Verkeerde brandstof getankt: wat zijn de gevolgen?
Foutje met kostbare consequenties...
Het kan de beste overkomen: je rijdt in een andere auto dan je gewend bent en pakt de verkeerde brandstofslang bij het tanken. Wat zijn de gevolgen van het tanken van de onjuiste brandstof? En hoe kan deze fout weer worden verholpen? In dit artikel leggen we uit wat er gebeurt als je de verkeerde brandstof tankt.
Niet de enige
Allereerst een kleine geruststelling: als het ooit gebeurt dat je verkeerde brandstof tankt, dan ben je niet de enige. Jaarlijks ontvangt de ANWB Wegenwacht namelijk tussen de 10.000 tot 15.000 meldingen van automobilisten die verkeerde brandstof in hun tank hebben gegooid.
Dat verkeerd tanken gebeurt het vaakste bij dieselauto’s. Bij ruim 90% van de gevallen is benzine getankt in een dieselauto. Diesel in de tank van een benzineauto gieten, is een stuk lastiger. Het dikkere vulpistool van een dieselpomp past namelijk niet in de smallere tankopening van een benzineauto. Toch krijgen sommigen dat nog steeds voor elkaar, getuige het aandeel van 10% in het totaal aantal meldingen.
Verkeerde brandstof in een dieselauto
De vaakst voorkomende categorie van verkeerde brandstof tanken, benzine in een dieselauto, is tevens de meest kostbare. Een dieselmotor kan namelijk flinke schade oplopen als er benzine door de leidingen stroomt. Dat komt doordat diesel dikker is dan benzine en een ook smerende functie heeft. Benzine heeft die smerende werking niet, waardoor het brandstofsysteem snel schade kan oplopen. Als je toch gaat rijden, zal de motor er al gauw de brui aan geven.
Daarom moet je de motor beslist niet starten als je erachter komt dat je benzine in een dieselauto hebt getankt. Zelfs de auto even verplaatsen kan al enorme schade veroorzaken. Ook het inschakelen van het contact is niet raadzaam, omdat de brandstofpomp dan al begint te werken om druk in het injectiesysteem op te bouwen. De benzine stroomt dan dus al het brandstofsysteem van de dieselmotor in.
Zit de verkeerde brandstof al in het brandstofsysteem, dan ben je de klos. In dat geval moet niet alleen de brandstoftank worden leeggepompt, maar moet ook het gehele brandstofsysteem worden afgetapt, schoongespoeld en voorzien worden van een nieuw brandstoffilter. Dat is eerder een klus van een volledige werkdag dan een aantal uren. Heb je de sleutel niet omgedraaid, dan kan de auto in de meeste gevallen weer veilig gestart worden als de tank leeggepompt is en er weer ‘schone’ diesel in zit.
Diesel in een benzineauto
De gevolgen van het omgekeerde, diesel tanken in een benzineauto, zijn een stuk minder dramatisch. Diesel ontsteekt veel slechter dan benzine en werkt daarom niet in een benzinemotor met lagere ontbrandingstemperaturen en een lagere inspuitdruk. Omdat de diesel niet eens kan ontbranden, zal de motor na een hoop gepruttel niet eens meer starten.
In tegenstelling tot een dieselmotor hoeft in dat geval niet het complete brandstofsysteem schoongespoeld te worden. De tank moet wel helemaal leeggepompt worden en het worst case scenario is dat ook de bougies moeten worden vervangen als ze vervuild zijn met onverbrande diesel.
Heb je relatief weinig diesel getankt, dan kan het probleem redelijk snel worden opgelost door er zoveel mogelijk benzine bij te tanken. Hoe lager het gehalte diesel in het mengsel, hoe beter de loop van de motor en hoe minder de uitlaat rookt. Na één of twee tankbeurten loopt de motor weer als vanouds.
Dalende trend verkeerde brandstof tanken
Het aantal meldingen van verkeerd getankte brandstof daalt gelukkig wel. Dat komt onder meer door de verbeterde aanduidingen van de brandstoffen bij de pomp en etiketten aan de binnenkant van de tankklep. Ook het toenemende aantal elektrische auto’s in het Nederlandse wagenpark draagt bij aan de daling van het aantal meldingen. Het is immers onmogelijk om je elektriciteit verkeerd te tanken…