomas Schäfer een lastig verhaal. “Het is gewoon een bijzonder kleine markt en dat maakt het lastig om de investering te rechtvaardigen”, aldus Schäfer in gesprek met AutoRAI.nl.
Géén stekker voor nieuwe Volkswagen T-Roc (2025) – Walkaround – AutoRAI TV
Sneak preview
In een geheime studio in München maken we ver voor de Nederlandse marktintroductie al kennis met de tweede generatie Volkswagen T-Roc. Met nieuwe hybride aandrijfsystemen voor het hele gamma, een gloednieuw interieur, meer ruimte in het interieur en de bagageruimte en slimme rijhulpsystemen zet de tweede generatie T-Roc een aantal grote stappen. De coupé-daklijn – een typisch kenmerk van de T-Roc – is behouden, maar Volkswagen heeft het design van de auto wel opnieuw geïnterpreteerd.

Volkswagen T-Roc is aerodynamisch efficiënter
Een belangrijk pluspunt van het nieuwe design: de auto is aerodynamisch efficiënter geworden: nu 0,29 cW-waarde, een tien procent betere score ten opzichte van de eerste generatie. Deze betere luchtweerstandcoëfficiënt werden bereikt door talrijke individuele maatregelen: aan de voorzijde kenmerkt de T-Roc zich door kenmerken als luchtinlaten, wielkastspoilers en verdringingselementen voor een geoptimaliseerde luchtstroom rond de bumper en de voorwielen.
Aan de achterzijde is het het langgerekte coupédak met dakrandspoiler en zijspoilers die de luchtwervelingen verminderen en zo de luchtweerstand verlagen. Ook de achterdiffusor werd geïntegreerd om een optimale aerodynamica te bereiken. De aerodynamische finetuning is doorgevoerd in elk detail van de carrosserie. Dit omvat ook de velgen, de bodemplaat van de T-Roc en de zijspiegels. Die buitenspiegels kan je kennen van de ID.7 en Tiguan. Speciale watergeleiders in de A-stijl, die eveneens aerodynamisch efficiënt zijn, optimaliseren de akoestiek bij hoge snelheden.

T-Roc valt tussen T-Cross en Tiguan in
Als vanouds valt de T-Roc tussen de kleinere T-Cross en grotere Tiguan in. Het betreft een vijfsits crossover met coupéstyling. Net als de nieuwste Tiguan (geïntroduceerd in 2024) en Tayron (verschenen in 2025) is de nieuwe Volkswagen T-Roc gebouwd op het MQB evo-platform. Om die reden profiteert de T-Roc van diverse technische upgrades en kon Volkswagen grotere stappen zetten op het gebied van duurzaamheid. Ongeveer 20 procent van alle kunststoffen in de auto is gemaakt van gerecycled materiaal, wat overeenkomt met een gewicht tot wel 40 kg. De T-Roc is de eerste Volkswagen met zo’n hoog aandeel gerecycled materiaal.
Afmetingen Volkswagen T-Roc 2025
De auto is ook wat gegroeid. Met een lengte van 4.373 mm is de tweede generatie precies 122 mm langer dan zijn voorganger. Ook de wielbasis is toegenomen: nu 2.631 mm (+28 mm). Deze toename komt vooral de binnenruimte in de T-Roc ten goede. De auto is verder 1.562 mm hoog (+9 mm) en 1.828 mm breed (+9 mm). Ter beeldvorming: de huidige T-Cross heeft een lengte van 4.135 mm (verschil 238 mm) en de Tiguan meet 4.539 mm (verschil 166 mm).
Zelfs als personen voorin zitten die langer zijn dan 1,85 m, kunnen passagiers met een vergelijkbare lengte comfortabel achterin zitten dankzij de extra 122 mm aan de lengte van de nieuwe T-Roc. Een elektrisch verstelbare ergoActive-stoel met veertien standen en massagefunctie is voor het eerst beschikbaar in de topversie Style. Er is ook meer bagageruimte. Dankzij de langere lengte is het bagageruimtevolume nu met 20 liter toegenomen tot 465 liter. De rugleuning is neerklapbaar in verhouding 40/60.

