Vernieuwde Hyundai i10 – Rijtest
Kleine vriendelijke reus
Het is niet niks als gerenommeerde automedia uitgerekend jóuw model uitroepen tot ‘Beste stadsauto van Nederland’. Dat doet de verkoopcijfers immers geen kwaad. Logisch dat Hyundai ons nog regelmatig fijntjes herinnert aan de eretitel die de Hyundai i10 destijds kreeg van ‘de bladen’, inmiddels alweer bijna vier jaar geleden. Nu is er de vernieuwde Hyundai i10, een facelift van het huidige exemplaar. Weet de auto opnieuw te overtuigen?
Populairder
Compacte stadsauto’s worden steeds populairder. In Nederland beslaat dit segment maar liefst 18 procent van de markt. Logisch dat veel autofabrikanten een graantje willen meepikken. Maar om in deze klasse te scoren, moet je je wel onderscheiden. Vooral qua ruimte, uitrusting en garantie. En dat deed de vorige Hyundai i10. Sinds zijn introductie in 2008 verkocht Hyundai er een slordige 670.000 in Europa. Daarmee is de i10 een van de de bestverkochte auto’s in zijn klasse.
Enorme ruimte
Toch kwam de echte doorbraak van de Hyundai i10 pas met de introductie van de tweede generatie in 2013. Met als kroon op het werk de kwalificatie ‘Beste stadsauto van Nederland’, een eretitel die hij voor een belangrijk deel te danken had aan de kwaliteitsbeleving en zijn – voor A-segment-begrippen – enorme ruimte. Bovendien is het een plezierig ogende auto met een hoge aaibaarheidsfactor.
“De Hyundai i10 wordt geleverd met een 1,0-liter benzinemotor – andere smaken zijn er eenvoudigweg niet”
Derde jeugd
Die kleine vriendelijke reus begint nu aan zijn tweede – of zo je wilt – derde jeugd en blinkt nog steeds uit qua ruimte. Zijn bagageruimte is met 252 liter een van de grootste in het segment. En met de achterbank plat kun je er ruim duizend liter in kwijt. Jammer dat er ondanks die ruimte maar plaats is voor vier personen. Of eigenlijk: er zijn maar vier gordels, dus er mag simpelweg geen vijfde inzittende mee. En dat terwijl er op de achterbank best drie kinderen naast elkaar zouden kunnen zitten.
Aangenaam stil
De Hyundai i10 is alleen leverbaar met een 1,0-liter driecilinder benzinemotor met 49 kW (66 pk). Je kunt kiezen tussen een handgeschakelde vijfbak en een viertrapsautomaat.
Wij gingen op pad met een handbak die zich opvallend soepel laat bedienen. Erg pittig is de Hyundai i10 niet. Het is een typische stadsauto die zich het prettigst voelt bij snelheden tussen 50 en 100 km/u. Op de snelweg blijkt echter dat hij prima mee kan met het verkeer en daarbij opvallend stil zijn werk doet.
“Er zijn maar vier gordels, dus er mag geen vijfde inzittende mee. Jammer, want daar is wel ruimte voor”
Volwassenheid
De volwassenheid van de Hyundai i10 zit ’m dus niet zozeer in de motorisering. Wel van de ruimte in het interieur en de prettige vering en demping. Rijden in de Hyundai i10 voelt nóg iets comfortabeler dan in zijn voorganger. Dat we in een vrij dik uitgeruste uitvoering zitten, helpt natuurlijk mee aan de kwaliteitsbeleving.
Volumemodel
Neem je het volumemodel – de i10 waarvan Hyundai het meeste verwacht – dan merk je pas goed het verschil met zijn voorganger. Deze Hyundai i10 iMotion (12.995 euro) is behalve zijn 200 euro lagere prijs ook rijker uitgerust. Hij komt met onder meer elektrisch bedienbare ruiten, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, airconditioning (handmatig), een audiosysteem met USB en AUX-aansluiting en twee luidsprekers.
“Het is een typische stadsauto die zich het prettigst voelt bij snelheden tussen 50 en 100 km/u”
Volwassener
De Hyundai i10 is dus iets volwassener geworden, met een voor het A-segment goed en comfortabel rijgedrag, prima uitrusting en dito praktijkverbruik van ongeveer 1 op 20. Winkel je voor een ruime auto die niet heel groot mag zijn? Dan is de Hyundai i10 is een prima keuze met een aantrekkelijke prijs.