
Volkswagen Golf R (2025) Review – Met 160 km/u over een ijsmeer!

Arvidsjaur, een klein Zweeds dorpje met nog geen 5.000 inwoners, is in de wintermaanden het toneel van een bijzondere migratie. Duitse autofabrikanten strijken hier massaal neer om hun nieuwste modellen te testen en finetunen op bevroren meren en besneeuwde wegen. Op pottenkijkers zitten ze niet te wachten, maar af en toe nodigen ze autojournalisten uit als ze iets hebben gemaakt waar ze enorm trots op zijn. Zo mocht AutoRAI.nl langskomen om de nieuwe Golf R tot het uiterste te drijven.
Testparadijs voor autofabrikanten
Arvidsjaur is een plek waar engineers in de winter samenkomen om de grenzen van hun creaties te verkennen. Het is bijna surrealistisch om te zien hoe dit afgelegen dorpje een testparadijs is voor Duitse autofabrikanten. Er gaat in de winter zelfs tweemaal per week een lijndienst van München (waar het personeel van BMW, Audi, Porsche en Mercedes-Benz instapt) via Hannover (de opstapplaats voor Volkswagen) naar Arvidsjaur. Volkswagen heeft op slechts vijf minuten rijden van het lokale vliegveld een eigen bevroren meer ter beschikking, waarop verschillende parcoursen en testcircuits zijn aangelegd met sneeuwschuivers.

333 pk en torque vectoring
We zijn naar Zweden gekomen om verschillende 4MOTION-modellen van Volkswagen te testen. 4MOTION is Volkswagen-taal voor vierwielaandrijving. Het meest spetterende 4MOTION-model is de nieuwe Golf R. Onder de motorkap van de nieuwe snelle Golf schuilt een 2.0-liter TSI-benzinemotor met 245 kW (333 pk) vermogen en een koppel van 420 Nm.
Met de optionele Performance Package sprint de Golf R in slechts 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 270 km/u. Als hij op asfalt staat, natuurlijk. Maar het is niet alleen de brute kracht die indruk maakt, maar vooral hoe de krachten op grond worden overbracht.
De Golf R maakt gebruik van torque vectoring, een technisch trucje dat de auto extra wendbaar maakt. Het systeem verdeelt het koppel niet alleen tussen de voor- en achterwielen, maar ook tussen het linker- en rechterachterwiel. Hierdoor kan tot 100% van het koppel naar het buitenste wiel in een bocht worden gestuurd, waardoor je minder last hebt van onderstuur. Het resultaat? Een auto die extreem wendbaar en precies aanvoelt, zelfs op glad ijs.

Rijden op ijs
Op het bevroren Zweedse ijsmeer krijgen we de kans om de Golf R flink op de proef te stellen. De ondergrond is letterlijk ijsglad, dus grip is ver te zoeken. De banden zijn wel voorzien van kleine studs, maar het ESP gaat volledig uit, zodat we de auto in zijn puurste vorm kunnen ervaren. De Golf R moet alle zeilen bijzetten om het vermogen op ‘het wegdek’ te krijgen. Maar dat lukt verrassend goed.
Dankzij torque vectoring en het adaptieve DCC-chassis (Dynamic Chassis Control) voelt de Golf R zowel stabiel als behendig aan. Het systeem past continu de demping aan op basis van de ondergrond en rijstijl. De rijstijl op ijs is natuurlijk anders dan op de weg. Remmen heeft geen nut, en sturen soms ook niet. Flink gasgeven op het juiste moment wel. Op het ijs gaat het niet om snelheid, maar om balans en precisie. Weten waar het gewicht heen gaat, zodat je op tijd kunt insturen en het gas kan doseren.

Nürburgring
De Golf R heeft verschillende rijmodi – Eco, Comfort, Sport, Race, Drift en Special – die elk een unieke rijervaring bieden. In de Race-modus blijft de turbo op hogere toerentallen draaien, wat zorgt voor een directe power delivery zodra je het gaspedaal indrukt. De Drift-modus, beschikbaar met de Performance Package, maakt het mogelijk om gecontroleerde drifts uit te voeren. Die modus slaan we over, want driften gaat al haast automatisch op het ijs. We zetten de snelle Golf in de Special-stand. Deze rijmodus is eigenlijk ontworpen voor de Nürburgring. Het adaptieve onderstel wordt iets zachter, omdat op de Nürburgring veel hobbels en kuilen zijn. Het bevroren meer is ook absoluut geen biljartlaken, waardoor deze rijmodus hier voor de beste rijervaring zorgt.

Het echte werk
Na een middagje gecontroleerd glijden krijgen we haast het idee dat we talent hebben voor deze tak van sport. Maar dan vraagt Volkswagen ons na het avondeten of we het leuk vinden om in het donker een rondje mee te rijden met een fabrieksrijder. We stappen in bij Manuel, een Mexicaanse coureur die zo ongeveer alle circuits ter wereld heeft gezien. Hij rijdt pas sinds een paar jaar ook op ijs. Het is niet zijn specialiteit, vertelt hij ons. Onze verwachtingen liggen niet zo hoog.
Maar voor we het weten vliegen we met 160 km/u over het ijscircuit waar wij zelf niet harder dan 80 km/u durfden te gaan een paar uur eerder. Nu merken we pas echt tot wat de Golf R in staat is. Terwijl we gierend in de toerenbegrenzer op hoge snelheid overdwars door een bocht gaan, vragen we aan Manuel of de auto is aangepast naar een rallyspec. “Nee,” is het antwoord. Ja, de banden hebben wat grotere studs dan ‘onze’ testauto die we ’s middags reden, en voorop zitten vier gigantische rallyverstralers die zo fel zijn dat ze vier dorpen verderop waarschijnlijk denken dat ze het noorderlicht in de verte zien. Maar dat is het wel. Na een kleine tien minuten scheuren stappen we uit en maken we een diepe buiging voor Manuel en de Golf R.
Conclusie
De nieuwe Volkswagen Golf R is meer dan alleen een krachtige hatchback. Het is misschien wel hét hoogtepunt in 50 jaar Golf-geschiedenis. Niet zo vreemd ook, want nieuwer is haast altijd beter in autoland. Maar de vraag is of er ooit nog een betere komt, want het zou zomaar kunnen dat de dagen geteld zijn voor de Golf op benzine. Wie 86.000 euro kan én wil uitgeven aan een snelle hot hatch, moet daarom niet lang wachten. En als dit het laatste feestje van de Golf R op benzine is, dan gaat hij in ieder geval als een knaller de boeken in.
Bekijk ook: De allerlaatste keer? Golf R (2025) Review – AutoRAI TV