Volkswagen ID. Buzz – alles wat je moet weten
De elektrische Microbus
We moesten er even op wachten — pak ‘m beet twintig jaar — maar eindelijk is de moderne reïncarnatie van de iconische Volkswagen T1 bus er: de ID. Buzz. In Amsterdam mochten we kennismaken met de elektrische Microbus.
Volkswagen ID. Buzz
Al zo’n twintig jaar plaagt Volkswagen zijn fans met spannende conceptversies in de stijl van de originele T1 bus. Maar verder dan een aantal studiemodellen kwam het nooit. Toen het merk in 2017 de I.D. Buzz Concept introduceerde waren we dan ook sceptisch over de komt van een productieversie. Maar dit keer was het menens, de ID.Buzz is vanaf mei te bestellen en verschijnt dit najaar bij de Nederlandse showrooms. Het merk introduceert direct twee uitvoeringen, een personenwagen- én bestelbusversie: de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo.
MEB-platform
De ID. Buzz en ID. Buzz Cargo staan op het MEB-platform, dat je al kent van de Volkswagen ID.3, ID.4, ID.5, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron en de Cupra Born. De ID. Buzz is dus volledig elektrisch en maakt ook gebruik van dezelfde ID-aandrijflijn. In de vloer ligt een 77 kWh accupakket. Later komt er ook nog een kleiner accupakket, ongetwijfeld de 58 kWh batterij, die in veel ID-modellen ligt. Laden bij een wallbox of openbaar laadstation kan tot 11 kW en bij een snellaadstation is maximaal 170 kW-laadkracht haalbaar. Het opladen duurt dan maar 30 minuten van 5 tot 80 procent.
204 pk
Op de achteras ligt de bekende 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor. De ID. Buzz is dus net als de klassieke Volkswagen T1 een achterwielaandrijver. Een versie met vierwielaandrijving komt later. De originele T1 ging niet harder dan 100 km/u, maar de ID. Buzz trekt door tot 145 km/u. Snel zat, voor een bus. De 0-100 cijfers geeft Volkswagen nog niet prijs.
Actieradius Volkswagen ID. Buzz
Ook over de actieradius doen de Duitsers nog wat vaag. We moeten denken aan een range van ongeveer 400 kilometer. In de praktijk zal dat ongeveer 300 tot 350 kilometer zijn, afhankelijk van de buitentemperatuur, de rijsnelheid, het rijgedrag en vele andere factoren. Rij je de hele dag in de stad — bijvoorbeeld als pakketbezorger — dan kan het ook zomaar eens op 500 kilometer of meer uitkomen.
ID. Buzz Cargo
De ID. Buzz kun je wel eens vaak in de stad tegen gaan komen, maar dan vooral als bestelbusversie: de ID. Buzz Cargo. Die kun je krijgen met twee of drie zitplaatsen voorin, maar belangrijker: hij heeft een laadvolume van 3,9 kuub — goed voor twee europallets — en een laadvermogen van 650 kilogram. Hij mag altijd de binnenstad in, want er ligt natuurlijk geen ronkende benzine- of dieselmotor in. Je zult geen moeite hebben om de bus de manoeuvreren door nauwe straatjes, hij heeft namelijk een draaicirkel van 11 meter. Is dat goed? Jazeker, want bijvoorbeeld een Golf heeft dezelfde draaicirkel. Dat terwijl de ID. Buzz 4.71 meter lang is.
Personenwagen
De personenvariant biedt ook voldoende ruimte. Er is plek voor vijf personen en tot 1.121 liter bagage. Met de tweede zitrij neergeklapt zit je op 2.205 liter. Later komt er ook een zes- en zevenzits versie van de ID. Buzz, evenals een uitvoering met een verlengde wielbasis.
Het interieur doet sterk denken aan het interieur van de reguliere ID-modellen, zoals de ID.3 en ID.4. Op het dashboard pronkt dus een groot infotainmentscherm en de bestuurder krijgt voor zijn neus een digitaal instrumentarium, dat staat op de stuurkolom en meebeweegt als je het stuur verstelt. De keuzehendel zit in de bus echter niet aan het digitale instrumentarium vast.
De ID. Buzz komt rond de herfst naar ons land. Prijzen maakt Volkswagen later bekend.