Volkswagen Beetle Denim – Autotest
Spijkergoed eerbetoon aan klassieke Kever Jeans
Glimmende afdekplaten sieren de lichtmetalen wielen, een cabriodak van spijkergoed (denim) en stoelbekleding met een vrolijk klassiek patroon; het zijn uiterlijke kenmerken van de Volkswagen Beetle Denim. Een speciale versie met een knipoog naar de Volkswagen Kever Jeans van midden jaren zeventig. Het is terug in de tijd, maar met techniek van nu: rijden is dan een waar genoegen!
Kever blijft gewild
Het is 1974! Nederland en de rest van Europa kampen nog met de naweeën van de oliecrisis. Brandstofprijzen zijn flink de hoogte in gestuwd. Autofabrikanten werken aan zuiniger modellen. Volkswagen introduceert de Golf: en moderne en brandstof sparende opvolger van de vermaarde Kever. Die geeft zich echter niet zomaar gewonnen. De Kever blijft gewild. De productie in Europa stopt weliswaar in 1978, maar in Mexico is de productie als gevolg van aanhoudende vraag nog doorgegaan tot en met 2003. Speciale uitvoeringen zoals de in 1974 uitgebrachte Jeans werkten aan die populariteit mee. Deze speciale versie werd een hit, precies in een tijd dat de spijkerbroek (jeans) op zijn hoogtepunt was.
“Wil je een leuke auto met een catchy retro-uiterlijk? Nou, dan zit je goed met deze Denim”
Illustere voorganger
Herhaalt de geschiedenis zich? Wordt ook de verre nazaat van die Kever Jeans, de Volkswagen Beetle Denim, even populair? Die kans is klein. De huidige Beetle komt met zijn verkoopaantallen sowieso bij lange na niet in de buurt van zijn illustere voorganger. Dat was ook veel meer de auto voor het volk: betaalbaar en toegankelijk. De huidige Beetle kies je als je van een trendy auto houdt om op te vallen. Je wilt een leuke auto met een catchy retro-uiterlijk. Nou, dan zit je goed met deze Denim, letterlijk ook als je ermee rijdt.
Die luxe had je vroeger niet
Comfort overheerst. Dat merk je aan de prima zittende stoelen met een verstelbaar steuntje in de rugleuning. En een armsteun in het midden is ook standaard. De bekleding is van spijkerstof (denim) en het stuurwiel is met leer afgewerkt. Die luxe had je vroeger niet.
Heerlijk stil
De Volkswagen Beetle Denim rijdt heerlijk stil. De stoffen kap van de geteste cabriolet isoleert prima. Met het dak open valt op dat de motor zich koest houdt, een 1,4-liter turbobenzinemotor van 110 kW (150 pk).
Stabiliteit
Comfortabel is ook het onderstel. De vering is echt heel soepel, zonder dat de stabiliteit daardoor minder is. Dus als je niet houdt van een spijkerhard onderstel dan is de Beetle Denim al gauw je lieveling.
‘Prachtig hoe het dak opengeklapt op de achtersteven ligt’
Gemakkelijk
Prachtig hoe het dak opengeklapt op de achtersteven ligt. Dat doet denken aan de Kever cabriolet van vroeger. Met een hoes van skai is hij af te dekken, zoals je dat destijds ook kon. Maar dat doe je in de praktijk zelden. Het is een heel werkje en het is gemakkelijk als je kap snel even kunt sluiten als het gaat regenen.
Zelf schakelen of automatisch
De motor loopt verfijnd en vormt een goede combinatie met de automatische DSG-transmissie met zeven versnellingen zoals in de geteste Volkswagen Beetle Denim. Wil je toch zelf het schakelen bepalen, dan kan dat met de flippers achter het stuurwiel. Het brandstofverbruik is gunstig. Tijdens de test schommelde het volgens de boordcomputer tussen de 5,6 en 6,0 liter voor elke 100 kilometer.
Wat houdt het Denim-pakket eigenlijk in?
- Metallic lak Stonewashed Blue
- 17-inchwielen in ‘Dark Graphite’ met chroomaccenten
- Jeanskleurige softtop bij cabriolet
- Extra brede stootlijsten met chromen details
- Bekleding van spijkerstof
- Jeansdetails, zoals opbergruimten aan de zij- en achterkanten van de voorstoelen
- Dashpad kleur Blue Brushed
- Comfortstoelen voor
- Opschrift ‘Beetle’ op de achterklep
- Middenarmsteun voor
- Radio en multimediasysteem
- Drie extra tellers boven op dashboard
- Airconditioning
- Mistlampen met bochtenverlichting
- Cruisecontrol
- Boordcomputer
Karaktervolle uitstraling
Dat Denim-pakket kost je 2.750 euro. Dan komt de prijs van een Beetle Coupé op 28.610 euro. Voor de cabriolet komt daar nog zo’n 4.500 euro bij. Maar dan heb je wat: een auto met een eigen stijl, een karaktervolle uitstraling en prima rijcomfort en je kunt nog open rijden ook. Met al deze kwalificaties bij elkaar opgeteld blijkt er toch niet zo veel concurrentie te zijn in de cabriomarkt.