Opnieuw uitgevonden: deuropeners
Het bieden van meer ergonomie was belangrijk tijdens de ontwikkeling van deze SUV. Een voorbeeld: de deuropeners zijn opnieuw ontworpen en nu geïntegreerd in de voorste armsteunen van de portieren. Op die manier grijpen bestuurder en passagiers automatisch de zilverzwarte handgrepen vast en trekken ze intuïtief omhoog om te openen. Dit werkt ook in de praktijk bijzonder goed. Dus andere autofabrikanten even opletten: dit is een mooie oplossing. De nieuwe T-Roc neemt ook een aantal details over van de grotere Tiguan en Tayron, zoals de nieuwste evolutie van de rijervaringsbediening (bijvoorbeeld voor het regelen van rijprofielen en volumeniveaus).
Een andere noviteit in deze klasse is het optionele head-up display voor de voorruit van de T-Roc. Er is ook een nieuwe Digital Cockpit Pro in groot rechthoekig formaat beschikbaar. Naast de gebruikelijke weergaven biedt het voor het eerst een volledig uitgeklede weergave, omdat niet altijd het volledige informatiespectrum nodig is.

Infotainment Volkswagen T-Roc
Het interieur is verder voorzien van alle gemakken. Afhankelijk van de uitvoering heeft de T-Roc ook Digital Cockpit Pro (25,4 cm) en ChatGPT-ondersteuning. De infotainmentsystemen van de nieuwe T-Roc zijn geen verbeteringen ten opzichte van hun voorganger, maar volledig nieuw ontwikkelde modules met nieuwe hardware en software. Ze zijn gebaseerd op het modulaire infotainmentsysteem van de vierde generatie (MIB4). Er worden twee verschillende 16:9-schermformaten aangeboden: het touchscreen van de basisversie (zonder navigatiefunctie) heeft een diagonaal van 26,4 cm (10,4 inch). Al vanaf het tweede uitrustingsniveau (Life) beschikt de T-Roc over een touchscreen van 32,8 cm (12,9 inch).
In de basis heeft de T-Roc een reguliere Digital Cockpit met een beelddiagonaal van 20,3 centimeter. De Digital Cockpit Pro van 26 cm krijg je standaard vanaf uitrustingsniveau Style, het derde niveau dus.
De navigatiefunctie kan hier direct bij de voertuigconfiguratie worden besteld of later worden geactiveerd. De IDA-online spraakassistent is eveneens als optie verkrijgbaar. Veel voertuig- en infotainmentfuncties kunnen via IDA met natuurlijke spraak worden aangestuurd. Bovendien beantwoordt IDA specifieke vragen over alle denkbare onderwerpen. Hiervoor maakt het systeem gebruik van online databases en ChatGPT (kunstmatige intelligentie, AI). De toepassingen van ChatGPT zijn bijna eindeloos, variërend van tips over restaurants of bezienswaardigheden langs de route tot geschikte muzieksuggesties, zakelijke trends of zelfs luistersprookjes voor eventuele kinderen aan boord.
Altijd leuk zijn de easter eggs aan boord van een Volkswagen. Bij een Tiguan zitten er op de achterruit een leguaan en tijger verstopt. Bij deze T-Roc is er in het rubber in de middentunnel een bovenaanzicht van een zwembad verwerkt, waarbij je ook mensen ziet zwemmen. Grappig toch?

Aandrijflijnen Volkswagen T-Roc
Hybride technologie met een automatische transmissie is standaard. In Europa wordt de nieuwe T-Roc aangedreven door turbobenzinemotoren met hybride ondersteuning. Bij de marktintroductie zijn twee 48V mild-hybride aandrijflijnen (1.5 eTSI) met 85 kW (116 pk) en 110 kW (150 pk) beschikbaar. Deze twee geëlektrificeerde motoren zijn gekoppeld aan een zeventraps DSG-transmissie (Direct Shift Transmission).
In een later stadium volgen nog twee volledig hybride aandrijfsystemen. Ook die full-hybrides – geen plug-in hybrides – maken gebruik van de 1.5 TSI-benzinemotor. De hybrides komen in de smaken 100 kW (136 pk) en 125 kW (170 pk). Deze versies hebben een sterkere elektromotor en een iets groter accupakket om grotere afstanden 100% elektrisch te kunnen overbruggen. Hoe meer energie je terugwint, hoe meer de auto in EV-modus kan opereren.
TQ1F-transmissie
De hybrides krijgen een TQ1F-transmissie voor HEV. Ze noemen geen DSG7-bak, maar een eentrapsautomaat. Over de precieze werking van die transmissie, geeft Volkswagen pas in een later stadium duidelijkheid.
Alle motorvarianten hebben voorwielaandrijving. Net als bij het vorige model zal de nieuwe T-Roc later ook leverbaar zijn met 4Motion vierwielaandrijving – gecombineerd met de 2,0-liter TSI, die in de toekomst ook mild-hybride (mHEV) techniek krijgt.
“Een plug-in hybride staat vooralsnog niet op de planning”, stelt CEO Schäfer in gesprek met AutoRAI.nl. “De auto is er technisch wel geschikt voor, maar de markt vraagt in dit segment nog niet om een PHEV. Dus voorlopig bieden we alleen een mild hybride en full hybride aan. Dat past beter bij de marktvraag.”
De line-up in een notendop:
- 1.5 eTSI MHEV – 85 kW (116 pk)
- 1.5 eTSI MHEV – 110 kW (150 pk)
- 1.5 HEV – 100 kW (136 pk)
- 1.5 HEV – 125 kW (170 pk)
- T-Roc R 4Motion – 245 kW (333 pk)
Nieuwe stuurkolomschakelaars
Net als bij de nieuwste ID.-modellen, evenals de Golf, Passat, Tiguan en Tayron, wordt in de nieuwe T-Roc ook een stuurkolomschakelaar gebruikt als schakelaar voor de 7-traps DSG-transmissie (Direct Shift). Dit creëert ruimte voor opbergvakken in de middenconsole. De bediening is eenvoudig: draai naar voren in de stand ‘D’ om vooruit te rijden, draai naar achteren in de stand ‘R’ om achteruit te rijden en druk zijwaarts om de parkeerrem te activeren. Een nieuwe multifunctionele stuurkolomschakelaar wordt ook gebruikt voor de richtingaanwijzer- en ruitenwisserfuncties.

