Organisaties luiden noodklok over verkeersveiligheid Nederland
Ruim 600 verkeersdoden, meer dan 21.000 ernstig gewonden, 850.000 aanrijdingen
Een toenemend aantal verkeersdoden (621 in 2015), meer dan 21.000 ernstig gewonden en maar liefst 850.000 aanrijdingen: de verkeersveiligheid holt achteruit. Dat is wat 32 (verkeers)organisaties – onder aanvoering van ANWB, SWOV, Veilig Verkeer Nederland (VVN) en het Verbond van Verzekeraars – signaleren.
In een nieuw Veiligheidsmanifest, een oproep aan de Tweede Kamer en het nieuw te vormen kabinet, pleiten ze ervoor om van verkeersveiligheid een nationale prioriteit te maken.
Wat staat er in het Veiligheidsmanifest?
– Verkeersongevallen zorgen iedere dag weer voor enorm veel leed bij slachtoffers en nabestaanden.
– Nederland raakt zijn internationale koppositie in verkeersveiligheid in rap tempo kwijt, van 3 naar plaats 9.
– Hoge maatschappelijke kosten: ongevallen zorgen voor een schade van maar liefst 14 miljard euro per jaar.
Verkeersveiligheid: wat is de oplossing?
Volgens de organisatie is er een groot pakket aan maatregelen nodig: een combinatie van degelijke infrastructuur, veilige voertuigen en gedragsverandering. De organisaties komen met vijf zogenoemde ‘oplossingsrichtingen’, met daarin tientallen aanbevelingen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Hieronder bijvoorbeeld het beter inrichten van 30km/u-zones en een veiligere fietsinfrastructuur. Bijna de helft van de ernstige verkeersgewonden is fietser.
Ruimtelijk beleid goed vormgeven
De nieuwe Omgevingswet biedt de decentrale overheden de mogelijkheid om het ruimtelijk beleid goed vorm te geven. Ook door middel van nieuwe technieken – zoals systemen om binnen de rijstrook te blijven, noodremsystemen en intelligente snelheidsassistenten (ISA) – kan de veiligheid in het verkeer volgens de organisaties worden vergroot.
Verkeersgedrag: alcohol, te hard rijden en smartphone
Verkeersgedrag is een belangrijke pijler van het manifest. Te veel drinken en te hard rijden zorgen respectievelijk voor ongeveer 20 procent en 30 procent van de ongevallen en daarbovenop komt nog een groeiend probleem: afleiding door gebruik van de smartphone. De coalitie roept het nieuwe kabinet op te onderzoeken welke middelen effectief zijn om deze problemen te bestrijden. Ook geven de organisaties in de coalitie aan waar ze momenteel zelf aan werken om het verkeer veiliger te maken.
Handhaving
De organisaties pleiten om meer handhaving, zoals extra alcoholcontroles. In 2016 lag het aantal controles op slechts 25 procent ten opzichte van 2007. Toen lag het aantal controles op 1,46 miljoen, tegen 0,36 miljoen in 2016. Ook controles met camera’s, zoals een trajectcontrole, is een van de middelen die beter benut moet worden. Naast handhaving zijn ook technologische ontwikkelingen en aanpassingen aan de wegen belangrijk om de veiligheid te verbeteren.