“Op naar nul verkeersdoden in 2050.”
Koepelorganisaties Europese auto-industrie ondertekenen verkeersveiligheidsakkoord
In 2050 moet het aantal verkeersdoden in Europa zijn gereduceerd naar nul. Dat is het doel van het verkeersveiligheidsakkoord dat 14 juni werd ondertekend door vertegenwoordigers van de Europese autofabrikanten (ACEA), de Europese auto-onderdelen leveranciers (CLEPA) en de automobielclubs (FIA).
Road Safety Pledge
Het zogeheten Road Safety Pledge-akkoord is ondertekend in bijzijn van Europees Commissaris Bulc van Mobiliteit en Transport en officieel aan haar overhandigd. Hiermee benadrukken ACEA, CLEPA en FIA hun steun om succesvol invulling te geven aan de gezamenlijke verkeersveiligheidsdoelstelling van de Europese Commissie en de lidstaten. Ook de Nederlandse regering heeft van verkeersveiligheid een topprioriteit gemaakt.
vlnr: Eric Louwman (Louwman Group), Roberto Vavassori (CLEPA), Steven van Eijck (RAI Vereniging), Erik Jonnaert (ACEA), Violeta Bulc (EU), Jean Todt (FIA), Thomas Moller Thomsen (FIA), Frits van Bruggen (ANWB)
Verkeersveiligheid verbeteren in Nederland
De steun bestaat uit investeringen in de ontwikkeling en het op de markt brengen van levensbesparende technologieën in het verkeer. Het initiatief van deze samenwerking en het akkoord komt van RAI Vereniging en de ANWB. Het maakt onderdeel uit van de activiteiten van de nationale verkeersveiligheidscoalitie om de verkeersveiligheid te verbeteren in Nederland.
Aantal verkeersdoden sterk laten dalen
In 2017 vielen er in Nederland 613 verkeersdoden. Dat is 16 minder dan het aantal verkeersdoden in 2016, toen het er 629 waren. Dat aantal moet volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck de komende jaren sterk omlaag: “Elke dode in het verkeer is er één te veel. Gelukkig zijn nieuwe auto’s steeds vaker uitgerust met rijhulpsystemen die de kans op een ongeluk en daarmee op letsel drastisch verlagen. Het is belangrijk dat bestuurders weten hoe deze systemen werken, want dat is vaak niet altijd het geval. De auto-industrie slaat daarom nu de handen ineen om ervoor te zorgen dat het bewustzijn en bekendheid onder autobestuurders over dit soort systemen wordt verbeterd. Daarnaast willen wij ook de politiek hierbij nauw betrekken om samen te kijken op welke manier verkeersveiligheidssystemen in auto’s aantrekkelijker kunnen worden gemaakt en steeds meer auto’s in de toekomst zijn uitgerust met dit soort systemen.