Line-up Volkswagen T-Roc
Om de configuratie zo eenvoudig mogelijk te maken, heeft Volkswagen standaard- en optionele individuele kenmerken en pakketten gecombineerd met de vier uitrustingsvarianten, zodat klanten deze naar eigen wens kunnen combineren.
Het programma bestaat uit de basisuitvoering T-Roc (focus op budget en functionaliteit), het eerste uitbreidingspakket Life (focus op functionaliteit en comfort) en de twee topuitvoeringen Style (focus op design & technologie) en R-Line (focus op sportiviteit).
Vanaf de uitrustingsspecificatie Life en hoger zijn alle modellen leverbaar met een tweekleurige lakafwerking – een kenmerkend kenmerk van de T-Roc. Details zoals adaptieve onderstelregeling, een audiosysteem van Harman Kardon en een Black Style-pakket met zwarte exterieurdetails, waaronder zwarte lichtmetalen velgen, worden toegevoegd aan het aanbod van exclusieve opties voor de T-Roc Style en T-Roc R-Line.
Alle uitvoeringen van de T-Roc zijn leverbaar met een trekhaak, waarvan de trekkracht ook is afgestemd op het vervoeren van zware e-bikes. Geremd trekgewicht is nog niet bekend. De huidige generatie T-Roc 1.5 TSI 150 pk mag 1.500 kg geremd trekken. Dan heb je een indicatie.
De nieuwe T-Roc is leverbaar in zes kleuren: Pure White solid, Wolf Grey metallic en de nieuwe lakkleuren Canary Yellow solid, Flamed Red metallic, Celestial Blue metallic en Grenadilla Black metallic. Het dak is ook verkrijgbaar in de tweekleurige Black Solid.
Rijhulpsystemen: bingo!
Hoe zit het dan met rijhulpsystemen? Pak de bingokaart er alvast maar bij, want op dit front begint het bij elke auto een standaardlijstje te worden. Dodehoekbewaking, adaptieve cruise control met automatische rijstrookwissel, vermoeidheidsherkenning, snelheidswaarschuwing, verkeersbordenherkenning, een parkeerassistent, trailer assist en natuurlijk de bekende rijstrookassistent.
Overzicht van de standaard assistentiesystemen:
- Remmen van tegemoetkomend verkeer bij het afslaan en uitwijkondersteuning
- Driver Attention Monitor en Driver Alert System
- Auto Hold-functie voor de elektronische parkeerrem
- Park Distance Control (waarschuwingssignalen voor obstakels voor en achter)
- Snelheidsbegrenzer
- Cruisecontrol (voorbereid voor latere activering van Adaptive Cruise Control ACC)
- Autonome noodremassistentie Front Assist met voetgangers- en fietsersdetectie
- Rijstrookassistent
- Rijstrookwisselsysteem Side Assist met achteruitrijwaarschuwing en uitstapwaarschuwing
- Dynamische verkeersbordenweergave
Overzicht van optionele of uitrustingsafhankelijke assistentiesystemen:
- Adaptive Cruise Control (ACC)
- Semi-automatische rijassistentie Travel Assist met rijstrookassistentie
- Achteruitrijcamerasysteem
- Area View inclusief achteruitrijcamerasysteem
- Park Assist
- Park Assist Pro met geheugenfunctie
Start verkoop
De voorverkoop van de nieuwe T-Roc start eind augustus in de eerste Europese landen; de marktintroductie staat gepland voor november.



































