Vernieuwde Volkswagen Arteon: de highlights – AutoRAI TV
Voor het eerst ook als Shooting Brake
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Over de vernieuwde Volkswagen Arteon valt best veel te vertellen. Zo introduceert Volkswagen een compleet nieuwe carrosserievariant: de Arteon Shooting Brake. In hartje Amsterdam maken we kennis met de Arteon en zetten we de highlights voor je op een rij.
Wat is er nieuw aan de Arteon?
Het is niet heel lastig om de verschillen tussen het uitgaande model en de vernieuwde Arteon aan te wijzen. Het model heeft voortaan LED-verlichting met in de koplampunits geïntegreerde LED-dagrijverlichting. Optioneel kan die dagrijverlichting nu ook naadloos doorlopen tot in de grille, waardoor de lichtband de gehele breedte van de auto omvat. Zo wordt licht het nieuwe chroom, aldus Volkswagen.
Kritiek
De interieurontwerpers van Volkswagen hebben het hele dashboard – bestaande uit de cockpit, oppervlakken, luchtuitlaten, sierlijsten -, de middenconsole inclusief infotainmentgedeelte en aircobediening en de bovenste delen van de portierbekleding opnieuw ontworpen. Dat was volgens Volkswagen noodzakelijk, want Arteon-rijders vonden het dashboard te veel op dat van de Passat lijken. Dat heeft Volkswagen nu verholpen.
Digital Cockpit Pro
Alle Arteon-modellen beschikken over Digital Cockpit Pro, het volledig digitale instrumentenpaneel met een 12,5 inch groot hi-res kleurendisplay met verschillende weergavemogelijkheden. De bediening is verder vereenvoudigd, onder meer dankzij ‘touchsliders’ voor de airco en een nieuw multifunctioneel stuurwiel met touch-elementen.
Draadloos koppelen
Met App-Connect wireless zijn smartphones draadloos met de Arteon te verbinden. Je hebt dan toegang tot Apple Carplay en Android Auto. Bepaalde smartphones kunnen ook als digitale autosleutel worden gebruikt. Optioneel levert Volkswagen een 700 watt geluidsinstallatie van harman/kardon. Nog een optie: achtergrondverlichting met dertig verschillende lichttinten. Daarbij worden ook de afwerkingspanelen op het dashboard en in de deuren verlicht. Al met al best veel aanpassingen/toevoegingen.
Volkswagen Arteon Shooting Brake & Arteon (2020) – HIGHLIGHTS – AutoRAI TV
Arteon Shooting Brake
Gloednieuw is natuurlijk de Arteon Shooting Brake. De nieuwe Arteon Shooting Brake heeft vanaf de B-stijl een eigen design met een lange daklijn, die overgaat in een opvallende spoiler. De daklijn achterin is 48 mm hoger en dat komt de hoofdruimte ten goede.
Concurrenten Arteon Shooting Brake
Concurrenten van de Arteon Shooting Brake zijn volgens Volkswagen de BMW 3 Serie Touring, BMW 5 Serie Touring, Mercedes-Benz C-Klasse Estate, Mercedes-Benz E-Klasse Estate, de Audi A4 Avant en de Volvo V60. Het model zit volgens Volkswagen precies tussen een 3 Serie en 5 Serie in.
Concurrenten Arteon
De reguliere Arteon ‘fastback’ neemt het op tegen de BMW 4 Serie Gran Coupé, BMW 5 Serie, Audi A5 Sportback, Mercedes-Benz E-Klasse, Volvo S60 en Peugeot 508 Berline, aldus Volkswagen.
Verschil in bagageruimte
Je verwacht wellicht dat de Arteon Shooting Brake veel meer bagageruimte biedt ten opzichte van de vijfdeurs coupé, maar dat valt in de praktijk alles mee. De bagageruimte van de Arteon Shooting Brake komt uit op 565 liter, slechts twee liter meer ten opzichte van de bagageruimte van de ‘fastback’.
Een groter verschil ontstaat als de achterbank wordt neergeklapt. Dan heeft de Shooting Brake 1.632 liter versus 1.557 liter voor de ‘gran turismo’. De lengte van de laadvloer is bij beide modellen gelijk: 2.092 mm.
Riante wielbasis
De wielbasis bedraagt als vanouds 2,84 meter. Dat resulteert in aanzienlijk veel ruimte in het interieur zodat mensen achterin ook uitstekend kunnen zitten.
Motoren
Volkswagen levert de Arteon in Nederland met een 2.0 TSI benzinemotor met 190 pk en 320 Nm of een 2.0 TDI-dieselmotor met een vermogen van 200 pk. Het aanbod wordt later uitgebreid met de Arteon en Arteon Shooting Brake eHybrid-modellen hebben een PHEV-aandrijflijn met een systeemvermogen van 218 pk (1.4 TSI + 115 pk elektromotor). Dankzij een 13 kWh lithium-ion accupakket kan er tot ongeveer 50 kilometer elektrisch gereden worden. Bij de PHEV-versies loopt de LED-verlichting overigens niet door in de hele breedte van de grille in verband met het laadklepje in de neus.
Arteon R: een twijfelgeval
Volkswagen introduceert ook een Arteon R en Arteon Shooting Brake R. Die hebben een 2.0 TSI-benzinemotor met 320 pk en maximaal 420 Nm koppel onder de motorkap, gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat. Deze modellen hebben R-Performance Torque Vectoring: dit systeem verdeelt de aandrijfkracht niet alleen variabel over de voor- en achteras, maar ook over de individuele achterwielen.
Of de R-uitmonstering naar Nederland komt, is nog niet duidelijk. Het is een klein segment en de auto heeft een hogere CO2-emissie, dat maakt het verkooptechnisch een lastig verhaal. De importeur laat het afhangen van de vraag. En anders ben je aangewezen op de grijze import.
R-Line
In Nederland levert Volkswagen de Arteon en Arteon Shooting Brake alleen als sportievere R-Line uitvoering. De R-Line heeft 18-inch ‘Sebring’-wielen, spiegelklappen in carrosseriekleur, R-Line bumpers, aluminium sierstukken, lederen bekleding en een sportstuur met touchfunctionaliteit. Volkswagen levert optioneel nog vier wieldesigns: 19-inch Montevideo, 19-inch Adelaide, 20-inch Nashville en 20-inch Rosario.
De levering van de vernieuwde Arteon en nieuwe Arteon Shooting Brake start dit najaar. Prijzen maakt Volkswagen later bekend.